کد خبر: ۸۱۳۵۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۲ 13 January 2020

سحرگاه چهارشنبه 18 دی، همزمان با اعلام اخبار شیرین انتقام و شلیک موشک به پایگاه‌های نظامی ایالات متحده در عراق، خبری کام مردم را تلخ کرد. در پی سقوط هواپیمای اوکراینی در نزدیکی پرند و کشته شدن تمام مسافران و خدمه آن، کشور به فاصله کمتر از یک هفته بعد از شهادت سردار سلیمانی و جانباختگان مراسم تشییع ایشان در کرمان دوباره در شوک بزرگ دیگری فرو رفت.

در شرایطی که تمامی اخبار رسمی و هدایت شده در داخل کشور حکایت از نقص فنی هواپیمایی اکراینی حکایت داشت و حتی بسیاری از رسانه‌های کشور، خبرهای منتشر شده مبنی بر اصابت موشک به این هواپیما را یک موج رسانه ای هدایت شده از سوی رسانه‌های غربی قلمداد می‌کردند، ناگهان بامداد شنبه 21 دی ماه با اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح ورق برگشت و علت سقوط هواپیمای اکراینی اشتباه سهوی پدافند موشکی سپاه پاسداران اعلام شد.

این نوع اطلاع رسانی قطعاً اثرات نامطلوب و جبران ناپذیری براعتماد عمومی خواهد داشت کما اینکه اعتراضات عصر شنبه در تهران و تعدادی از شهرها از پیامدهای آن بود. در این بین اعتبار رسانه‌های داخلی نیز به بازی گرفته شد. رسانه‌هایی که در برخی از حوادث مهم اجازه حضور وانتشار مستقل اخبار را ندارند و باید به قرائت رسمی مسئولان و دست اندرکاران قناعت کنند.

البته در این بین رسانه‌ها نیز نباید با قضاوت‌های عجولانه و شتابزده و بعضا مضحک و عجیب، نظام رسانه ای را در معرض بی اعتمادی وآسیب قرار دهند. به طور مثال در همین حادثه یکی از کانال‌های پرمخاطب تلگرامی در یک پست ادعایی مضحک و توهین آمیز مبنی قاچاق سوخت توسط مسافرین هواپیمای اوکراینی در چمدان‌هایشان را مطرح کرد و احتمال داد که علت آتش سوزی هواپیما این موضوع باشد!

اکنون سؤال اینجاست که این رسانه‌ها پس از مشخص شدن اصل ماجرا و اقرار به اشتباه نیروهای نظامی با چه اعتباری می‌خواهند به رسالت اطلاع رسانی خودشان ادامه بدهند و چه اقدامی برای جبران اعتماد از دست رفته خود خواهند کرد؟

هر چند بسیاری از مدیران رسانه ای بعد از این ماجرا به صورت رسمی عذرخواهی کردند اما جا دارد جامعه خبرنگاران و رسانه‌ای به صورت یکپارچه ضمن عذرخواهی، از این موضوع درس گرفته و در پی جبران آن برآیند تا از تکرار شلیک عمدی به اعتماد عمومی در آینده جلوگیری شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار