مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شناسایی و معدوم‌سازی یک کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۱۳۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 12 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،دکتر امید حاج‌محمدی ، با اشاره به شناسایی این کانون بیماری در یک منزل شخصی در شهر صحنه اظهار کرد: فردی در شهرستان صحنه از یک وانت‌بار دوره گرد تعدادی طیور بومی خریداری کرده بود که بعد از چند روز با مشاهده تلفات طیور، به اداره دامپزشکی شهرستان صحنه مراجعه می کند و پس از انجام نمونه گیری و مثبت شدن آزمایش، اقدامات لازم جهت معدوم سازی 104 قطعه‌ طیور انجام گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با بیان اینکه در حال حاضر در استان هیچ مشکلی از باب کنترل بیماری نداریم، گفت: این بیماری در یک خانه شخصی شناسایی و نسبت به معدوم سازی طیور بومی اقدام شد و آزمایش ها و بررسی های لازم در مورد پایش سلامت صاحب طیور نیز انجام گرفته و خوشبختانه جای نگرانی نیست.

حاج‌محمدی ادامه داد: پیش از این آخرین مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان را بهمن ماه سال 1396 داشتیم و از آن زمان تاکنون هیچ کانونی از بیماری در استان کرمانشاه شناسایی نشده است.

وی اضافه کرد: سال 1396 در مجموع هفت کانون روستایی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان کرمانشاه شناسایی شد که چهار کانون آن در شهرستان دالاهو و سه مورد دیگر هم در شهرستان کرمانشاه شناسایی شده بود.

حاج‌محمدی ادامه داد: از سال 1384 که اولین مورد بیماری آنفلوآنزای طیور در کشور شناسایی شده، تاکنون هیچ موردی از بیماری در واحدهای صنعتی استان مشاهده نشده است.

وی سپس به صاحبان واحدهای صنعتی استان توصیه کرد: با توجه به اینکه در فصل زمستان شاهد زمستان گذرانی پرندگان مهاجر هستیم، رعایت امنیت زیستی را در واحدهای صنعتی برای جلوگیری از شیوع بیماری داشته باشند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه تلفات ناگهانی را مهمترین علامت بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان عنوان کرد و افزود: اگرچه بیماری علائم دیگری مثل سیاه شدن تاج طیور نیز دارد، اما تلفات غیر عادی مهمترین علامت شناسایی این بیماری است.

حاج محمدی در ادامه با تاکید بر اینکه وانت‌بارهای دوره گرد بیشترین مشکلات را در ارتباط با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به بار می‌آورند، گفت: از مجموع 27 کانون شناسایی شده بیماری در استان کرمانشاه از ابتدای سال 1395 تاکنون، 15 تا 16 مورد آن به خرید طیور از دوره گردها که معلوم نیست طیور را از کجا آورده‌اند، مربوط می‌شود.

حاج‌محمدی با تاکید بر اینکه حمل و نقل غیربهداشتی یکی از عوامل مهم جابجایی و انتشار بیماری است، افزود: با وجودی که وسایل نقلیه حامل طیور بدون گواهینامه سلامت باید توقیف شوند، اما به دلیل بی توجهی به این امر هر ازگاهی شاهد انتقال و جابجایی طیور بیمار هستیم که مشکل ساز می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از مردم خواست تا از خرید طیور از فروشندگان دوره گرد صرف نظر کرده و تنها از مراکز مجاز خرید کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار