یک فعال محیط زیست معتقد است، سیل سیستان و بلوچستان وضعیت گونه جانوری "گاندو" که فقط 200 تا 300 سر از آنها وجود دارد را به شدت تهدید می‌کند.
کد خبر: ۸۱۴۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۱ 15 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،سعید سلیمانی ، با اشاره به سیلی که از ابتدای امسال چند نقطه کشور را تحت تاثیر قرار داد و اکنون نیز در منطقه سیستان و بلوچستان بحران آفریده، گفت: ابتدا باید ببینیم چه عاملی باعث شده طی سال‌های اخیر با این میزان از وقوع سیل مواجه باشیم.

وی ادامه داد: باران‌های معمول و غیرمعمول همیشه وجود داشته و در سالیان دور مردم بومی مناطق به سیل به عنوان یک عامل مخرب نگاه نمی‌کردند، بلکه باران و سیلابی که در بالادست شکل می‌گرفته همواره نقش تغذیه کننده تالاب‌ها را در پایین دست داشته است.

سلیمانی بی‌مهری انسان به طبیعت طی سال‌های اخیر را عامل بروز سیلاب‌های شدید و مخرب اخیر دانست و عنوان کرد: به دلیل آسیب‌های جدی که به طبیعت وارد کردیم، میزان تاب‌آوری طبیعت برای نشان دادن رفتار مناسب در برابر بارندگی بسیار کاهش یافته و دچار آسیب جدی شده است.

وی با بیان اینکه از دست رفتن جنگل‌ها، درختان و پوشش گیاهی بیشترین نقش را در این زمینه دارد، یادآور شد: در مناطق دارای پوشش جنگلی، نفوذ آب به خاک و زمین یا همان جذب آب حدود 40 برابر بیشتر از مناطقی که پوشش گیاهی آنها از دست رفته، رخ می‌دهد.

سلیمانی سپس به پیامدهای وقوع سیل اشاره کرد و فرسایش خاک را از مهمترین آنها برشمرد.

به گفته این فعال محیط زیست، تولید خاک در ایران به دلایل مختلف بسیار پایین است و از سوی دیگر کشور دائما در حال از دست دادن حجم زیادی از خاک است، بگونه‌ای که ایران رتبه اول دنیا را در فرسایش خاک دارد.

وی گفت: آسیب به گونه‌های گیاهی و جانوری نیز از دیگر پیامدهای سیلاب است و خصوصا در سیل اخیر سیستان و بلوچستان گونه مهم جانوری تمساح تالابی یا گاندو را تهدید می‌کند.

این فعال محیط زیست با بیان اینکه گونه گاندو در لیست قرمز دفتر حفاظت از حیات وحش دنیا قرار دارد، عنوان کرد: بر اساس سرشماری که سال 1390 انجام شده از این گونه فقط 200 تا 300 سر در منطقه سیستان و بلوچستان باقی مانده است.

وی زیستگاه گاندو را از هندوستان و بنگلادش تا سیستان و بلوچستان اعلام کرد و افزود: این گونه در ایران نیز فقط در سیستان و بلوچستان و در این منطقه نیز فقط در دو روخانه و تالاب‌های اقماری اطراف آنها زندگی می‌کند.

سلیمانی ادامه داد: گاندو گونه‌ای غیرمهاجم است و مردم محلی در کنار آن زندگی می‌کنند و حتی وجود گاندو در رودخانه یا تالاب را نماد پاکی می‌دانند و به آنها احترام می‌گذارند.

این فعال محیط زیست خواستار کنترل و پایش وضعیت این گونه جانوری مهم شد و عنوان کرد: در کنار احتیاطی که مردم منطقه باید داشته باشند، اگر به دلیل سیل جابجایی در زیستگاه اینگونه تمساح ایجاد شده باید زودتر به آن رسیدگی شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار