استاندار کرمانشاه گفت: زلزله ۲۰ ثانیه‌ای کرمانشاه ۱۱ هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشته است.
کد خبر: ۸۰۴۸۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۰ 10 December 2019

 به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه هوشنگ بازوند در جلسه شورای اداری گفت: یازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه برگزار و هیات اجرای آن نیز مشخص شد و هم اکنون در حال بررسی صلاحیت افراد شرکت کننده تا پایان موعد مقرر می‌باشند. تعداد افراد شرکت کننده در سطح در دور نهم ۱۶۳ نفر و دور دهن ۲۹۵ نفر بود که در این دوره این عدد به ۴۱۲ نفر رسید که نسبت به دور قبلی ۴۰ درصد و نسبت به دور نهم صد و پنجاه و دو درصد افزایش داشته است. سهم بانوان در میان داوطلبین در دور نهم و دهم ۷ درصد بوده که در این دور به ۱۱ درصد رسیده است.

 

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه ۴۰۱۶۲ واحد مسکونی مناطق زلزله زده تخریب یا قابل سکونت نبودند افزود: ۳۵۲۰۰ واحد معادل ۸۸ درصد تکمیل شده و واحد‌های باقی مانده به طور عمده در شهر‌ها هستند. همچنین ۶۷۵۴۸ واحد تعمیری از زلزله وجود داشته که صد در صد آن‌ها بازسازی شده است. ۲۲۷۷۶ واحد‌های تولیدی، خدماتی و صنفی در زلزله نیز آسیب دید که هم اکنون ۹۹ درصد آن‌ها تکمیل شده اند؛ به طور کلی ۱۳۰۴۳۶ واحد در زلزله آسیب دید که ۱۲۵۴۴۵ واحد آن با معادل ۹۶ درصد به اتمام رسیده است.

بازوند تصریح کرد: تسهیلات ۴ درصدی مسکن معادل ۳۳۰۰ میلیارد تومان و ۶۰۰ میلیاردتومان وام واحد‌های تولیدی هستند. وام امهال شده نیز ۳۱۴۶ میلیارد تومان بود که سود متحمل شده به دولت برای پرداخت به بانک‌ها بخاطر امهال وام ۱۱۳۲ میلیارد تومان می‌باشد؛ همچنین ۶۸۷ میلیارد تومان وام بلاعوض پرداختی به مردم و بخش‌های مختلف مثل کشاورزی است. به طور کلی زلزله ۲۰ ثانیه‌ای کرمانشاه ۱۱ هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت داشته است. ما تقاضای امهال وام‌ها برای یکسال دیگر را داریم زیراکه مردم تاثیرپذیر از گرانی بوده و حدود ۲۵ درصد هزینه بازسازی‌ها را خود پرداخته اند.

وی با اشاره به توزیع رایگان ۷۲ هزار تن آهن و ۱۹۸ هزار تن سیمان هدیه مقام معظم رهبری به مردم افزود: ۱۲۴۱ میلیارد تومان خسارت بر اثر زلزله به زیرساخت‌های مناطق زلزله زده وارد شده که تنها ۵۴۱ میلیارد تومان بودجه برای بازسازی آن پرداخت شده است. لازم به ذکر است که در طول ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با عراق اسنداد حدود ۳۲۰ کیلومتر آن با مشکل مواجه شد که برای اسنداد مجدد نیازمند ۲۵۰ میلیارد تومان بودجه هستیم تا بتواند به حالت قبل خود بازگردد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه نیاز ابی استان ۱/۶ میلیارد متر مکعب است اطهار کرد: آب تخصیص یافته ۶۷۰ میلیون مترمکعب است که سند آب در حال اماده شدن برای بازنگری در این تخصیص یافته می‌باشد. همچنین در بحث بیکاری سالیانه به طور متوسط ۷۵۰۰ نفر به بازار کار وارد می‌شوند و این جمعیت به جمعیت بیکار سنوات گذشته اضافه می‌شوند. البته سند اشتغال، رونق تولید و اقتصاد مقاومتی با هدف کاهش ۳ درصدی نرخ بیکاری تا پایان سال تدوین شده است. نرخ بیکاری در پاییز ۹۶، ۲۵ درصد در پایان ۹۶، ۲۱ درصد و در تابستان امسال به ۱۴ درصد رسیده است.

بازوند خاطرنشان کرد: ۱۵۰ واحد تولیدی راکت شده به مدت یک سال و نیم در استان وجود داشته که هم‌اکنون به گردونه تولید بازگشتند. همچنین سامانه گرمسیری یکی از پروژه‌های بزرگ بوده که بودجه مورد نیاز برای اجرا در استان ایلام معادل ۲۵ هزار میلیارد تومان است که مقدار مورد نیاز در استان کرمانشاه از این مقدار کمتر است. لازم به ذکر است که صادرات استان طی ۸ ماهه اخیر رشد ۴۵ درصد وزنی و ۱۹ درصد ارزشی داشته که معادل ۲ میلیارد و ۹۰۴ میلیون دلار می‌باشد که بیش از ۶۵ درصد آن متعلق به استان است.

وی در پایان افزود: تامین منابع جدید از منابع مازاد استانی در صورت واگذاری ان‌ها می‌تواند به وجود دید بطوریکه از اموال منقول و غیر منقول استفاده کنیم. دارایی مازاد استان ۳۱ هزار میلیارد تومان است که در صورت فروختن ۲۰۰۰ میلیاردتومان آن، راه آهن تکمیل شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار