مدیر گروه سلامتی روانی، اجتماعی، اعتیاد معاونت بهداشتی، با تاکید بر اهمیت رسانه، از نقش تاثیر گذار آن بر کاهش آمار خودکشی خبر داد و گفت: با اطلاع رسانی و آموزش صحیح می‌توان افراد مستعد خودکشی را به سمت مسیر‌های درست تری هدایت کرد.
کد خبر: ۸۱۵۱۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶ 18 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه   مهرنوش آیین فر در نشست آمار خودکشی و نحوه انتشار اخبار مربوط به خودکشی در رسانه ها، اظهار داشت: بحث خودکشی یک پدیده زیستی، روانی و اجتماعی است که آن را به یک معضل بهداشت عمومی در دنیا بدل کرده است.

وی بیان داشت: علل مختلفی به عنوان عوامل تنش زا که منجر به کاهش مود فرد و ایجاد افکار خودکشی در او می‌شود، وجود دارد، از جمله می‌توان از مشکلات مالی، اجتماعی و ناپایداری‌های اجتماعی نام برد.
در زمینه سبب شناسی خودکشی در راس همه علل، بیماری افسردگی اساسی عمده‌ترین بیماری است که باعث ایجاد افکار خودکشی در فرد می‌شود، پس از آن بیماری‌هایی که سوءمصرف مواد را به دنبال دارند، اختلالات شخصیت و اختلال خلق دو قطبی از دیگر عوامل بروز افکار خودکشی است. افراد دو قطبی وقتی وارد فاز افسردگی می‌شوند، در آن فاز افسردگی ریسک خودکشی در آن‌ها افزایش می‌یابد.

مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی، اعتیاد معاونت بهداشتی، افزود: به طور کلی سالانه ۸۰۰ هزار نفر در دنیا بر اثر خودکشی در دنیا جان خود را از دست می‌دهند، و هر مورد مرگ ناشیانه که از خودکشی رخ می‌دهد بر اساس آماری که حداقل ۶ نفر از اطرافیان فرد را درگیر می‌کند. در طول ۵۰ سال گذشته ۶۰ درصد موارد اقدام به خودکشی در دنیا افزایش پیدا کرده است و کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و آمار خودکشی در آن افزایش یافته است.

این مسئول ادامه داد: بر همین اساس از سال ۱۹۹۲ who به این فکر افتاد که در زمینه پیشگیریِ اقدام به خودکشی برنامه‌هایی را به صورت جهانی، تحت عنوان برنامه‌های پیشگیری از اقدام به خودکشی عملی کند.
در همین راستا سه راهبرد عمده برای پیشگیری از خودکشی در راس کار who قرار گرفت و به کلیه کشور‌ها ابلاغ شده است. اولین مورد پیشگیری، شناسایی و درمان به موقع اختلالات روان شناسی، راهبرد دوم کاهش دسترسی به شیوه‌های اقدام به خودکشی و راهبرد سوم ثبت و گزارش دهی مسئولانه موارد اقدام به خودکشی و مرگ ناشی از خودکشی است. در واقع گزارش دهی مسئولانه اصحاب رسانه در خصوص مواردی است که اقدام به خودکشی می‌کنند.

آیین فر با اشاره به اینکه طیف عمده‌ای از گروه هدف ما در برنامه‌ی پیشگیری از خودکشی، کودکان و نوجوانان است، بیان داشت: در واقع بحث پرورش کودکان و نوجوانان در یک محیطی که به موقع ارزیابی و غربالگری شوند، اختلالات در آن‌ها شناسایی شود
و از یکسری مشکلات که در آینده ممکن است برایشان بوجود آید جلوگیری شود، اقدام به خودکشی را در آنان کاهش می‌دهد. در همین راستا علاوه بر این شناسایی، نقش عوامل محیطی را باید در نظر گرفت که به دلایل مختلفی، فرد را مستعد بروز افکار خودکشی می‌کند.
گام بعدی، آموزش همگانی به افراد جامعه است، که عمده وظایف رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد.
نقش رسانه‌ها در زمینه انتشار اخبار مربوط به خودکشی بسیار با اهمیت است. در واقع از یک طرف می‌تواند نقش بازدارنده داشته باشد و از طرف دیگر می‌تواند باعث بوجود آمدن افکار خودکشی تقلیدی در افراد شود.

 وی پیشگیری از خودکشی را یک کار بسیار سخت و پیچیده عنوان کرد و گفت: باید در سطح تمامی سازمان‌ها و ارگان‌ها به این موضوع توجه شود. نیروی انتظامی، پزشکی قانونی، بهزیستی، کمیته امداد، جهاد کشاورزی همگی به نحوی در امر پیشگیری از خودکشی دخیل هستند. در مورد رسانه‌ها یکسری باید‌ها و نباید‌ها در زمینه انتشار افکار خودکشی داریم که این اخبار را چگونه انعکاس دهیم. به طور مثال اگر این اخبار به نحوی انعکاس یابد که باعث، تأثیرپذیری طیف وسیعی از اقشار آسیب پذیر جامعه بشود، قطعا رسانه وظیفه خود را به درستی انجام نداده است.

 آیین فر در پایان تاکید کرد: بسیاری از رسانه‌ها به خصوص در کشور‌های اروپایی که در این زمینه اقدامات اساسی انجام دادند با جایگزین کردن روش‌های دیگری در زمانی که فرد دچار افکار خودکشی می‌شود و احساس می‌کند به بن بست رسیده به راحتی از طریق رسانه‌ها و آموزش، کمک می‌کنند که فرد به جای اقدام به خودکشی به دنبال کار‌های دیگری برود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار