معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه از اتمام مرحله اول پروژه مطالعه و حفاظت از نقش برجسته‌های تاق بستان خبر داد.
کد خبر: ۸۰۴۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰ 10 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علیرضا برشاهی ، در این باره اظهار کرد: برای اجرای این پروژه در گام اول، اقدام به بررسی میدانی و نمونه‌گیری از وضعیت نقش برجسته‌های این اثر تاریخی کردیم.

وی تصریح کرد: پس از بررسی نمونه‌ها در آزمایشگاه تخصصی میراث فرهنگی توانستیم عوامل اصلی تاثیرگذار در آسیب رسانی به نقش برجسته‌های تاق بستان را شناسایی کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان تاکید کرد: طبق نتایج بدست آمده از این آزمایشات، مهمترین عامل طبیعی آسیب‌رسان به سنگ نقش برجسته‌های تاق بستان، رطوبت است که برای کنترل و مبارزه با این آسیب از سالهای قبل نیز اقداماتی انجام شده، اما باید کارهای جدیدی را نیز در دستورکار قرار دهیم.

وی بابیان اینکه رطوبت برخی از مواد معدنی را با خود حمل می‌کند و با رسوب این مواد روی بدنه سنگ‌ها به مرور به آنها آسیب می‌زند، تاکید کرد: کنترل منابع آبی از بالادست و جاهایی که طوبت به داخل تاق‌ها نفوذ می‌کند را برای جلوگیری از آسیب‌رسانی به سنگ‌ها مورد توجه جدی‌تری قرار می‌دهیم.

برشاهی تصریح کرد: آلودگی هوا و عوامل بیولوژیکی مانند برخی از حشرات که در داخل تاق‌ها لانه می‌کنند، دو عامل مهم دیگری هستند که می‌توانند به نقش برجسته‌ها آسیب برسانند، برای همین مقابله با آنها را نیز در دستور کار داریم.

وی تاکید کرد: اکنون که با انجام این مطالعات عوامل اصلی آسیب‌رسان به نقش برجسته‌های تاق بستان راشناسایی کرده‌ایم، راهکارهای مقابله با آن را نیز مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بصورت یک طرح نهایی آن را ارائه دهیم.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: با تدوین طرح نهایی مطالعه و حفاظت از نقش برجسته تاق بستان، اعتبارات لازم را برای اجرایی کردن آن خواهیم گرفت.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار