سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: در برجام صرف موضوع هسته‌ای مطرح شده و قطعنامه ۲۲۳۱ به هیچ‌وجه ایران را از انجام هرگونه آزمایش موشکی منع نکرده است.
کد خبر: ۸۰۵۷۱۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶ 14 December 2019

به گزارش تابناک تبریز از خبرگزاری ها، سید عباس موسوی در اولین نشست خبری در تبریز، با بیان این‌که اولین کنفرانس مطبوعاتی خارج از تهران خود را در تبریز "شهر اولین ها" برگزار می کنم، افزود: یاد تمامی بزرگان این خطه از گذشته‌های دور، انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی گرفته تا امروز که برای خاک و وطن خود جانفشانی کردند را گرامی می‌داریم.

وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد مواضع نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مورد برنامه های موشکی ایران، گفت: آنچه که ما در برجام مذاکره کرده‌ایم صرف موضوع هسته ای بوده که با برخی اظهارات و مشکلات سعی کرده بودند که موضوع موشکی را هم به نوعی مطرح کنند، در حالی که صراحتا قطعنامه ۲۲۳۱ جمهوری اسلامی ایران را از هرگونه آزمایش های موشکی منع نکرده است.

ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ از انجام هیچ آزمایش موشکی منع نشده است/خروج یکجانبه آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد باعث بی‌ثباتی جهان می‌شود/توافقات اولیه با عربستان درباره حج عمره
 

وی ادامه داد: آنها این مسائل را به خوبی می‌دانند و اشراف دارند و ما هم چنین اظهارات را مداخله‌گرانه می‌دانیم و رد می‌کنیم و اعلام هم کردیم آن چیزی که بین ما با آنها با توجه به اتفاقاتی که بعد از خروج آمریکا از برجام افتاد و عدم توانایی آنها در اجرای قوانین داشت، وجود دارد، احساس می‌شود قصد فرافکنی دارند و موضوعات غیرمرتبط را مطرح می‌کنند تا تعهدات خودشان که نسبت به ایران داشتند را به فراموشی بسپارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه ما خیلی نگران این اظهارنظرها نیستیم، گفت: این اظهارنظرها فاقد پایه و اساس است و منعی برای آزمایشات موشکی به ویژه موشک‌های بالستیک نیست و قطعنامه ۲۲۳۱ صریحا در آنجا اشاره می‌کند که ایران موشک‌هایی را طراحی نکند که قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای داشته باشد از این‌رو توصیه می‌کنم به تعهدات خود به برجام برگردند.

وی توضیح داد: در همین جا ابراز نگرانی از آزمایش اخیر موشکی ایالت متحده آمریکا کرده و اعلام می‌کنم که خروج این کشور از پیمان INF روسیه به صورت یکجانبه و انجام چندین آزمایش موشکی باعث بی‌ثباتی در جهان خواهد شد و ما آنها را به رعایت مقررات دعوت می‌کنیم همانطور که برای آنها ادعای آزمایشات موشکی غیرمتعارف جمهوری اسلامی ایران نگران‌کننده است.

موسوی متذکر شد: برای ما قابل قبول نیست که هر روز شاهد افزایش تنش و رقابت‌های موشکی و تسلیحاتی در جهان باشیم از این‌رو ما این اقدام جدید دولت آمریکا را محکوم کرده و ابراز نگرانی می‌کنیم.

سفر رئیس جمهور به ژاپن سفر مهم و ثمر بخشی است

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: هرگونه سفر خارجی که طراحی می‌شود، امیدواریم ثمربخش باشد زیرا اگر احساس کنیم سفری ثمر ندارد قطعا آن سفر طراحی نخواهد شد. 

وی توضیح داد: سفر رئیس جمهور به ژاپن در همین راستاست و ژاپن کشور مهم در آسیا بوده و ما مراودات زیادی با آنها داریم که قبلا مشتری ثابت نفت ما بود ولی به خاطر فشارها دست از خرید برداشته است که البته کارشان برای ما قابل  قبول نیست.  
 

از اقدامات دولت ژاپن حمایت می‌کنیم

موسوی ادامه داد: ژاپن به عنوان کشوری دوست است که با حسن نیت پیشنهاد می‌دهد تا منافع همه در منطقه تضمین شود که البته اقداماتی شروع شده و ما از آن استقبال می‌کنیم.

وی یادآور شد: ژاپن پیشنهاداتی برای کاهش تنش داده که از روی حسن نیت بوده و امید است در سفر ریاست جمهوری برخی اقدامات رو به جلو باشد تا به نتیجه ‌مطلوب برسیم.
 

تبریز قطب مراودات با کشورهای همسایه

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه تبریز از یک موقعیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند به‌عنوان قطب در مراودات با کشورهای همسایه نقش‌آفرینی کند، تصریح کرد: دستور کارهای متعددی برای این استان‌ها در نظر گرفته شده است که گسترش صادرات و واردات جزو برنامه‌های اصلی ما با کشورهای همسایه است که یکسری مکانیزم دوجانبه با کشورهای منطقه اتخاذ کرده‌ایم که در حال انجام است. 
 

از دولت جدید انگلستان انتظار داریم به تعهداتش در برجام پایبند باشد

وی در رابطه با انتخابات اخیر در کشور انگلستان ادامه داد: مسائل داخلی در کشورها خیلی به ما ارتباط ندارد و ما مداخله‌ای نداریم زیرا آنها در حالی یک فرآیند با اتفاقات رخ داده داشتند که تصمیم گرفتند انتخابات صورت گیرد و در نهایت حزب محافظه کار پیروز شد و امیدواریم صرفاً به حداقل تعهدات خود در قبال ایران عمل کنند و بیش از این نیز از آنها انتظار نمی‌رود. 

موسوی ادامه داد: بعد از اینکه <span< span="">ترامپ</span<> سر کار آمد از بسیاری از معاهدات خارج شد و به‌گونه‌ای رفتار کرد که گویا انقلاب اتفاق افتاده است برای ما هم همین مورد در خصوص انگلستان رخ داد ولی تعهد آنها اگر پا برجا باشد، کافی است.  

وی ابراز کرد: امیدواریم دولت انگلیس با توجه به شرایطی که دارد همراه با اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و چین بر تعهدات خود  پایبند بماند و اقدامات عملی برای بازگشت به برجام انجام دهد.
 

بسته ظریف برای مبادله تمام گروگان‌ها 

موسوی گفت: بعد از آزادی دانشمند ایرانی در آمریکا، آقای ظریف پیشنهاد نقل و انتقال به‌صورت پکیجی را در توئیت خود داد و الان هم  بعد از مبادله ما آماده هستیم تا همه گروگان‌هایی که ما در آمریکا داریم در قالب یک پکیج مبادله کنیم و الان هم توپ در زمین آمریکاست.

وی یادآور شد: آمریکا همیشه از ترفند فشار استفاده کرده ولی این ما هستیم که باید مصون‌سازی در مقابل فشارها را داشته باشیم و روند وزارت امورخارجه نیز بر همین مبناست و البته به برخی کشورها اعلام کردیم که استقلال خود را حفظ کرده و درگیر فشار و موضوعات بیهوده نشوند.

موسوی افزود: امیدواریم برخی کشورها به آینده فکر کنند و استقلال خود را حفظ کنند.

سخنگوی وزارت امورخارجه با تاکید بر اینکه جمهوری آذربایجان یک کشور مهم در معادلات منطقه‌ای بوده و از جمله کشورهای  دوست ماست، توضیح داد:  یکی از راه‌های گسترش ارتباطات، کاهش موانع در سفر اتباع به دو کشور است و ما هم سعی کردیم تا از طرف خودمان این حسن‌نیت نشان را دهیم و تاکنون با جمهوری نخجوان لغو روادید را داشتیم و مذاکرات در رابطه با اینکه این موضوع به کشورهای همسایه دیگر گسترش یابد، ادامه دارد.

 

منتظر گزارش نهایی عراق درباره حمله اشرار به کنسولگری ایران در نجف هستیم

وی در خصوص اقدامات اشرار در نجف اشرف در خصوص سرکنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر گفت: ما اعتراض خود را به دولت عراق اعلام کردیم و همان موقع اعتراض کردیم که دولت عراق موظف است به عنوان کشور پذیرنده هیاتهای دیپلماتیک، حفاظت و امنیت اماکن دیپلماتیک و دیپلمات‌ها را فراهم کند که به دلایل مختلفی ظاهرا نتوانستند انجام دهند ما پیگیری‌های حقوقی انجام دادیم و امیدواریم دولت عراق نسبت به جبران این امر اقدام کند و مسببان آن را مجازات کند، هنوز منتظر دریافت گزارش نهایی و رسمی دولت عراق هستیم. 

جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز کرد: جمهوری اسلامی ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌شناسد و افرادی که به جرایم مختلف در جمهوری اسلامی ایران دستگیر می‌شوند به ویژه در جرایم امنیتی چه داخل ایران و چه ایرانی مقیم خارج باشد را ایرانی محسوب کرده و هرگونه دخالت کشورهایی از قبیل فرانسه که آنها را اتباع خود می‌دانند را نمی‌پذیریم زیرا آنها طبق قانون اتباع ایرانی بوده و به صورت قانونی محاکمه و مجازات خواهند شد.

وی اضافه کرد: اگر به جرایم این افراد رسیدگی شده است و برخی تخریب‌ها را انجام داده‌اند باید تصمیمات نهایی را نهادهای قضائی بگیرد و بنده الآن آمار دقیقی از تعداد زندانیان در ایران و یا آنها( فرانسه) دستگیر کرده‌اند را ندارم ولی در هر صورت اگر زمینه عفو و تخفیف برای هر زندانی در داخل و خارج از کشور باشد، طبق قوانین انجام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی در رابطه به وزن سیاسی تبریز و اینکه چرا تبریز را به عنوان شهر میزبان انتخاب نمی‌کنید، گفت: انجام سفرهای خارجی در سطح سران پروسه طولانی دارد و زمان‌بر است و گاهی می‌بینید رئیس‌جمهور برای رفتن به یک کشور از ماه‌ها قبل تدارک دیده می‌شود و حال چند رئیس جمهور به یک کشور برود باید اقدامات و تدارک بیشتر شود. 

موسوی افزود: عدم هماهنگی لجستیکی و یا آماده نبودن یک کشور برای آمدن به کشور دیگر از جمله دلایل نیامدن یکی از سران و یا میزبانی است. 

وی تصریح کرد: همه استان‌های کشور ظرفیت بالایی دارند و استحقاق دارند تا جایگاه ویژه در مراودات خارجی باشند و البته تبریز و آذربایجان‌ها نقش تاریخی و محوری داشته و ایران مدیون آنهاست و طبیعی است که باید جایگاه ویژه داشته باشد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اقدامات زیادی برای دادن جایگاه ویژه به تبریز در حال طراحی است و همین که کنفرانس مطبوعاتی را در تبریز برگزار می‌کنم یک نشانه خوب می‌باشد.

وزارت امور خارجه پیگیر آلودگی رودخانه ارس بوده و نتیجه به افکار عمومی اعلام خواهد شد

موسوی با تاکید بر اینکه رودخانه‌های مرزی میان ما و همسایه‌ها یکی از موضوعات حساس است، گفت:ارس به عنوان رودخانه‌ای که هر سه کشور ایران و آذربایجان و ارمنستان در آن دخیل است، مهم بوده و موضوع زیست محیطی آن در اولویت می‌باشد به طوریکه پیگیری‌های خیلی زیادی شده و نشست‌های فنی و کارشناسی در سطوح بالا هم برگزار شده و ادامه دارد، وزارت امورخارجه به عنوان متولی اصلی پیگیر موضوع بوده و به جاهای بسیار خوب رسیده است. 

وی اذعان داشت: وظیفه وزارت امورخارجه گفت‌وگو و مذاکره را در این باره پیگیر است و به زودی نتایج آن ارائه خواهد شد.

این ادعا که دارو و غذا جزو موارد تحریمی آمریکا نیست، کذب است/ تحریم‌های آمریکا مصداق بارز جنایت علیه بشریت و تروریسم اقتصادی است

موسوی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها همیشه ادعا داشتند که مسائل انسانی جزو تحریم نیست ولی عملاً همیشه راه اقلام دارویی و غذایی به ایران را بستند و همیشه ادعاهایشان روی کاغذ بوده است، افزود: وقتی شرکتی در ایران  اقدام به تهیه اقلام غذایی و دارویی می‌کرد عملا با مشکلات نقل و انتقال بانکی روبه‌رو می‌شد و اخیرا هم بانک مرکزی ما را با تحریم روبه‌رو کردند تا بانک مرکزی هم نتواند اقدام به پرداخت برای هزینههای دارویی و غذایی کند از این‌رو اینها از دید جمهوری اسلامی ایران تروریسم اقتصادی بوده و جنایت علیه بشریت می‌کنند زیرا تمام قوانین حقوق بشر و بین‌الملل را زیر سوال بردند که این هم از دولت آمریکا بعید نیست که در پسِ شعارهای حمایتی که مردم می‌زند چنین جنایتی را بکنند. 

موسوی ادامه داد: آمریکایی که در آشوب‌های اخیر سنگ مردم را به سینه می‌زدند با این اقدامات جنایتی علیه مردم ما زدند و ما را با مشکل روبه رو کرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه خاطرنشان کرد: همین که پیوستن جمهوری اسلامی ایران بخش اقتصادی اوراسیا یک گام بزرگ و مهم در این برهه است که جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه‌ای به کشورهای عضو قائل است و باید این اطمینان صورت گیرد تا اجرایی‌تر شود. 

وی بیان کرد: به طور کلی تبریز و آذربایجان ما این ظرفیت را دارد که بتواند به عنوان قطب در این شرایط بدرخشد. 

فرافکنی و اتهام‌زنی کاری ندارد

موسوی در رابطه به سوالی مبنی بر اینکه رئیس جمهور آمریکا مدعی است که ایران مسوول حملات اخیر در کشورهای منطقه است، خاطرنشان کرد: بی‌جا کرده است این ادعاها را می‌کند.

وی ادامه کرد: فرافکنی و اتهام‌زنی کاری ندارد و اگر اظهارات دبیرکل سازمان ملل را دنبال کرده باشید به صراحت گفته است که جمهوری اسلامی هیچ نقشی در حمله به آرامکو نداشته است در حالی که آمریکا در اولین ساعات این حمله، انگشت اتهام را به سمت جمهوری اسلامی ایران نشان داد.

توافقات اولیه با عربستان درباره حج عمره

سخنگوی وزارت امورخارجه بیان کرد: با توجه به روابط زیارتی که ما با عربستان داریم باید گفت که موضوع حج یکی از مسائل مهم بوده و در دستور کار هر دو کشور قرار گرفته است. 

وی اضافه کرد: در حال حاضر موضوع حج تمتع حل شده است و موضوع حج عمره نیز امسال با رایزنی‌های انجام گرفته است در دستور کار می‌باشد و در مرحله اول به توافقات اولیه خوبی رسیده‌ایم. 

موسوی در رابطه با وضعیت عراق توضیح داد: چند اطلاعیه مسافرتی و توصیه مسافرتی از سوی وزارت امور خارجه ایران صادر شده که در آن اعلام می‌شود با توجه به شرایط فعلی حاکم در عراق تا حدی که امکان دارد، سفر خود را با احتیاط به تعویق بیاندازد و بنده اطلاعیه جدیدی که خلاف اطلاعیه قبلی باشد را ندیده‌ام و هنوز صادر نشده است.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار