رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر مهمترین مشکلات این حوزه، کمبود نیروی پرستار به ویژه پرستار مرد را دغدغه مراکز درمانی عنوان کرد و افزود: پرستاران خدمات را در سه سطح به مردم ارائه می‌دهند؛ مراقبت‌های اولیه توسط کمک پرستار انجام می‌گیرد، مراقبت‌های عمومی توسط همکاران کارشناس ارائه می‌شود و مراقبت‌های تخصصی در بخش‌های ویژه، چون CCU، ICU، دیالیز، اتاق عمل و ... توسط پرستاران متخصص انجام می‌شود.
کد خبر: ۸۱۰۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰ 02 January 2020
رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر با بیان اینکه ما یک نظام صنفی هستیم که کلیه همکاران پرستار شهرستان را از نظر تشکیلات صنفی پوشش می‌دهیم، گفت: یکی از رسالت اصلی ما پیگیری مسائل و مشکلات مردم از نظام سلامت و جامعه پرستاری است.

غلامرضا مباشری چهارشنبه ۱۱ دی ماه همزمان با ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار در جمع خبرنگاران، افزود: ارتقاء سطح کیفیت خدماتی که به مردم ارائه می‌شود و برطرف کردن موانع خدمتی مقابل راه همکاران به منظور ارائه خدمات مطلوب‌تر و بیشتر از اهداف این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه ما به عنوان مشاور و کمک رسان در نظام سلامت و حوزه پرستاری، عضوی تصمیم ساز هستیم، اظهارکرد: در شهرستان ملایر ۷۵۰ نفر پرستار عضویتشان در این سازمان به ثبت رسیده است، البته تعداد پرستاران بیش از این تعداد است.

مباشری با بیان اینکه در حال حاضر تعداد فعالین جامعه پرستاری ملایر که در مراکز درمانی دولتی، خصوصی، بیماریستان‌ها و درمانگاه‌ها مشغول فعالیت هستند هزار نفر است، گفت: منظور ما از جامعه پرستاری کارشناس اتاق عمل، کارشناس بیهوشی، بهیار، کمک پرستار و فوریت‌های پزشکی است.

کمبود نیروی پرستار؛ دغدغه مراکز درمانی

رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر مهمترین مشکلات این حوزه، کمبود نیروی پرستار به ویژه پرستار مرد را دغدغه مراکز درمانی عنوان کرد و افزود: پرستاران خدمات را در سه سطح به مردم ارائه می‌دهند؛ مراقبت‌های اولیه توسط کمک پرستار انجام می‌گیرد، مراقبت‌های عمومی توسط همکاران کارشناس ارائه می‌شود و مراقبت‌های تخصصی در بخش‌های ویژه، چون CCU، ICU، دیالیز، اتاق عمل و ... توسط پرستاران متخصص انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ما در تمامی این حوزه‌ها کمبود نیرو داریم، ادامه داد: بیشترین کمبود نیرو در بخش کمک پرستار است که باعث شده خدمات دهی در این بخش توسط همراهان بیمار و یا کارشناسان پرستاری انجام شود که نارضایتی دوطرفه را درپی داشته است.

مباشری با بیان اینکه به ازای هر چهار پرستار باید یک کمک پرستار داشته باشیم، اظهار کرد: در حال حاضر تعدادی از همکاران شرکتی هستند و امنیت شغلی شان کم است.

رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر با اشاره به اینکه طبق قانون استخدام پرستار شامل بیمارستان‌های تازه تأسیس است، افزود: بیمارستان‌های مهر، امام حسین (ع) و غرضی به علت اینکه سال‌ها از زمان تأسیس شان می‌گذرد، از نعمت استخدام پرستار محروم بوده اند.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که دانشکده پرستاری در رفع مشکل کمبود نیرو مؤثر بوده است؟ گفت: مقرر شد از ظرفیت دانشجویان ترم ۶، ۷ و ۸ این دانشکده استفاده کنیم و هزینه این قرارداد‌ها از محل طرح تحول سلامت پرداخت شود که محقق نشد و سپس قرار شد اعتبار این موضوع از محل منابع بیمارستان‌ها تأمین شود که باز هم به رفع مشکل کمکی نکرد.

مباشری با تأکید بر اینکه بهترین راهکار استخدام پرستاران بیکار است، افزود: طی نشست اخیر مسئولان این حوزه با دکتر نمکی، وزیر بهداشت مقرر شده در بهمن و اسفند امسال ۱۰ هزار نیرو در وزارت بهداشت استخدام شوند که از این تعداد ۵۰۰۰ نفر پرستار هستند و به طور قطع کمک قابل توجهی به رفع کمبود نیرو می‌کند.

وی وجود دانشکده پرستاری در ملایر را یک ظرفیت و فرصت بزرگ قلمداد کرد و یادآور شد: البته باید در این راستا مدیریت و نظارت وجود داشته باشد و از آن حداکثر استفاده را داشته باشیم.

مشارکت ۷۰ درصدی پرستاران در انتخابات هیئت مدیره

مباشری در رابطه با پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری ملایر نیز خاطرنشان کرد: در ۲۱ تیرماه امسال پنجمین دوره انتخابات سازمان نظام پرستاری با مشارکت ۷۰ درصدی پرستاران برگزار شد و در نهایت ۹ نفر منتخب شدند.

وی با بیان اینکه هر چهار سال یک بار این انتخابات برگزار می‌شود و در این دوره مشارکت پرستاران کم نظیر بود، خاطرنشان کرد: از ۹ نفر منتخب، شش نفر پرستار و دارای مدرک کارشناس ارشد و کارشناسی هستند، دو نفر بهیار و یک نفر نیز نماینده همکاران بیهوشی و اتاق عمل هستند.

رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر با اشاره به عملکرد قابل قبول این سازمان در سطح کشور، گفت: ما برای نخستین بار با برگزاری کلاس‌های آموزشی تخصصی، نسبت به تربیت پرستار و درآمدزایی اقدام کرده ایم و این درآمد حاصله صرف تأمین هزینه‌های جاری و خدمات دهی به پرستاران ملایر شده است.

مباشری با بیان اینکه در هیچ دوره‌ای اعضای هیئت مدیره حق الزحمه‌ای را بایت فعالیت شان دریافت نکرده اند، ادامه داد: پولی که وارد هیئت مدیره می‌شود برای خدمات رسانی به پرستاران ملایر هزینه می‌شود، به عنوان نمونه ما یک سوئیت پنج تخته با کیله امکانات را برای اسکان پرستارانی که از سراسر کشور به ملایر می‌آیند، اختصاص داده ایم.

وی به خریداری کردن یک واحد ۸۵ متری در مکان مناسبی در شهر ملایر توسط این سازمان اشاره کرد و گفت: این ملک جزء سرمایه‌های سازمان محسوب می‌شود.

مباشری به تعامل خوب و سازنده این سازمان با مسئولان شهر به ویژه کادر مدیریتی شبکه بهداشت و درمان، کلیه مراکز درمانی، فرماندار، نمایندگان و ... اشاره کرد و افزود: ما به دنبال تحقق بحث «اخلاق حرفه ای» در نظام پرستاری هستیم به همین منظور با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر کلاس‌ها و کارگاه‌های نحوه ارتباط صحیح با بیمار و مباحث روانشناسی را برای پرستاران برگزار کرده ایم.

وی تصریح کرد: پرستار مطلوب و حرفه‌ای در نظام پرستاری به کسی گفته می‌شود که دو بال تخصص و اخلاق را توأمان با هم داشته باشد و بتواند در کنار علوم تجربی و دقت عمل، ارتباط خوبی با بیماران برقرار کند.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر تعداد قصورات پرستاران، گفت: در حوزه نظام پزشکی برای رسیدگی به قصورات رخ داده از سوی پرستاران در هیئت بدوی با حضور کارشناسان جلسات تحصصی برگزار می‌شود.

مباشری با تأکید بر اینکه پرستاران نیز مثل مردم عادی در زندگی شخصی خود مشکلات فراوانی دارند و به علت فشار کاری گاهی دچار خستگی می‌شوند، ادامه داد: هیچ پرستاری عمداً به بیمار خود آسیب نمی‌رساند بلکه ممکن است سهواً دچار قصور شود، هرچند ما به پرستاران تأکید می‌کنیم محافظت از جان بیمار اولویت کار آنهاست.

وی با بیان اینکه تعداد قصورات رخ داده از سوی پرستاران ملایر در سالجاری کمتر از ۱۰ مورد بوده است، گفت: در نهایت یک پرونده منجر به صدور حکم شده و در آن ۱۰ درصد قصور پرستار مورد تأیید قرار گرفت.

مشارکت پرستاران در رویداد‌ها و مناسبت‌های اجتماعی

رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر به مشارکت پرستاران در رویداد‌ها و مناسبت‌های اجتماعی، اشاره و خاطرنشان کرد: همکاران ما در کلیه رخداد ها، چون سیل و زلزله حضور چشمگیری داشته اند و چهار کانکس را خریداری کرده و به زلزله زدگان سرپل ذهاب اعطا کردند همچنین در بحث کمک رسانی به سیل زدگان و ایام اربعین خدمات خوبی به مردم ارائه دادیم.

مباشری یادآورشد: تعدادی از پرستاران ملایر که عضو مجمع خیرین سلامت هستند، به صورت رایگان به بیماران بی بضاعت بستری شده در منزل خدمات پرستاری و مراقبتی ارائه می‌دهند.

وی ادامه داد: همچنین در تلاش هستیم با برگزاری کلاس‌های آموزشی «خودمراقبتی»، توجه مردم را به مراقبت بیشتر از سلامت خود جلب کنیم چراکه با ارتقای سطح خود مراقبی میزان مراجعه بیماران به مراکز درمانی تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

پرستار نمونه کشور در بیمارستان امام حسین (ع)

رئیس سازمان نظام پرستاری ملایر درباره برنامه‌های گرامیداشت هفته پرستار، با تبریک فرارسیدن این هفته، گفت: سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۲۰ را به عنوان سال پرستار نامگذاری کرده است که تقارن این موضوع با ولادت حضرت زینب (س) را به فال نیک می‌گیریم.

مباشری از تجلیل از ۶۰ نفر از پرستاران نمونه در سطح شهرستان طی مراسمی با حضور مسئولان خبر داد و گفت: «مهدی روستایی» از بخش اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) به عنوان پرستار نمونه کشوری انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه طی سه شب در تالار الماس کلیه همکاران جامعه پرستاری به همراه خانواده هایشان به ضیافت شام دعوت می‌شوند، گفت: دیدار با امام جمعه، فرماندار، نمایندگان مردم ملایر در مجلس، سرکشی به بیمارستان‌ها و اهدای گل و شیرینی به همکاران، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه و غبارروبی گلزار شهدا، اهم برنامه‌های ما در طول هفته پرستار است.
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار