به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خانه خواجه باروخ در شهر کرمانشاه به یک مرکز فرهنگی تبدیل می‌شود.
کد خبر: ۸۱۵۰۱۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵ 18 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،امید قادری، با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی طی چندسال اخیر سیاست واگذاری خانه‌های تاریخی به سرمایه گذاران بخشی خصوصی را در پیش گرفته، اظهار کرد: این سیاست، در راستای احیاء، مرمت و بهره برداری از این بناهای تاریخی درحال اجرا است.

وی بابیان اینکه از میان خانه‌های تاریخی کرمانشاه تاکنون تنها خانه سوری به بخش خصوصی واگذار شده، عنوان کرد: خانه زرشکیان و خانه خواجه باروخ دو بنای تاریخی دیگر تحت مالکیت میراث فرهنگی استان هستند که باید آنها را به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه افزود: اقدامات اولیه را برای واگذاری خانه زرشکیان به سرمایه گذار بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم تا پس از اجرای مرمت‌های لازم روی بنا توسط سرمایه گذار، به یک مجموعه پذیرایی و رفاهی تبدیل شود.

وی در ادامه از برنامه ریزی برای تبدیل خانه خواجه باروخ به مرکز فرهنگی مانند موزه موسیقی خبر داد و گفت: بزودی این بنا را به مزایده می‌گذاریم تا بتوانیم با کمک سرمایه گذار بخش خصوصی آن را به یک مرکز فرهنگی که احتمالا موزه موسیقی خواهد بود، تبدیل کنیم.

وی در ادامه بابیان اینکه تعیین تکلیف سرای همدانی‌ها هم در دستور کار میراث فرهنگی استان قرار گرفته، اعلام کرد: این بنا درحال حاضر در اختیار مالک بخش خصوصی است و سابقا نیز مرمت‌هایی را روی آن انجام داده‌ایم، اما اکنون برای حفظ این بنای قدیمی و خروج آن از رکود برنامه‌هایی در پیش داریم.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم این بنا را تملک کنیم به حداقل سه میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که اگر تامین شود آن را تملک می‌کنیم، اما درصورتی که این اعتبار تامین نشود، فراخوانی می‌دهیم تا سرمایه گذارانی برای خرید آن از مالکش پای کار بیایند و ما نیز کمک کنیم تا به یک مجموعه پذیرایی و رفاهی تبدیل شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پاسخ به این سوال که موقعیت مکانی این بناها در محلات کم تردد مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در آنها نمی‌شود؟ گفت: برای این مسئله چاره اندیشی کرده‌ایم و پیشنهاداتی را قرار است به معاون عمرانی استانداری بدهیم.

وی احداث یک مسیر و پیاده راه گردشگری که از مقابل برخی از خانه‌ها و بناهای تاریخی شهر همچون تکیه بیگلربیگی، حمام نظام، خانه زرشکیان و چند خانه تاریخی عبور کند را از برنامه‌هایی دانست که اجرای آن می‌تواند باعث رونق فعالیت سرمایه گذاران بخش خصوصی در این بناهای تاریخی شود و توجه گردشگران به این بناها را به دنبال داشته باشد.

قادری تاکید کرد: طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، واگذاری این سه خانه تاریخی و احداث مسیر گردشگری در محلات قدیمی شهر کرمانشاه تا تابستان آینده به مرحله اجرایی شدن می‌رسد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار