شهر قم با تنوع بالای فرهنگ‌ها و قومیت‌ها و حجم بالای زائرین و مسافرین نیازمند نسخه و برنامه‌ واحد فرهنگ شهروندی است تا همه به آن پایبند شده و معتقد باشند و شهری باآرامش و مطلوب را بسازند.
کد خبر: ۸۱۰۷۳۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۹ 03 January 2020

به گزارش تابناک قم، امروزه با گسترش سریع‌ شهرها و شهرنشینی، فقدان آموزش فرهنگ شهرنشینی و ناآگاهی مردم در خصوص برخی مسائل شهری بسیار مشهود است. کلان شهرها با افزایش جمعیت ثابت و سیار و همچنین وجود قومیت‌های متعدد درون خود روز‌ به روز با نیازهای بیشتر و جدیدتری رو به رو هستند که این نیازها در کنار فرهنگ سازی مداوم شهرنشینی مسئولیت سازمان‌های مربوطه را به مراتب بیشتر می‌کند.

سکونت در شهر تکالیفی برای شهروندان و تعهداتی برای مدیران دارد که توسط آموزش‌های شهروندی، افزایش مشارکت اجتماعی، فرهنگ سازی از راه‌های مختلف امکان پذیر است. به طور کلی به مجموعه‌ای از ارزش‌ها، نگرش‌ها و قوانینی که احساس تعلق و تعهد و احترام به همراه داشته باشد فرهنگ شهروندی می‌گویند که نه تنها راه‌های زندگی جمعی را به ما می‌آموزد بلکه شامل کسب مهارت‌های مختلف می‌شود.

شهری که شهروندانش از فرهنگ شهرنشینی غنی باشند، امنیت و آرامش در آن موج می‌زند و با کاهش هزینه‌های اداره شهر لبخند جایگزین نگرانی‌های مردم می‌شود. باید توجه داشت که فرهنگ شهرنشینی هویتی تحصیل شده در یک ماه یا یک سال نیست، بلکه در یک دوره زمانی در تعاملات اجتماعی ساکنین شهر ایجاد می‌شود.

اگر بخواهیم فرهنگ شهرنشینی را با چند مثال ساده بیان کنیم باید بگوییم مطالعه کردن شهروندان، جزو این فرهنگ است؛ چرا که باعث تغییر برخی تفکرات نادرست و منطقی فکر کردن می‌شود. همچنین استفاده از وسایل نقلیه عمومی فرصت بزرگی برای به کار بردن فرهنگ شهرنشینی است با رعایت نوبت، خالی کردن صندلی برای افراد کم توان... . اسراف نکردن و استفاده به اندازه از منابع انرژی خود نشانگر فرهنگ غنی شهر نشینی است. رعایت قوانین راهنمایی رانندگی هم از شاخصه‌های مهم فرهنگ شهرنشینی است چرا که با عبور از یک چراغ قرمز، سرعت غیر مجاز، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی جدا از بی قانونی با جان خود و همشهریانمان بازی می‌کنیم. همچنین رعایت نظافت شهر نشان دهنده شهروندانی با فرهنگ غنی است. فراموش نشود که برای رعایت تمام این نکات و داشتن یک شهر آرام و زندگی خوشایند برای شهروندان نیاز به آموزش‌های مختلف و فرهنگ سازی مداوم است.

توجه به آموزش فرهنگ شهروندی رویکردی نوین است که بسیاری از کشورها و شهرهای توسعه یافته به آن پرداخته‌اند و نتایج مؤثر آن در توسعه پایدار و پیشرفت‌های فرهنگی اجتماعی مشهود است. البته گفتنی است که آموزش‌های شهروندی با میزان پایبندی مردم به فرهنگ شهری ارتباطی عمیق دارد.

شهر قم، باتوجه به موقعیت جغرافیایی، شاخصه‌های مذهبی وگسترش روزافزونش مانند کلان شهرهای دیگر کشور نیازمند آموزش‌های فرهنگی درخصوص شهرنشینی است که زندگی را برای شهروندان قم که درمیان آن‌ها قومیت‌های متعدد با اداب ورسوم مختلف وجود دارد وهمچنین زائران مطلوب‌تر و با آسایش‌تر می‌کند.

شناساندن هویت‌های هر شهر به شهروندانش می‌تواند گام بلندی در مسیر فرهنگ سازی باشد. مدیرعامل سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی، شهرداری قم دراین خصوص می‌گوید: در راستای ارتقاء هویت فرهنگ شهروندی و شهری قم و تبدیل شهرنشینان قم که عمدتاً مهاجرهستند، به یک شهروند بافرهنگ غنی نیازمند اجرای برنامه‌هایی در سطح شهر هستیم.

ابوالقاسم مقیمی بیان کرد: یکی از این برنامه‌ها شناساندن هویت‌های ناشناخته شهر به مردم است که از ابزارهای متعددی برای این کار استفاده می‌کنیم.ایجاد خانه موزه‌ها، نگارگذر، جشنواره‌های فرهنگی-اجتماعی مختلف و جشن‌های نشاط فرهنگی از این قبیل برنامه‌ها هستند.

وی در ادامه افزود: مأموریت‌های ما به عنوان سازمان فرهنگی، هنری، ورزشی شهرداری کوچک اما متنوع است به طوری که اداره کل فرهنگ وارشاد نیستیم ولی وظیفه فرهنگ شهروندی را در فرهنگ عمومی داریم و در این حوزه تنهاترین سربازیم.

مقیمی با اشاره به فعالیت 18 هزار راننده تاکسی، وانت و سرویس مدرسه درقم افزود: رانندگان تاکسی سفیران فرهنگی و نمادهای اطلاع رسان شهر هستند و این قشر نیاز به حمایت و آموزش دارند تا مهارت‌های ارتباطی و مکالمه خارجیان‌ها ارتقاء پیدا کند.

مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی و هنری شهرداری قم اظهار کرد: به دنبال برگزاری دوره آموزش زبان عربی و فرهنگ شهروندی برای رانندگان تاکسی هستیم تا حلقه‌های مفقود بخش گردشگری در قم را کامل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: از تجربیات شهرهای تهران و مشهد برای برگزاری دوره‌های آموزشی رانندگان تاکسی استفاده می‌کنیم. امید است با آموزش‌های مختلف و شناساندن هویت شهر قم فرهنگ شهروندانش را به اندازه لیاقت در جوار حرم کریمه اهل بیت خانم فاطمه معصومه (س) بالا ببریم.

آنچه که مسلم است شهری چون قم با این همه تفاوت فرهنگی و قومیتی، حجم بالای زائرین و مسافرین از شهرهای داخلی و کشورهای خارجی نیازمند برنامه‌ای منسجم و به روز در راستای بهبود شرایط فرهنگی و تدوین قوانین و قواعدی برای زندگی مطلوب شهری است. این مساله غیرقابل انکار است که نظم شهری، آسایش عمومی و سیمای مطلوب یک شهر وابسته به برخورد شهروندان با آن شهر و با یکدیگر است و به همین خاطر باید برنامه‌ای برای زندگی در شهر وجود داشته باشد و شهروندان به آن پایبند و معتقد باشند؛ اگر شهروندان یک شهر پایبند به قوانین و قواعد و به طور کلی معتقد به شهر خود باشند مسافران آن شهر نیز مجبور به رعایت آنها خواهند شد و در نهایت شاهد شهری پایدار و با فرهنگ خواهیم بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار