مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان کرمانشاه، گفت: استان این ظرفیت را دارد که بتواند پایتخت فرهنگی هنری مساجد ایران باشد.
کد خبر: ۸۱۴۳۴۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰ 15 January 2020

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه  حجت الاسلام والمسلمین افشین کلات پور در نشست خبری (رویداد ملی فهما) اظهار کرد: در بحث سامانه ملی فهما، کانون‌ها به عنوان پایتخت فرهنگی هنری ایران می‌تواند رویداد‌های مهمی در جامعه کنونی ایران باشد. این کانون‌ها از ۱۸ اسفند ۱۳۷۱ تاسیس شد و از سال ۱۳۷۲ رسماً شروع به کار کرد. اکنون در ایران دارای ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد هستیم که ۵۶۳ تا از آن‌ها در کرمانشاه دارای کانون‌های فرهنگی هنری هستند.

وی افزود: سامانه فهما و بچه‌های مسجد به افراد این را توانایی می‌دهد که برنامه‌هایی که در ذهن دارند را اجرا کنند، این درصورتی است که قبلا کسی ایده‌ها را نمی‌دید و مکانی برای عرضه شان وجود نداشت، با راه اندازی این سامانه امکان برای کلیه کانون‌ها در دورترین نقاط بوجود آمده که بتوانند برنامه‌ها را در هشت محور بارگذاری کنند.

این مسئول بیان داشت: محور‌ها شامل ۱. ارتقاء فعالیت‌های قرآن و عترت، ۲. شبکه سازی و ساماندهی، به این معنی که افرادی که وارد کانون می‌شدند را دارای شناسنامه می‌کنند و در سنین مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند.۳. ارتقاء فعالیت‌های هنری و ادبی کانون ها، بر این اساس می‌توانند گروه‌های سرود، نمایش، تئاتر و حتی فیلم‌های کوتاه و تیزر‌ها را در سامانه بارگذاری کنند و مورد پسند قرار گیرد. ۴. ارتقاء فرهنگ کتاب و کتابخوانی، که امکان تاسیس کتابخانه در کنار کانون را ایجاد می‌کند. ۵. بحث اوقات فراغت خصوصاً در فصل تابستان که برنامه‌های گردش و اردو به تهران معرفی می‌شوند و از طرف آن‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرند.

.
در ادامه تصریح کرد: پاسداشت مناسبت‌های ملی و مذهبی مثل برپایی جشن‌های مردمی در دهه ولایت و بزرگداشت‌های دهه فجر. ۷. بحث فضای مجازی و رسانه که تولید فضا‌های مجازی مثل بازی‌های رایانه‌ای و ساخت اپلیکیشن‌های مختلف را شامل می‌شود. ۸. مورد بعدی خلاقیت و نوآوری است شامل ثبت ایده‌های فرهنگی بچه‌های مسجد، که خیلی از دوستان ما در شهر‌های مختلف دارای ایده، برنامه و طرح هستند که دیده نمی‌شوند. به این ترتیب ایده در سامانه بارگذاری می‌شود و مسئولین پس از بررسی از آن‌ها حمایت می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: طرح سامانه در صورتی که درست اجرا شود طرح خوبی محسوب می‌شود. در کرمانشاه طرح‌ها را به صورت بومی اجرا می‌کنیم، یعنی برنامه‌ها را با فرهنگ، آداب، اخلاق و روحیات استان کرمانشاه سازگار می‌کنیم در همین راستا برنامه‌های خوب انتخاب و نهایتاً اجرایی می‌شوند.

کلات پور با بیان اینکه به کانون‌ها امتیاز داده می‌شود، تشریح کرد: هر کانون امتیاز کسب و پس از کسب امتیاز، استانی که بیشترین امتیاز را کسب کند به عنوان پایتخت فرهنگی و هنری مساجد ایران انتخاب می‌شود و استان‌های بعدی هم تا رتبه پنجم مورد تقدیر قرار می‌گیرند، تا سال بعد یک استان دیگر انتخاب شود و بودجه به استان‌های دیگر اختصاص بیابد. اما راه طولانی است، به هرحال زلزله ۹۶ زیرساخت‌ها را در شهرستان‌های کرمانشاه تخریب کرد، اما بازسازی شدند. اکنون کرمانشاه رو به رشد است و در حال طی مراحلی است که بتواند با کمک مسئولین در رتبه برتر استان‌ها قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه شورای هماهنگی سیاستگذاری کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد را راه اندازی کردیم، تاکید کرد: این شورا به ریاست امام جمعه و به معاونت استاندار وقت همچنین به دبیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی رسماً از سوی وزارتخانه ابلاغ شده است. طرح فهما می‌تواند توانمندی کانون‌ها را به مرحله ظهور برساند. ثبت نام در کانون‌ها رایگان است و در کنار مساجد راه اندازی شده اند. در کل سطح استان کرمانشاه ۱۱۱۹ مسجد داریم که ۵۶۳ تا از آن‌ها با جمعیت بالغ بر ۳۰ هزار نفر در این راستا در حال فعالیت اند. اکنون در کرمانشاه ۱۰۱ میلیون و ۲۰۰ هزار امتیاز توسط کانون‌های کرمانشاه کسب شده است.

کلات پور در پایان ابراز داشت: کانون‌ها از سال ۹۸ دارای اساسنامه شدند از همین جا از مسئولین دعوت می‌کنم با ثبت نام خود در سامانه به ما روحیه بدهند. ما برای برنامه‌های خود اتاق فکر داریم و این برنامه‌ها پس از حلاجی در استان‌ها اجرایی می‌شود، هدف ما تبدیل مساجد به پایگاه برای بررسی مسائل فرهنگی، هنری، اجتماعی، قضای، سیاسی و اقتصادی است. برگرداندن مساجد به حالت و قوه اصلی خود نیز از برنامه‌های اصلی مااست.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار