رئیس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه موج اصلی آنفلوآنزا را در استان پشت‌سر گذاشتیم، گفت: مردم نگران دارو و واکسن آن نباشند.
کد خبر: ۸۰۵۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 13 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،وریا رحیمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمانشاه، در خصوص بررسی آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزا در استان، اظهار داشت: ویروس آنفلوآنزا(چ وان ان وان (H۱N۱)) نخستین‌بار خردادماه سال 88، توسط نوجوان ایرانی مقیم خارج از کشور که به ایران سفر می‌کند، وارد کشور شد که تعدادی را درگیر این بیماری می‌کند.

وی با بیان اینکه در سطح جهانی تاکنون چهار بار این بیماری همه‌گیر شده است، افزود: ارتباط‌ها بیشتر شده، سفرهای داخلی و خارجی نیز بیشتر شده به طبع سرایت این ویروس نیز بیشتر می‌شود.

رئیس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بررسی آخرین وضعیت بیماری آنفلوآنزا، اظهار داشت: این یک عفونت حاد تنفسی با منشا ویروسی است، لذا به خاطر تغییرات ژنتیکی در ویروس از نسل به نسل دیگر، در واقع واکسنی که تولید و توزیع می‌شود تاریخ مصرف آن برای یک‌سال است و هر سال از ویروس‌های کشت شده سال قبل برای تولید آن استفاده می‌شود.

رحیمی در توضیح علائم آن، گفت: کاملا شبیه سرما‌خوردگی است؛ شروع آنفلوآنزا خیلی ناگهانی همراه با تب خیلی شدید، درد شدید عضلات و مفاصل و قفسه سینه، ضعف و بی‌حالی، سرفه خشک عوارض گوارشی به صورت تهوع و بی‌اشتهایی، است.

وی در خصوص انتقال آن هم، افزود: این عفونت حاد ویروس همه‌گیر است و از طریق عطسه، سرفه تماس دست به اشیا آلوده منتقل می‌شود، این ویروس قابلیت این را دارد که 2 تا هشت ساعت در فضای عمومی زنده بماند و در یک تا چهار روز در بیمار به صورت نهفته فعالیت کند.

این مسؤول اشاره‌ای نیز به تزریق واکسن آنفلوآنزا داشت و گفت: نیازی نیست همه افراد جامعه واکسن بزنند واکسن برای جمعیت پرخطر همچون کودکان زیر پنج سال، خانم‌های باردار، افراد سالمند بالای 65 سال، افرادی دارای بیماری مزمن کلیوی، کبدی، دیابت پیشرفته، نارسایی تنفسی، نقص در سیستم ایمنی و کادر درمان در ارتباط مستقیم با بیماری آنفلوآنزا با تشخیص پزشک متخصص توصیه می‌شود.

وی بهترین زمان مصون‌سازی را نیمه دوم شهریورماه و نیمه نخست مهرماه عنوان کرد و افزود: حدود 2 تا چهار هفته طول می‌کشد مصون‌سازی در فرد ایجاد شود به همین دلیل قبل از شروع موج سرما و آنفلوآنزا باید این ایمنی صورت گیرد.

رحیمی اضافه کرد: تزریق واکسن به این معنا نیست که دیگر فرد سرما‌خوردگی یا آنفلوآنزا نمی‌گیرد، بلکه ممکن است دچار این بیماری شود اما علائم آن خفیف‌تر است.

وی تعداد واکسن‌هایی آنفلوآنزا که سال گذشته وارد کشور شد را حدود یک میلیون و 400 هزار عدد اعلام کرد و گفت: سال گذشته موج شیوع این بیماری را نداشتیم، لذا از این تعداد طبق آمارهای سازمان غذا و دارو 400 عدد استفاده نشد و به علت گذشت تاریخ مصرف آن، معدوم شدند.

رحیمی از افزایش واردات 30 درصدی واکسن این بیماری طی سال‌جاری خبر داد و افزود: امسال بیش از یک‌میلیون و 830 هزار عدد از واکسن آن را وارد کشور کردند، ولی با این وجود به‌علت شیوع بیماری و موج نگرانی مردم،کمبود داشتیم چون کسانی که نیاز هم نداشتند، واکسن را تزریق کردند.

رئیس اداره تحقیق توسعه و آموزش‌های مردمی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در استان قبل از اینکه موج آنفلوآنزا وارد استان شود داروی درمان آن وارد شد و در خدمت معاون بهداشتی دانشگاه قرار گرفت.

وی در خصوص درمان دارویی این بیماری، خاطرنشان کرد: تمام بیمارستان‌های دانشگاهی داروی اختصاصی دانشگاهی را دارند و داروخانه دولتی نیز آن را در اختیار کسانی که با تشخیص متخصصان داخلی، عفونی اطفال و فوق تخصص ریه تجویز شود، قرار می‌دهند.

رحیمی در رابطه با میزان اثرگذاری این دارو، تصریح کرد: این بیماری، عفونت حاد ویروسی است و در هیچ حالتی برای عفونت ویروسی آنتی بیوتیک تجویز نمی‌شود مگر موردی که پزشک تشخیص دهد، لذا مردم خودسرانه آنتی بیوتیک مصرف نکنند از داروهای کورتون استفاده نکنند، کورتیکواستروئید‌ها خود موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شوند و در عفونت‌ها حال بیماری را بدتر و احتمال وخیم‌تر شدن حال بیمار را بیشتر می‌کنند.

وی از مردم خواست اصلا نگرانی در خصوص در دسترس بودن داروی آنفلوآنزا نداشته باشند و در خصوص واکسن آن نیز، گفت: علی‌رغم اینکه از فصل تزریق آن گذشته و اصلا توصیه نمی‌شود، ولی با این وجود مذاکراتی صورت گرفته در چند روز آینده حدود 2 هزار واکسن برای مواردی که پزشکان تشخیص دهد در اختیار مراکز درمانی قرار می‌گیرد.

رحیمی پیش‌بینی سازمان جهانی بهداشت برای مرگ‌میر ناشی از بیماری آنفلوآنزا را 2 تا 6 درصد عنوان کرد و افزود: ما خیلی کمتر از این میزان پیش‌بینی را داشتیم، بیش از یک‌هزار و 300 مورد بیمار آنفلوآنزا در استان گزارش شده که همگی درمان شده و تنها 6 مورد که همه افراد سالمند بودند و دیر برای درمان مراجعه کردند جان خود را از دست دادند.

وی با بیان اینکه موج اصلی آنفلوآنزا را در استان پشت‌سر گذاشتیم، گفت: برای موج بعدی کسانی که می خواهند واکسن بزنند، حتما با تشخیص پزشک باشد، لذا حدود یک‌ماه بعد بدن آن مصمون می‌شود واکسن به درد کسی که مبتلا شده نمی‌خورد و باید داروی آن را به مدت پنج روز مصرف کند.

رحیمی، شستن مرتب دست‌ها، پرهیز از تماس با مبتلایان به آنفلوآنزا، مراقبت به هنگام استفاده از وسایل آلوده به این ویروس و پرهیز از مالیدن دست‌ها به صورت، چشم، بینی و... را برای پیشگیری از آنفلوآنزا به‌ ویژه آنفلوآنزای نوع آ با نسخه ویروسی H1N1 توصیه کرد.

 

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار