پیمان قانع طراح دکور برنامه های تلویزیونی درباره ویژگی ها و سختی های دکور «دست فرمون» صحبت کرد.
کد خبر: ۸۱۰۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸ 31 December 2019

به گزارش تابناک سمنان: اگر از طرفداران برنامه تلویزیونی و سریال‌ها باشید قطعا میدانید یکی از ارکانی که بعد از گذشت سال‌ها در ذهن ماندگار می شود، علاوه بر مجری و عوامل گروه، عناصر بصری به خصوص دکور و طراحی صحنه هستند؛ دکور‌های خاص برخی از آن برنامه‌ها به دلایل مختلف در ذهن مخاطب ماندگار می شود و ذهن بسیاری از مخاطبان را به خود درگیر می کند.

دکور

پیمان قانع، طراح صحنه و دکور از جمله هنرمندانی است که امضای او را پای کار‌های پر بیننده‌ای در تلویزیون می‌بینیم؛ برنامه‌هایی مانند «ماه عسل»، «دورهمی»، «سه ستاره»، «بهار نارنج» و به تازگی در شبکه نسیم برنامه «دست فرمون» را در قالب یک مسابقه هیجان انگیز اتومبیل رانی برای مخاطبان تدارک دیده است. پیست ۱۱ هزار متری  برای این مسابقه طراحی شده است که به بهانه پخش این مسابقه با این طراح در خصوص دکور «دست فرمون» گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

شروع «دست فرمون» چگونه شکل گرفت؟

برنامه‌سازان مختلفی علاقمند به ساخت چنین برنامه‌ای هستند، «دست فرمون» تنها برنامه‌ای است که به سرانجام رسید، این برنامه یک ایده اتومبیل‌رانی دارد که در برخی از شبکه‌های دنیا ساخته می‌شود، اما این یک برنامه متفاوت است و بیشتر به رانندگی در حوزه خانوادگی و مهارت پرداخته است.

 

شاهد بزرگترین دکور و طراحی در «دست فرمون» هستیم؟

قطعاً تا به امروز «دست فرمون» جزو بزرگترین دکور و صحنه برنامه‌های تلویزیونی است که از صفر تا صد این پروژه را خود عوامل ساخته‌اند. اینجا یک محوطه فرودگاهی برای هلی‌کوپتر بوده و مسیر پیست توسط بهنام صفاریان‌پور طراحی شده است که متخصص کار اتومبیل‌رانی است و بچه‌های ما اجرا کردند و در کنار آن پیست یک استودیو ویژه طراحی شد.

دکور

در مورد ویژگی‌های دکور «دست فرمون» به خصوص فضایی که در اختیار دارید، توضیح دهید.

به لحاظ وسعت، نوع کار مدیوم استاندارد دارد و کسانی که در حوزه اتومبیل رانی و ماشین‌سواری پیست‌های متنوع دنیا را دیده‌اند و شرکت کردند، قرار است در این پیست‌ها حضور پیدا کنند و نمی‌توانیم کار سطحی انجام دهیم.طراحی دکور این مسابقه نیز ویژگی خاص خود را دارد، اولین برنامه تلویزیونی بود که یک پیست اتومبیل‌رانی را برای تصویربرداری تلویزیونی طراحی کردیم، این پیست به شکل استاندارد طراحی شد و جوانب ایمنی و حرفه‌ای این ورزش از زمانی که استارت مسابقه شروع می‌شود را رعایت کردیم.

دکور

شما یک پیست فانتزی را شاهد نیستید، بعد از اینکه در دکور‌های قبلی سِن گردون را طراحی کرده بودیم بیشتر برنامه‌ها بدون اینکه کارایی داشته باشد برای دکور خود کپی کردند، اما برای مسابقه «دست فرمون» ما دوباره کار جدیدی انجام دادیم و یک ربات را توسط جوانان تحصیلکرده ایرانی طراحی کردیم و ساختیم. رباتی که دوربین روی آن قرار می‌گیرد و در رینگی که روی سن قرار گرفته می‌چرخد، ما با یک هزینه خیلی کمتر و با جوانان ایرانی این کار را انجام دادیم و یک ربات ایرانی توسط تیم تحصیل کرده در حوزه کار ربات، گیربکس، موتور چرخشی،ساخته شد. این سن‌گردون وسط دکور قرار گرفت که در واقع ماشین شرکت کننده روی آن می‌آید و ۳۶۰ درجه می‌چرخد و برای شروع مسابقه آماده می‌شوند.

دکور

طراحی بال‌ها در لوگوی «دست فرمون» به چه منظوربوده است؟

یکی از مهمترین دغدغه‌های خودروسازان و فعالان در این عرصه طراحی لوگو است که باید علاوه بر زیبایی بصری نشانی از ویژگی‌های بارز اتومبیل را در بر داشته باشد. به عنوان نمونه لوگوی بنتلی بیانگر سرعت و بلند پروازی است. ایده اصلی ما در طراحی بال‌ها و لوگوی «دست فرمون» نشات گرفته از برترین خودرو‌های دنیا است که از این نشان بهره برده اند که علاوه بر جوان پسند بودن بتواند حس سرعت و بلند پروازی را نیز القا کند به این ترتیب که بال‌ها فرمان را احاطه کرده اند و این می‌تواند تشبیه در رسیدن آرزوها باشد و آنچه که یک فرد به دنبال آن است.در واقع این بال‌ها شما را برای رسیدن به هدف کمک می‌کند ضمن اینکه در کنار عنایت به این مطلب نشان «دست فرمون» ورزشی است و توجه ویژه نسل جوان را به خود می‌طلبد.

از مخاطبان چه بازخوردی گرفتید؟

اولین برنامه‌ای که در حوزه اتومبیل‌رانی پخش می‌شود، قطعا به عنوان برنامه پیشرو دارای اشکالاتی است که به مرور بهترخواهد شد.

شاهد حضور خانم‌ها در برنامه هستیم؟

از ابتدا قرار شد که خانم‌ها در آن حضور داشته باشند، برای لباس خانم‌ها طراحی انجام دادیم و حدود ۲۰ درصد خانم‌ها شرکت کرده‌اند. خانم ها آیتم‌های خاص خود را نیز دارند و بیشتر حوزه‌ها را درنظر گرفته‌ایم.

دکور

گیرایی و جذابیت «دست فرمون» برای مخاطب بیشتر کجاست؟

 شاهد نظرات مختلفی از آن‌ها بودیم و از پیشنهادات هم استفاده می کنیم. به نظرم بخش جذاب «دست فرمون» از آن چالش‌هایی است که باید در تایم‌های کوتاه انجام بدهند حالا به مرور این چالش‌ها سخت‌تر می‌شود و هیجان بیشتری برای شرکت کننده دارد.

فضایی که در اختیار داشتید فضای بزرگی بود؛ این فضا چقدر در اجرای ایده و طرح اولیه دکور کمک کننده بوده است؟

فضایی که در اختیار داشتیم فضای بزرگی بود، هرچه قدر فضا بزرگتر می‌شود کنترل کارگردانی و صحنه آن سخت می‌شود، اما این برنامه به فضای بزرگی احتیاج دارد و نیاز به چنین لوکیشنی بود.

دکور

چقدر امکانات و تجهیزات ما به روز و تا چه اندازه کمبود‌ها کار را سخت کرده است؟

امکانات و تجهیزات ما بروز است در این کار‌ها نیاز به خلاقیت و هنر است چرا که ابزار، کاری انجام نمی‌دهند و ما دوربین و تجهیزات خوبی داریم منتهی این کار ترکیبی بین تلویزیون و بحث اسپرت ورزشی است. انجام دادن آن سخت است؛ عملی کردن این اتفاق سختی خاص خود را دارد چرا که هر کار تفاوت‌هایی دارد و باید با یک ایده‌ای این کار انجام شود که هر دو کار توسط گروه تلویزیونی انجام شود البته برای ساخت ربات با گروه ایرانی صفر تا صد آن را اجرایی کردیم، و آن با هزینه خیلی پایین کار می‌کند که قابلیت‌های اضافه هم دارد البته ایرانی بودن آن بسیار اهمیت دارد؛ امکانات چیز مهمی نیست چرا که اگر نباشد می‌توان آن‌ها را درست کرد.

دکور

شما در این مسابقه به عنوان مدیر هنری حضور دارید درباره طراحی آیتم‌ها و چالش‌های برنامه هم صحبت کنید.

در خیلی از برنامه‌ها با نام طراحی صحنه حضور داشتم، اما همیشه از لوگویی که طراحی شده تا بعضی از آیتم‌ها را پیشنهاد داده‌ام و در کار‌ها صرفا طراح صحنه نیستم و بیشتر در بقیه موارد هم نظر داشته ام چراکه به دنبال بهتر شدن کار هستم. اما در مسابقه «دست فرمون» خیلی پررنگ‌تر بوده و به عنوان مدیر هنری در حال کار هستم، اما این موارد همه کار من نیست بلکه یک نفر به عنوان خط فکری اصلی آن مجموعه را مدیریت می‌کند.

سرپرست گروه امین علیزاده و ساخت ربات توسط گروه سید میثم آقامیری انجام شده است؛ در واقع من هم سعی کردم، اتحادی بین شکل و فرم برنامه، داشته باشم؛ یک برنامه اسپرت و به شکل استاندارد که صفر تا صد آن کار ایرانی‌ها است و یکی از بزرگترین ویژگی آن این است که یک کار ایرانی است که توانستیم در زمینه های تکنیکی، مهندسی و هنری از نیرو‌های جوان ایرانی کمک بگیریم حتی پرچم ایران را در بالاترین نقطه سوله نصب کردیم تا نشان دهیم به جوانان ایرانی افتخار می‌کنیم، دراین مسیر محمود محمودی تهیه کننده و مسعود صنم کارگردان بسیارهمراه بودند.

دکور

اما بعد از دورهمی سریال نمایش خانگی «هیولا» را تجربه کردید درباره آن صحبت کنید؟

سریال «هیولا» کار سنگینی بود و تعدد لوکیشن داشت.زمانی که با آقای مدیری صحبت می‌کردیم گفت موهایت سفید می‌شود و واقعاً هم موهایم سفید شد.

آقای مدیری در کارشان خیلی جدی هستند، در دکوپاژ کردن و گرفتن سکانس‌های پشت سر هم سرعتشان بالاست همین موضوع باعث می‌شد کار ما نیز با سرعت انجام شود. حدود ۱۰۰ لوکیشن داشتیم و با توجه به اینکه فضای فانتزی در سریال حاکم بود نیاز به خلاقیت داشت. برای من یک تجربه خوبی در کنار مهران مدیری بود.

سعی کردم با پیمان قاسم‌خانی نویسنده گفت و گو داشته باشم تا به فضای سریال نزدیک شوم. اما در نهایت با آقای مدیری تصمیم گرفتیم که کار را به چه شکلی پیش ببریم. این سریال پربیننده مخاطب خود را داشت. هیولا در بین کار‌های آقای مدیری جزو کار‌های متفاوت از لحاظ متن، نوع سریال، شخصیت‌ها و کارگردانی به شمار می‌آید.

 گفت و گو از الهام قبادی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار