بر اساس ابلاغ بانک ‌مرکزی، رمز دوم یکبار مصرف در همه بانک‌ها از دی‌ماه امسال برای تمامی تراکنش‌های بدون کارت‌بانک اجباری می‌شود.
کد خبر: ۸۰۵۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۹ 14 December 2019
بد نیست بدانید در مقابل رمز ثابت، رمز یکبار مصرف (One Time PasswordیاOTP) قرار دارد که به معنای کلمه رمزی است که فقط یکبار می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. این نوع رمز، علاوه بر جلوگیری از فیشینگ‌ها (صفحات قلابی بانکی)، جلوی کی‌لاگرها (نرم‌افزارهایی که کلیدهای فشرده‌شده روی صفحه‌کلید را ذخیره می‌کند) را هم می‌گیرد. حالا هر بانک شیوه خودش را برای ارائه رمز به مشتریان در نظر گرفته و در این مطلب به رمزساز بانک ایران زمین پرداخته‌ایم.
 
از سال‌های گذشته بسیاری از بانک‌های جهان از «توکن» (Token) که دستگاهی جداگانه برای تولید رمز بود، استفاده می‌کردند. اما با گسترش تلفن‌های همراه در همه کشورها این کار به‌وسیله اپلیکیشن‌ها صورت می‌گیرد. بانک‌ها باید در اپلیکیشن‌های موبایل خود یا با اپلیکیشن جداگانه امکان استفاده از رمز دوم را فراهم کنند. بانک ایران‌زمین یکی از بانک‌هایی است که برای ارائه خدمات ایمن بانکی، امکان دریافت رمز دوم یکبار مصرف را با راه‌اندازی یک اپلیکیشن مجزا فراهم آورده است. نام این اپلیکیشن «رمزساز بانک ایران زمین» است.
 
رمزساز ایران زمین به چه دردی می‌خورد؟
اپلیکیشن رمزساز ایران زمین، یک برنامه کاربردی قابل نصب بر روی دستگاه‌های همراه (هر دو سیستم‌عامل اندروید و IOS) است که مشتریان بانک پس از مراجعه به شعب و ثبت درخواست خود و همچنین نصب و فعال‌سازی اپلیکیشن بر روی گوشی خود، نسبت به تولید رمز اول و دوم یکبار مصرف کارت، اینترنت‌بانک و همراه‌بانک اقدام کنند. مهلت استفاده از رمز یک‌بار مصرف دوم یک دقیقه است و پس از این مدت، باید رمز یکبار مصرف جدید دریافت کرد.
 
رمزساز بانک ایران زمین را چگونه فعال کنیم؟
روش حضوری: مراجعه به شعبه‌های بانک ایران زمین
۱. برای دریافت و استفاده از رمز دوم یکبار مصرف کارت‌های بانک ایران‌زمین، ابتدا به یکی از شعب این بانک مراجعه کنید و درخواست خود را برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف ثبت کنید. کار سختی است ولی یکبار برای همیشه! برای این کار باید فرم «درخواست استفاده از خدمات رمز یکبارمصرف» را پر کنید. در این فرم، شماره مشتری، شماره کارت و اطلاعات فردی نیاز است و همراه بودن کارت ملی هم الزامی است.
 
۲. سپس اپلیکیشن رمزساز را از سایت izbank.ir با توجه به سیستم‌عامل گوشی همراه دانلود و آن را نصب کنید. البته می‌توانید نسخه اندروید رمزساز بانک ایران‌زمین را همین‌جا دانلود کنید و نسخه آیفون رمزساز بانک ایران‌زمین را هم از این آدرس بگیرید. هنوز این اپلیکیشن در مارکت‌های گوگل‌پلی، سیب‌اپ و بازار قرار نگرفته است.

۳. باید در منوی اپلیکیشن روی گزینه «فعال‌سازی رمز دوم کارت» کلیک کنید. (صفحه اول نسخه اندروید در سمت راست و صفحه نسخه آیفون را در سمت چپ می‌بینید)
رمزساز بانک ایران زمین رمزساز بانک ایران زمین
۴. سپس اپراتور شعبه بعد از تایید فرم و اجازه دسترسی، سرویس رمز یکبار مصرف شما را فعال می‌کند و به شما یک کد تصویری (QRCode) می‌دهد. باید کد تصویری که از بانک دریافت کردید را توسط اپلیکیشن اسکن کنید.
رمزساز بانک ایران زمین
۵. در این زمان باید به دلخواه رمز 6 رقمی را به عنوان رمز اپلیکیشن وارد کنید. سپس کد فعال‌سازی رمز دوم یکبار مصرف برای شماره همراه شما پیامک می‌شود.
رمزساز بانک ایران زمین
۶ .از شما خواسته می‌شود تا کد فعال‌سازی 4 رقمی که برایتان پیامک شده را وارد کنید. درصورتی که کدتصویری یا کدفعال سازی وارد شده اشتباه باشد، پیام اشتباه درج می‌شود و مجددا باید کدتصویری را اسکن کنید.
رمزساز بانک ایران زمین
۷. بعد از طی این مراحل، رمز یکبارمصرف دوم برای شما نمایش داده می‌شود.
نکته: هنگام انجام این عملیات می‌بایست اینترنت دستگاه همراه‌تان فعال باشد و بعد از این مراحل، دیگر برای تولید رمز دوم، به اینترنت نیازی نیست و این از ویژگی‌های اپلیکیشن رمزساز بانک ایران زمین است.
 
روش حضوری: با استفاده از اینترنت بانک ایران زمین
۱ . برای دریافت و استفاده از رمز دوم یکبار مصرف کارت‌های بانک ایران‌زمین، می‌توانید ابتدا به یکی از شعب این بانک مراجعه کنید و درخواست خود را برای استفاده از رمز دوم یکبار مصرف ثبت کنید. برای این کار باید همانند مدل قبلی، فرم «درخواست استفاده از خدمات رمز یکبارمصرف» را پر کنید، اپلیکیشن را دانلود و نصب کنید.
۲. در صورت فعال بودن اینترنت بانک، بعد از ورود به صفحه اصلی، بر روي لینک «فعال‌سازي رمز دوم یکبار مصرف» کلیک کنید یا به بخش تنظیمات مراجعه کنید.
رمزساز بانک ایران زمین
۳. در صورتی که روی لینک «فعال سازي رمز دوم یکبارمصرف» کلیک کنید، در صفحه فعال‌سازی اپلیکیشن رمزساز بانک ایران زمین بعد از انتخاب کارت موردنظر، باید روي گزینه «فعال سازي برنامک رمزساز» کلیک کنید.
رمزساز ایران زمین
۴.  با گوشی در منوی اپلیکیشن هم روی گزینه «فعال‌سازی رمز دوم کارت» کلیک کنید.
۵. با استفاده از نرم‌افزار رمزساز، بارکد تولید شده را اسکن کنید و سپس رمز 6 رقمی را وارد کرده و در نهایت کد 4 رقمی ارسال شده به شماره همراه را وارد کنید و رمز دوم یکبار مصرف کارت در نرم‌افزار فعال می‌شود.
رمزساز بانک ایران زمین
 
روش های دانلود نرم افزار رمزساز بانک ایران زمین چگونه است؟
  • دانلود از لینک مستقیم سایت بانک ایران زمین.
    ارسال عدد ۲۵ به شماره ۳۰۰۰۶۹۰۵ برای دریافت لینک نسخه اندروید و آیفون
 
نگاهی کلی به رمزساز ایران زمین
مزایا :
  • تولید رمز دوم به صورت آنلاین و آفلاین
    امکان استفاده از رمز ایستا (همان رمز قدیمی) همزمان با فعال سازی رمز دوم یکبار مصرف
    امکان نصب رمزساز روی چند دستگاه مختلف
معایب:
  • اجبار به مراجعه حضوری در شعبه‌ها
    مجزا بودن نرم افزار تولید رمز دوم یکبارمصرف از موبایل بانک و اینترنت بانک
    در مورد حساب‌های مشترک باید برای هر کارت جداگانه رمز دوم یکبار مصرف فعال شود
    در روش گرفتن رمز یکبار مصرف از طریق اینترنت بانک، برای اسکن QR code و فعال سازی رمز یکبار مصرف حتما دو دستگاه باید داشته باشیم
    در رمزساز بانک ایران زمین در صورتی که رمز 6 رقمی اپلیکیشن را اشتباه وارد کنیم، پیغام خطا نمی‌دهد و وارد برنامک می‌شود و رمز اشتباه می‌دهد.
برچسب ها: بانک ایران زمین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار