به گفته پورزارعی به دلیل نزدیکی شهرستان سروستان به شیراز و با توجه به ثبت جهانی این کاخ گردشگران خارجی زیادی برای بازدید مراجعه می‌کنند که می‌تواند برای این شهرستان منبع درآمدزایی باشد اما روند مرمت کند است.
کد خبر: ۸۰۵۶۸۶
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶ 14 December 2019

تابناک فارس به نقل از تسنیم: حدود یک سال از ثبت جهانی کاخ ساسان در شهرستان سروستان می‌گذرد، اما این اثر آنچنان که باید و شایسته یک اثر جهانی است، مورد توجه قرار نگرفته است.

این کاخ تیر ماه سال 97 در قالب پرونده "منظر باستان‌شناسی ساسانیان فارس" در یونسکو به ثبت جهانی رسید و با این ثبت تعداد آثار ثبت جهانی در استان فارس افزایش یافت.

مهرماه امسال بود که گزارشی با عنوان « غربت کاخ ساسان بعد از ثبت جهانی/ نارضایتی مردم از وضعیت کاخ ساسان» در خبرگزاری تسنیم منتشر شد و وضعیت نابه‌سامان این بنا از جمله وجود علف‌های هرز در محوطه، تعطیل بودن کیوسک گردشگری و عدم نورپردازی مناسب خبررسانی شد.

پس از حدود دو ماه از انتشار گزارش تسنیم مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس از انجام اقدامات لازم مرمتی با هدف رفع خطر از گنبد مرکزی کاخ جهانی ساسان سروستان خبر داد.

فاز نخست اقدامات مرمتی در کاخ ساسان سروستان

به گفته وی عملیات اجرایی در قالب تثبیت، مرمت و استحکام‌بخشی این گنبد به منظور رفع خطر از گنبد مرکزی این کاخ جهانی تا اواسط آذرماه انجام شده است و مرحله بعدی مرمت پس از تخصیص اعتبار لازم دوباره آغاز می‌شود.

براساس گفته‌های امیری این فاز از طرح مرمت با اعتبار 500 میلیون ریال، توسط استادکاران متخصص و با استفاده از مصالح کاملا سنتی متناسب با بنا صورت پذیرفته است.

این در حالی است که محسن پورزارعی، فرماندار شهرستان سروستان معتقد است که روند تعمیر و مرمت کاخ باید با سرعت بیشتری انجام شود. وی در گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: تعمیر گنبد در حال انجام است اما سرعت کار کند پیش می‌رود.

روند مرمت کند و لاکپشتی است

به گفته پورزارعی به دلیل نزدیکی شهرستان سروستان به شیراز و با توجه به ثبت جهانی این کاخ گردشگران خارجی زیادی برای بازدید مراجعه می‌کنند که می‌تواند برای این شهرستان منبع درآمدزایی باشد اما روند مرمت کند است.

فرماندار سروستان انتظاراتی نیز از مسئولان میراث فرهنگی استان دارد و معتقد است که باید بازدید بیشتری توسط مسئولان میراث فرهنگی استان از کاخ صورت بگیرد و تعمیر و مرمت نیز شتاب کار بیشتری به خود بگیرد.

 

وی روند مرمت را حرکتی لاک پشتی می‌داند و می‌گوید: اگر بخواهیم برای عید مسافر و گردشگر داشته باشیم باید در مرمت و بهسازی اطراف سرعت عمل به خرج دهیم.

راه منتهی به کاخ سروستان سامان یابد

پورزارعی همچنین به راهی اشاره می‌کند که از شهر سروستان به سمت کاخ منتهی می‌شود که براساس گفته‌های فرماندار سروستان مطالعات آن انجام شده و اگر میراث جدی‌تر وارد شود با پیگیری مسئولان شهرستان این راه سامان‌دهی می‌شود و مسیر رسیدن به کاخ کوتاه‌تر و بدون ترافیک خواهد بود چراکه در حال حاضر جاده اصلی پرترافیک است.

فرماندار سروستان همچنین از قرار دادن اعتباری از شهرستان برای فنس‌کشی و زیرساخت‌های کاخ خبر می‌دهد و می‌گوید: اقداماتی برای ساماندهی کاخ انجام شده که از جمله آنها می‌توان به نصب دوربین‌های مدار بسته، فعال شدن باجه فروش بلیت و آماده کردن تابلوهایی برای معرفی اثر اشاره کرد.

به گفته وی تابلوها در مسیر شیراز تا سروستان برای معرفی بیشتر اثر قرار می‌گیرد و با توجه به حضور گردشگران خارجی از ابتدای امسال برای بازدید از کاخ فعال شدن باجه بلیط فروشی می‌تواند به درآمدزایی و اشتغالزایی شهرستان کمک کند.

رونق بیشتر گردشگری در سروستان

پورزارعی همچنین از حمایت و ارائه تسهیلات به فعالان گردشگری برای راه‌اندازی مجتمع‌ها و اقامتگاه‌ خبر می‌دهد که در حال حاضر نیز یک مجمتع گردشگری در حال ساخت است و فاز اول بهره‌برداری شده و هتل آن نیز در دست احداث است.

فرماندار سروستان همچنین از مستعد بودن این شهرستان در بحث اقامتگاه بومگردی و عشایری خبر می‌دهد و می‌گوید: متقاضیانی هم برای این منظور داریم و از سمت مسئولان شهرستان نیز در زمینه‌های مختلف حمایت می‌شود.

سال گذشته یونسکو در نشست سالیانه خود که در کشور بحرین برگزار شد با ثبت جهانی محور ساسانی موافقت کرد. محور ساسانی شامل کاخ ساسان در سروستان، مجموعه فیروزآباد شامل شهرگور، بنای موسوم به آتشکده و کاخ اردشیر و مجموعه آثار دوره ساسانی بیشاپور کازرون شامل شهر تاریخی بیشابور، نقوش برجسته تنگ چوگان و غار شاپور است.

کاخ ساسان در سروستان به واسطه نزدیکی به شیراز و فیروزآباد یکی از مقاصد سفر گردشگران خارجی به ویژه پس از ثبت جهانی است و ضرورت دارد که در فرصت باقی مانده تا عید نوروز اقدامات ساماندهی آن با سرعت انجام شود و در اختصاص اعتبارات قطره‌چکانی عمل نشود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار