فرماندار:
فرماندار قم گفت: در بحث اسکان زائران و مسافران در قم در ایام مختلف سال مانند نوروز باید مراقب سوء درآمد مراکز اقامتی به‌ویژه هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و خانه مسافرها باشیم.
کد خبر: ۸۱۰۵۳۲
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۶ 02 January 2020

به گزارش تابناک قم، مرتضی حیدری در جلسه ستاد تسهیلات زائران و خدمات سفر قم اظهار داشت: اسکان زائران مستلزم یک هدف‌گذاری و سیاست‌گذاری کلان برای رسیدن به یک راهبرد معین و مشخص است.

وی اقامت و اسکان زائران را از مهم‌ترین مسائل قم عنوان کرد و افزود: ما با استفاده از ظرفیت مکان‌های مختلف مانند مدارس و سالن‌های ورزشی اسکان زائران نوروزی را مدیریت کردیم.

وی با اشاره این‌که بخش عمده‌ای از مراکز اقامتی قم با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی احداث‌شده است، افزود: این مراکز برای کسب درآمد از ظرفیت حضور زائران در استان برنامه‌ریزی کردند، به همین علت نباید درآمدشان با مخاطره مواجه شود.

وی اذعان داشت: این مراکز جزو پیکره شهر هستند و در موضوع اسکان در اولویت قرار دارند.

فرماندار قم گفت: در عین این‌که اولویت اسکان را باید به هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و خانه مسافرها بدهیم، ولی باید مواظب باشیم که از شرایط سوءاستفاده نکنند و سوء درآمد نداشته باشند.

قم دارای ۳۵ واحد هتل، ۲۷ واحد هتل آپارتمان، ۵۵ واحد مهمان‌پذیر، ۱۷۰ خانه مسافر و ۹۷ واحد مجتمع بین‌راهی و پذیرایی با ظرفیت ۱۲ هزار تخت است.

حیدری همچنین در واکنش به سخنان مسئول روابط عمومی صداوسیمای مرکز قم مبنی بر تهیه یک سریال طنز جهت پخش از شبکه استانی در ایام نوروز ۹۹ گفت: در طنزهای نوروزی که از استقبال بیشتری برخوردار است، باید به فرهنگ متعالی قم توجه بیشتری شود.

وی تصریح کرد: نباید به‌واسطه پرداختن به مسائل طنز چهره بدی از قم ارائه شود، چون توقع‌ها از این استان بالا می‌باشد.

قم نیازمند ایجاد سالانه ۴۰۰ تخت اقامتی است

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قم نیز بابیان اینکه تا رسیدن به افقی که مراکز اقامتی قم جوابگوی حجم گسترده زائران و مسافران باشد، حداقل یک دهه فاصله‌داریم، گفت: با ایجاد سالانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ تخت اقامتی در استان شاید بتوانیم به این هدف برسیم‌.

سید مهدی حیدرآبادی ایجاد کمپینگ های اقامتی را یکی از راهکارهای موثر برای رفع معضل اسکان زائران در قم عنوان کرد و افزود: این اقدام در مشهد تجربه موفقی داشته است و ما نیز می‌توانیم از طریق بخش خصوصی، سازه‌های عمومی پیش‌ساخته‌ای را برای اسکان زائران ایجاد کنیم‌.

وی کمبود تابلوهای اطلاع‌رسانی و همچنین به‌روز نبودن نقشه‌های هدایت مسیر زائران را ازجمله مشکلات مهم قم برشمرد و گفت: زائرانی که در اغلب مناسبت‌های مختلف سال به قم سفر می‌کنند، به دلیل این معضل دچار سرگردانی هستند.

تامین امنیت بوستان‌ها از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری است

مدیرکل هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری قم‌ نیز با اشاره به این‌که ستاد تسهیلات زائران مدیریت شهری قم‌ متشکل از ۱۰ کمیته مختلف فعال‌شده است، افزود: امسال با توجه به آسیب‌شناسی عملکرد شهرداری قم در نوروز سال قبل و بروز رسانی فعالیت‌ها، آمادگی خوبی برای اجرای طرح استقبال از بهار و پذیرایی از زائران نوروزی داریم.

سید محسن میرهادی با اشاره به برخی برنامه‌های شهرداری قم در حوزه‌های مختلف اطلاع‌رسانی، آماده‌سازی بوستان‌ها و سیما و منظر شهری، زیباسازی، بهداشت عمومی و نظم و انضباط سطح شهر، افزود: بوستان‌های فدک، غدیر، امام رضا (ع)، نیایش و پارکینگ چهار جمکران به‌عنوان مکان‌های اقامتی شهرداری قم پیش‌بینی‌شده، و سعی خواهیم کرد بوستان فدک به‌عنوان تنها محل متمرکز شهر برای ارائه خدمات به زائران باشد.

وی افزود: موضوع تامین امنیت بوستان‌ها به‌ویژه در مواقع حضور مسافران، همواره یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری قم بوده ازاین‌رو استقرار گشت نیروی انتظامی در بوستان‌ها، پارک‌ها و مراکز استراحتگاهی شهرداری ضروری است‌.

تقاطع غیرهمسطح ولیعصر(عج) تا پایان سال به‌طور کامل افتتاح می‌شود

دبیر شورای حمل‌ونقل و ترافیک قم نیز برخی از تدابیر ترافیکی برای تسهیل در آمدوشد زائران در ایام نوروز را موردتوجه قرار داد و افزود: تلاش می‌کنیم، تقاطع غیر همسطح ‌ولیعصر (عج) را تا پایان سال به بهره‌برداری برسانیم.

وحید مقدم با اشاره به اهمیت این تقاطع به علت اتصال رینگ‌های ترافیکی شهر و هدایت ترافیک مسیر جمکران به سمت خیابان بقیه‌الله، خاطرنشان کرد: پل اصلی این تقاطع در حال حاضر بازگشایی‌شده است.

وی همچنین نصب نیوجرسی در کمربندی امام علی(ع) و اصلاحات مسیر بلوار زائر را از دیگر اقدام‌ها دانست و گفت: پلیس راهنمایی و رانندگی و پلیس‌راه استان نیز در حال تدوین طرح‌های ترافیکی ویژه نوروز هستند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار