مدیرعامل موسسه خانه کتاب، مشارکت شهرداری استان تهران و مشهد در برگزاری طرح پاییزه کتاب ۹۸ را نشانگر توجه آنها به کتاب و «شهروند دانامحور» عنوان کرد و گفت: رویکرد و سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «ایران؛ فقط تهران نیست» بوده و در این راستا تمرکزگرایی را از فعالیت های فرهنگی همواره مدنظر است.
کد خبر: ۸۰۴۶۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹ 10 December 2019

به گزارش تابناک تهران، نیکنام حسینی پور در سومین نشست اعضای ستاد برگزاری بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، گفت: خداوند را شاکرم که بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب با مشارکت اهالی فعال این حوزه و همراهی همه عزیزان به سرانجام رسید.
وی افزود: یکی از رویکردهای ما در هفته کتاب ایجاد همکاری، همگرایی و  همدلی بین سازمان ها و نهادهای مختلف بود. وظیفه ستاد اجرایی هفته کتاب که در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و در موسسه خانه کتاب مستقر است ایجاد ریل گذاری و تسهیل گیری امور است و با همکاری انجمن ها، تشکل های و نهادهای عمومی و خصوصی و دولتی بتوانند با موضوع کتاب و ترویج کتاب و کتابخوانی فعالیت ها را همراهی کنند. خوشبختانه در سال ۱۳۹۸، نزدیک به ۷۰ نهاد و سازمان با ما همکاری کردند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به رویکرد و سیاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «ایران؛ فقط تهران نیست» ادامه داد: در این راستا تمرکزگرایی از فعالیت های فرهنگی مدنظر است. از این منظر، افتتاح هفته کتاب در یزد و تجلیل از کتابداران برتر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور نزدیک به ۴۰۰ کتابدار در این استان برگزار شد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به مشارکت سازمان ها و نهادهای مختلف در برگزاری هفته کتاب گفت: مشارکت شهرداری‌های تهران و مشهد در طرح های فصلی حمایت از کتابفروشان یکی از نقاط عطف در این دوره از هفته کتاب بود و نشان داد شهرداری ها به چه میزان به حوزه فرهنگ و شهروند دانا محور توجه دارند. به همان نسبت که برای شهروندان سرمایه گذاری کنند هزینه های شهر کاهش پیدا می کند. هر چه شهروندان دانامحورتر باشند رفتارهای ترافیکی، محیط زیستی و سایر رفتارها متعادل تر خواهد شد. امیدواریم این برنامه تکرار شود و از شهرداری های تهران، مشهد و سایر کلان شهرها تقاضا داریم به این فعالیت ها ادامه دهند. ما همچنین آمادگی داریم با مشارکت سایر استان ها طرح های حمایتی از کتابفروشان را اجرا کنیم. اگر شفافیتی که ما در خانه کتاب در حوزه طرح های فصلی اجرا می کنیم را لمس کنید قطعا تمایل پیدا خواهید کرد این طرح ها را در استان های خود اجرا کنید.
وی ادامه داد: کتابفروشی پردیس کتاب در مشهد در این دوره از طرح های فصلی بیش از ۳۰۰میلیون تومان کتاب فروخت. به عبارتی یک کتابفروشی که پاتوق فرهنگی در مشهد است به اندازه یک نمایشگاه کتاب استانی فروش کتاب داشته است. با این وجود باید این طرح ها تقویت شوند و می توانیم رفتار شناسی شهروندان را با استفاده از  کتاب هایی که می خرند انجام دهیم و مطابق با آن برای فرهنگ شهر برنامه ریزی کنید. در تهران نزدیک به ۹۰ کتابفروشی و در مشهد ۵۰کتابفروشی در طرح مشارکت داشتند. اما بیشترین خرید کتاب در مشهد اتفاق افتاد.
حسینی پور با اشاره به فراملی شدن هفته کتاب گفت: با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رایزنی‌های فرهنگی در حدود ۱۵ کشور مختلف برنامه‌های کتاب‌محوری همچون رونمایی کتاب، دعوت از نویسندگان و... برگزار شد؛ بنابراین می‌توان با کارهای کوچک،‌ قدم‌های بزرگ برداشت. با این فعالیت ها می توانیم هفته کتاب را در سطح ایران فرهنگی و در سایر کشورها برگزار کنیم. در طول هفته کتاب در همه استان ها برنامه های خوبی توسط ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و ادارات کل کتابخانه های عمومی با همکاری انجمن ها و نهادهای مختلف اجرا شد. بالای ۵۰۰ برنامه از سوی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها اجرا شد که بخشی از این برنامه ها در قالب جشنواره و نمایشگاه بود. وزارت آموزش و پرورش نزدیک به ۵۰هزار نمایشگاه در ۵۰ هزار مدرسه و جشنواره دانایی و توانایی را اجرا کرد.
حسینی‌پور با اشاره به همکاری صدا و سیما در پوشش برنامه‌های هفته کتاب اظهار کرد: با توجه به قطع شدن اینترنت همزمان با هفته کتاب، استفاده از فضای مجازی به محاق رفته بود اما همکاری و همراهی صمیمانه صداوسیما با استقرار دو استودیوی رادیویی در محل موسسه خانه کتاب  قابل توجه بود.
حسینی‌پور درباره  رویدادهای ملی افزود: هشت برنامه جشنواره کتاب و رسانه، جایزه کتاب سال دانشجویی، نمایشگاه کتاب کاربردی و دانشگاهی، جشن کتاب‌یار، جشنواره دانایی و توانایی، جشنواره تقدیر از مروجان کتابخوانی، همایش ملی حقوق نشر، بخش «کتاب و سینما» در «جشنواره فیلم کوتاه تهران» در این هفته برگزار شدند.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب با اشاره به نخستین‌های هفته کتاب افزود: اجرای پنج برنامه‌ را نخستین‌بار در بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب تجربه کردیم. نخستین جشنواره میراث مکتوب رضوی، نخستین دوره جایزه کتاب مدافعان حرم، نخستین دوره هفته ملی کتاب کشاورزی و منابع طبیعی، نخستین همایش ملی «ادبیات کودک و نوجوان: فرصت‌ها وچالش‌های ادبیات داستانی کودک و نوجوان»، «هفته کتاب پل‌دختر در تهران» برگزار شدند.
به گفته وی، رویدادهای ترویجی در هفته کتاب نیز شامل بیش از ۱۸۰ برنامه بود. برنامه نشست، بزرگداشت، اهدای ۲۰۰ هزار جلد کتاب به مناطق زلزله‌زده و سیل‌زده، استقرار ۴۲ کیوسک برای طرح «کتاب برای همه»، «شنبه‌های کتاب در مساجد کشور» طرح «هدیه کتاب» اجرای «طرح نذر کتاب در مساجد» پویش اهدای کتاب به مناطق روستایی با طرح «با کتاب میشه...»، طرح «کتاب برای همه»، استقرار اتوبوس کتابگرد «هدهد»  با راه‌اندازی کتابخانه سیار در ۴ منطقه،
حسینی‌پور گفت: برگزاری هشت هفته کتاب و کتابخوانی در زندان‌های هشت استان کشور، طرح «یک سرباز ده کتاب» و همچنین طرح «کتاب در گردش» در وزارت نیرو نیز در این هفته برگزار شد.
مدیرعامل موسسه خانه کتاب بیان کرد: ۵۰ هزار نمایشگاه کتاب در ۵۰ هزار مدرسه، هفدهمین نمایشگاه کتاب «کاربردی و دانشگاهی» در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران، نمایشگاه «سرآغاز سخن» در موزه کتاب و میراث مستند، نمایشگاه «چهل حدیث نبوی» در فرهنگسرای متروی تهران، نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده سومین دوسالانه طراحی کتاب «نشان شیرازه» در باغ موزه قصر نیز جزو برنامه‌های نمایشگاهی هفته کتاب بود.
حسینی‌پور ادامه داد: در این هفته ۲۴ کتابخانه نیز افتتاح شد. کافه کتاب ققنوس، کتابخانه همسایگی در ۲۲ منطقه شهرداری تهران، کتابخانه مرکز انجمن حمایت از بیماران کلیوی.
وی افزود: در قالب رونمایی کتاب نیز ۶۰ عنوان کتاب «زندگینامه‌های استانی مشاهیر ایران»، کتاب‌های منتشر شده توسط هموطنان پیرو ادیان توحیدی و دومین جلد کتاب تاریخ شفاهی کتاب نیز رونمایی شدند.
وی در ادامه  با ابراز امیدواری برای تحقق شهروند دانا محور و دانش‌آموز کتابخوان و خانواده کتاب‌دوست برای ایران فردا گفت: از همه نهادهای شهری و سازمان‌های دولتی، عمومی و غیردولتی، ناشران، کتابفروشان، اهالی قلم و فکر و اندیشه که با هفته‌کتاب همراهی کردند، تقدیر و تشکر می‌کنم.
درادامه این مراسم نیز شماری از مسئولان شهری و فرهنگی مشهد و تهران نیز به ایراد سخن پرداخته و در پایان این برنامه از دست‌اندکاران برگزاری برنامه‌های بیست‌وهفتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران تجلیل شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار