برداشت از حساب های بانکی بیشترین آمار را در بین جرایم اینترنتی دارد که این امر متولیان را به دنبال راهکارهایی برای کاهش این جرائم واداشته و «رمز دوم بانکی» به عنوان یکی از این راهکارها مطرح و مدتی است به مشتریان بانکی ابلاغ می شود که برای فعال سازی آن اقدام کنند.
کد خبر: ۸۰۵۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۲ 11 December 2019

‌به گزارش «تابناک البرز»؛ به گفته رییس پلیس فتا استان البرز روزانه افرادی برای پیگیری و رسیدگی به برداشت های غیرمجاز از حساب خود به پلیس فتا البرز مراجعه می کنند که  مبالغ مختلفی را به این مجرمان اینترنتی باخته اند.

وی گفت: امروزه با بررسی های انجام شده حدود ۷۰ درصد از جرائم اینترنتی مربوط به برداشت غیرمجاز است که با فعال کردن رمز دوم یکبارمصرف درصد قابل توجهی ازاین جرائم کاهش می یابد.

اجرای طرح رمزهای یکبار مصرف «OTP» ضریب امنیت تراکنش های مالی را در بستر وب دو چندان می کند و کثرت جرم برداشت  غیرمجاز یکی از دغدغه های مسوولان ذیربط بود به همین منظور تصمیم به اجرای طرح رمز کارت یکبار مصرف به عنوان راهکاری مناسب ارائه و اجرایی شد.
اقبالی بیان داشت: صاحبان کارت های بانکی با نصب برنامه از بانک مربوطه در تلفن همراه خود می توانند برای هربار عملیات بانکی یک رمز با فرصت یک دقیقه ای دریافت و اقدام به عملیات بانکی خود کنند.
این روش امکان پیشگیری و کاهش  جرائم درگاه های جعلی، کلاهبرداری، سوء استفاده از حساب های بانکی، کلاهبرداری و سایر جرائم کاهش می دهد.

درزمان حاضر برای خریدهای اینترنتی و انتقال وجه رمز دوم ثابت وجود دارد که برای یک تراکنش باید آیتم های اصالت کارت نیز وارد شود که این مهم سبب سوءاستفاده احتمالی برای کلاهبرداران می شود.
برای استفاده از رمز های یکبار مصرف بانک ها روی اپلیکیشن موبایل ویژه خود، حساب کاربری و مشخصات کاربر را فعال کرده و درزمان خرید اینترنتی یا انتقال وجه آنلاین رمز یک بار مصرف ارائه می شود که فقط برای یک بار استفاده اعتبار خواهد داشت.
بانک ها با تدابیرانجام شده اپلیکیشن‌های خود را برای اجرای رمز یکبار مصرف با استفاده از شیوه خاصی تولید می‌کنند که دسترسی به آن برای هکرها بسیار پیچیده شده است.

اقبالی تاکید کرد که بانک ها باید در حفظ و حراست حریم خصوصی کاربران درحوزه بانکی تلاش کنند تا این نوع کلاهبرداری ها به حداقل خود برسد.

وی از متصدیان امور بانکی خواست که در نقش پیشگیری با پلیس  وقوه قضاییه همسو و مشارکت داشته باشد تا جرائم اینترنتی درحوزه تراکنش مالی جلوگیری شود.

رییس پلیس فتای استان البرز افزود:  به موازات تحولات و پا نهادن در عرصه دیجیتالی، ضرورت دارد که نظام بانکی نیز علاوه بر تسلط به دانش روز در این عرصه نیز ورود داشته و زیرساخت های لازم را نیز مهیا نماید چرا که سیستم های ایجاد شده چند سال گذشته، اکنون نمی تواند پاسخگوی نیاز مشتریان  یا تامین کننده امنیت لازم برای آنان باشد.

استفاده از رمزهای پویا و یا یکبار مصرف، ابتدا توسط بانک مرکزی در اول خرداد سال جاری الزامی شد اما چون بخشی از بانک ها هنوز ساختار لازم را آماده نکرده بودند این زمان به اول دی ماه سال جاری موکول شد.

اقبالی گفت : بعد از اجرای این طرح در روزها و ماه های آتی می بایست بازخورد استفاده از رمزهای پویا را با پایش و دریافت خروجی ها رصد نموده و در به روزرسانی و ارتقای آن برنامه هایی داشته باشیم.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان البرز نیز در زمینه رمزهای یک بارمصرف می گوید: هزینه پیامکی رمز پویا برای مشتریان بانک ملی رایگان است و ازکاربران هیچ مبلغی دریافت نمی شود.

موسی اسلامیان افزود: با افزایش تهدیدها و حملات فیشینگ، فارمینگ، کی لاگرها، همچنین گستردگی بد افزارها، استفاده از رمزهای ایستا (رمز ثابت) باعث پایین آمدن امنیت در سیستم‌های بانکداری الکترونیک شده است.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور بهترین راهکار برای افزایش هر چه بیشتر امنیت در انجام تراکنش‌های بانکی، تولید اپلیکیشن‌های بانکی است که در آن ها، مشتریان بتوانند از رمزهای یکبار مصرف استفاده کنند.

اسلامیان گفت با توجه به توسعه دولت الکترونیک، اقتصاد الکترونیک و تحول دیجیتال ضرورت دارد که سیستم بانکی نیز ضمن اصلاح ساختار های بانکی  در عرصه بانکداری دیجیتال گام برداشته و با ارائه خدمات مطلوب، متحول شود.

استفاده از رمز دوم در تراکنش های غیرحضوری و اینترنتی ضروری است و استفاده از رمزهای اول و دوم ثابت یکی از نقاط ضعف سیستم بانکی بود که با به وجود آمدن رمزهای پویا، می توان امنیت را در سطح بالایی برای سپرده گذاران و کاربران فضای مجازی تامین نمود.

اسلامیان گفت: بانک ملی ایران پیش از سایر بانک ها و حتی قبل از ایجاد الزامات قانونی، اپلیکیشن رمزبان را برای ایجاد رمزهای یکبار مصرف با اعتبار ۶۰ ثانیه برای گوش های هوشمند ایجاد نمود و با الزام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد زیرساخت برای گوشی های غیرهوشمند، کد دستوری بر بستر USSD  اجرا شد.

 رمزهای پویای ایجاد شده به مدت ۶۰ ثانیه اعتبار داشته و بعد از آن زمان، فاقد اعتبار خواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی بانک های استان البرز  افزود: سیستم بانکی به ویژه در استان البرز، زیرساخت های لازم را برای ایجاد رمزهای پویا و ارائه به مشتریان و دارندگان کارت بانکی آماده و اجرا کرده است.

وی اظهار داشت:  بانک های استان البرز به ویژه بانک ملی ایران در جلسه شورای هماهنگی بانک های استان که  ماه گذشته با حضور دادستان مرکزی  استان البرز برگزار شد، آمادگی خود را برای اجرای رمز یکبار مصرف بانکی پویا اعلام کردند.

اسلامیان در ادامه حمایت رسانه ها وپلیس فتا در اطلاع رسانی حذف رمزهای دوم ثابت در بازه زمانی ابتدای دی ماه سال جاری و الزام استفاده از رمزهای پویا در تراکنش های غیرحضوری خواستار شد.

وی همچنین از تمام سپرده گذاران و دارندگان کارت بانک ملی خواست به جهت امکان فعال سازی اپلیکیشن رمزبان و استفاده از رمزهای پویا، اطلاعات مربوط به تلفن همراه خود را در بانک مربوطه به درستی اطلاع رسانی نمایند و یا در صورت واگذاری یا تغییر شماره همراه  باید با  مراجعه حضوری به شعبه مربوطه نسبت به اصلاح اطلاعات حساب خود اقدام نمایند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
همینکه این رمز فراگیر بشه هزینه دار خواهد شد شک نکنین
محمود ترکمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۲
برای دریافت رمز پویا به بانک مراجعه کردم.بدلیل نداشتن کارت هوشمند ملی (علیرغم ارایه کارت ملی قدیمی)گفتن نمیتونن رمز پویا ارایه بدهند! و جالب اینکه 17 ماه قبل برای کارت هوشمند ملی اقدام کردم و هنوز بدلیل مشکلات کمبود کارت آن را دریافت نکرده ام!چرا رمز پویا را منوط به کارت ملی هوشمند کرده اید!علیرغم اینکه میدانید هنوز بسیاری از شهروندان بی از یکسال هست که در صف دریافت کارت هوشمند هستند.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار