غلامرضا چامه در گفتگو با تابناک:
معاونت آبخیزداری منابع طبیعی کرمانشاه گفت: طرح اجرای قنات معکوس با هدف تغذیه مصنوعی آبخوان ها انجام می شود و در نهایت به اقتصاد خانوارهای روستایی کمک می کند و موجب جلوگیری از هدر رفت آب می شود.
کد خبر: ۸۱۴۹۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 18 January 2020

غلامرضا چامه در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد:طرح اجرای سیستم قنات معکوس (تلفیق گالری و چاه) با هدف تغذیه مصنوعی آبخوان در دشت ها انجام می شود.

وی افزود: این طرح می تواند آب مازاد از چشمه ها، قنات، جریانات زیر قشری، برفاب و آب پایه رودخانه ها را با استفاده از یک بند انحرافی و بوسیله گالری هایی که به سمت دشت احداث می شود.

 معاونت آبخیزداری منابع طبیعی کرمانشاه ادامه داد: و همچنین چاهک هایی که در مسیر این گالری ها زده می شود. آب را به سمت دشت هدایت و با کول گذاری( با لوله گذاری مشبک) باعث تغذیه آبخوان می شود.

چامه با بیان اینکه این کار از تبخیر آب در مسیر حرکت به سمت رودخانه ها جلوگیری می کند، تاکید کرد: این امر آب را داخل آبخوان نگهداری می کند که علاوه بر تقویت سفره های آب زیرزمینی و چاه های آب منطقه از هدر رفت آب به صورت سیلاب جلوگیری می کند.

وی نمونه کارشده این طرح را در تنگ کنشت عنوان کرد و تصریح کرد: 50 درصد باقیمانده طرح برای تغذیه آبخوان داخل زمین می ماند که با این کار هم از هدر رفت آب جلوگیری می شود و هم به اقتصاد خانوارهای روستایی کمک می شود.

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار