مدیر کل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی گفت: ۳۰ چشمه حمام و سرویس بهداشتی با کمک خیران تامین شده‌ و به روستاهای زلزله زده آذربایجان شرقی ارسال می‌شود.
کد خبر: ۸۱۱۶۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹ 06 January 2020

محمد باقر هنربر در گفت‌وگو با ایسنا در تشریح آخرین وضعیت زلزله زدگان آذربایجان شرقی اظهار کرد: در ابتدا این امکانات بهداشتی فاقد شیرالات بودند که به کمک خیران شیرالات آن‌ها نیز تامین شد و به زودی به مناطقی که فاقد سرویس بهداشتی و حمام هستند، ارسال می‌شود ، این امکانات به برخی روستاها مانند روستای هلمسی و تیرشاب میانه ارسال شده است.وی افزود: حدود ۲۰ واحد کانکس مجهز به حمام و سرویس بهداشتی نیز به روستاهای زلزله زده شهرستان‌های میانه و سراب ارسال کرده بودیم و ۱۵ واحد نیز با هماهنگی امام جمعه شهرستان میانه ارسال شده بود، مقرر شده است تا ۲۰ واحد نیز تا پایان هفته توسط مس سونگون به این روستاها ارسال شود.

وی اضافه کرد: طبق صحبت‌هایی که با بنیاد مسکن استان داشتیم، حدود شش واحد مسکونی که به منظور تامین اسکان دائم این زلزله زدگان ساخته می‌شود، در مرحله سفید کاری قرار دارد.

وی بیان کرد: مقرر شده بود تا اسکان‌های دائمی در بهمن ماه افتتاح شوند، اما تأکید شد افتتاح پس از اتمام اولین اسکان دائم انجام شده و زلزله زدگان به محض آماده شدن مسکن‌هایشان در منازلشان مستقر و لوازم معیشتی برای آنان تامین شود.

هنربر با اشاره به آمار اسکان موقت برای زلزله زدگان گفت: در مجموع‌ ۲۵۵ اتاقک ۱۲ متری و ۳۹۶ کانکس به متقاضیان زلزله‌زده دو شهرستان میانه و سراب تحویل داده شده است.

وی با بیان اینکه ۲۶۳۶ نفر درخواست کمک بلاعوض وام ۱۰ میلیونی کرده‌اند، اظهار کرد: ۲۱۳۰ نفر از این تعداد، وام بلاعوض ۱۰ میلیون تومانی را به طور کامل دریافت کرده‌اند.

وی از تشکیل ۳۰۰۰ پرونده اسکان دائم برای زلزله زدگان خبر داد و گفت: برای ۱۳۶۲ پرونده، پروانه ساخت صادر و ۲۶۹۲ به بانک معرفی شده‌ و ۱۰۸۶ نفر نیز برای دریافت تسهیلات قرارداد منعقد کرده‌اند.

وی متذکر شد: ۹۱ نفر از این تعداد، مرحله اول تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی و ۶۵ نفز نیز وام بلاعوض احداثی ۱۰ میلیون تومانی را دریافت کرده‌اند.

هنربر از تشکیل پرونده برای ۳۰۰۰ نفر به منظور ارایه تسهیلات معیشتی خبر داد و گفت: این وام به تمامی کسانی که خانه‌هایشان در حادثه زمین‌لرزه تخریب شده است، تعلق می‌گیرد و ۲۷۵۵ نفر به بانک معرفی شده و ۸۶۵ نفر برای دریافت تسهیلات با بانک عقد قراداد کرده‌اند.

هنربر بیان کرد: به منظور تامین اسکان دائمی زلزله زدگان ‌۸۱ واحد بتن ریزی، اسکلت ۳۳ واحد آماده شده و شش واحد دیوار چینی و سقف هشت واحد، آماده و یک واحد هم سفت کاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد مسکن پیگیر تامین هر چه سریع‌تر اسکان دائم دام‌ها و ارایه تسهیلات به متقاضیان است، فریم‌های مخصوص اسکان دام آماده بوده و اطلاع رسانی‌های لازم انجام شده و شرایط برای تحویل فریم‌ها فراهم است.

هنربر گفت: تجمیعی بودن اسکان موقت دام‌ها نارضایتی تعدادی از روستاییان را به دنبال داشته است که بر همین اساس تاکید کردیم تا بنیاد مسکن اسکان دائم دام‌ها را هر چه سریعتر تامین کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: هیچ مشکلی از نظر تامین آب برای شست‌وشو و آشامیدن در مناطق زلزله زده وجود ندارد، هیچ زلزله زده‌ای در چادر زندگی نمی‌کند و اسکان موقت به پایان رسیده است و تلاش‌ها برای اتمام هر چه سریعتر اسکان دائم ادامه دارد.

وی اضافه کرد: از همان روز اول وقوع زمین لرزه تمامی انشعابات آب، برق و گاز زلزله زدگان برقرار است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان شرقی در خاتمه متذکر شد: در جلسه‌ای تاکید کردیم که هزینه انشعاب برق از زلزله زدگان دریافت نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار