مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه، از شناسایی اولین کانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در ماکیان بومی یک منزل شخصی واقع در شهرستان صحنه خبر داد.
کد خبر: ۸۱۳۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰ 13 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاهبه نقل از فارس،امید حاج‌محمدی شهرستان صحنه خبر داد و اظهارداشت: طبق گزارشات اداره‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه، اخیرا فردی از اهالی شهرستان صحنه به اداره دامپزشکی این شهرستان مراجعه کرده و گزارش تلفات شدید در طیور بومی خود را که در منزل نگهداری می‌کرد، ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: کارشناسان دامپزشکی سریعا به محل مراجعه کردند و پس از بررسی مشخص شد مراجعه کننده در سه روز گذشته از یک وانت‌بار دوره‌گرد تعداد 70 قطعه خروس خریداری کرده و به محل نگهداری طیور بومی خود که یک منزل متروکه در مرکز شهرستان صحنه است منتقل کرده است.

مدیر‌کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: پس از 2 روز همان پرنده‌های خریداری شده شروع به تلف شدن می‌کنند به طوری که روز مراجعه به دامپزشکی 30 قطعه از آن‌ها تلف می‌شوند که طی نمونه‌برداری و آزمایشات صورت گرفته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تایید می‌شود.

وی اضافه کرد: در این راستا با همکاری عوامل ذی‌صلاح کل ماکیان موجود که شامل 95 قطعه مرغ و خروس و 9 قطعه بوقلمون زنده بودند، معدوم و به همراه لاشه های تلف شده قبلی در عمق دو متر حفر، دفن بهداشتی می‌کنند.

این مسؤول خواستار جلوگیری از تردد وانت‌بارهای دوره‌گرد حامل پرندگان زنده در سطح استان شد و اضافه کرد: امسال در استان‌های آذربایجان شرقی، البرز و مازندران گزاش‌های مبنی بر وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان داشتیم که در این راستا از تمامی مرغداری‌های سطح استان خواستیم از ورود جوجه یک‌روزه از استان‌های مذکور به استان کرمانشاه خودداری و آن را ممنوع اعلام کردیم.

وی با یادآوری 19 واحد روستایی آلوده به بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در سال 95، گفت: این موارد در سال 96 به هفت مورد رسیده که بیشتر به علت خرید طیور از دوره‌گردها بوده است.

حاج‌محمدی با بیان اینکه مورد ذکر شده (شناسایی آلودگی ماکیان بومی در یک منزل شخصی در شهرستان صحنه) اولین کانون بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از اواخر سال 96 تاکنون بوده است، افزود: خوشبختانه از سال 84 تا به امروز هیچ واحد صنعتی آلوده به این بیماری در سطح استان گزارش نشده است.

انتهای پیام/پ

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار