طرح ایجاد مناطق آزاد جدید در کشور پیش از این (۱۰ آذرماه) توسط شورای نگهبان به دلیل مغایرت با اصل ۷۴ قانون اساسی رد شده بود. مجلس (۲۶ آذرماه) با اصلاحاتی مجدداً آن را تصویب و برای شورای نگهبان ارسال کرد.
کد خبر: ۸۰۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 18 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازفارس،، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی(سه‌شنبه 26 آذرماه) با اصلاح لایحه یک فوریتی ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی که از سوی سوی شورای نگهبان مغایر قانون اساسی شناخته شده بود، موافقت کردند.

دو مورد از دستور کارهای جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به لایحه یک فوریتی ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری‌- صنعتی و دوازده منطقه‌ ویژه اقتصادی و گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد رفع ایراد شورای نگهبان به طرح ایجاد مناطق ویژه اقتصادی بود.

عنوان لایحه یاد شده با 126 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در صحن علنی اصلاح شد.

همچنین ماده واحده و تبصره‌های لایحه مذکور نیز با 138 رأی موافق، 51 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در صحن علنی اصلاح، تصویب و مجددا به شورای نگهبان ارسال شد.

پیش از این، لایحه مذکور در (27 آبان ماه) اصلاحاتی خورد و برای تایید به شورای نگهبان ارسال شد. اما این شورا در (10 آذرماه) آن را مغایر با اصل 74 قانون اساسی دانست و لایحه را مجدد به مجلس عودت داد. از این رو نمایندگان مجدداً طرح ایجاد مناطق آزاد را بررسی و امروز با اصلاحاتی تصویب کردند.از این رو برای تایید نهایی با منتظر نظر نهایی شورای نگهبان بود.

 

ایجاد مناطق آزاد کشور پیش از این توسط شورای نگهبان به دلیل مغایرت با اصل 74 قانون اساسی رد شده بود. مجلس در (26 آذرماه) با اصلاحاتی مجدداً آن را تصویب و برای شورای نگهبان ارسال کرد.

 

در صورتی که این شورای نگهبان، لایحه مذکور را خلاف اصول قانون اساسی بداند و مجلس خواهان تصویب آن باشد، لایحه برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده خواهد شد. لذا ایجاد منطقه آزاد قصرشیرین و منطقه ویژه اقتصادی اورامان فعلا نیازمند تایید شورای نگهبان است و به قانون تبدیل نشده است.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار