رییس ستاد انتخابات استان فارس تعداد واجدین شرایط انتخابات در این استان را سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برشمرد و گفت: از این تعداد افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است.
کد خبر: ۸۰۴۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵ 08 December 2019

تابناک فارس به نقل از ایرنا:سید احمد احمدی‌زاده، یکشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز، تعداد شعب در نظر گرفته شده را نیز سه هزار و ۳۰۳ شعبه اعلام کرد و افزود: در استان فارس ۱۵ حوزه انتخابیه اصلی و ۷۸ حوزه انتخابیه فرعی در نظر گرفته شده است.

سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر واجد رای در فارس

رییس ستاد انتخابات استان فارس تعداد واجدین شرایط انتخابات در این استان را سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر برشمرد و گفت: از این تعداد افزون بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر مربوط به حوزه انتخابیه شیراز و زرقان است.

احمدی‌زاده گفت: در انتخابات امسال حدود ۱۹۰ هزار رای اولی در سطح استان داریم.

وی گفت: همچنین تاکنون ۹۱۲ نفر داوطلب نمایندگی مجلس در استان اقدام به ثبت‌نام کرده‌اند که احتمالا ۲۷ نفر دیگر نیز به این تعداد افزوده خواهد شد.

او ادامه داد: از این تعداد ۸۱۷ نفر مرد و ۹۵ نفر خانم است، میانگین سنی ۱۷۰ نفر از آنها ۳۰ تا ۳۵ سال است و تحصیلات ۳۰ نفر از داوطلبان حوزوی، ۱۲۱ نفر دکترا، ۶۹۶ نفر فوق لیسانس و ۶۵ نفر لیسانس هستند.

وی گفت: همچنین ۲۰۶ نفر سابقه داوطلبی و ۳۳ نفر هم سابقه نمایندگی مجلس را دارند.

او ادامه داد: در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان ۳۷۰ نفر ثبت نام کرده‌اند که به این لیست ممکن است ۱۶ نفر دیگر نیز افزوده شود.

وی گفت: کمترین میزان نام‌نویسی داوطلبان نیز مربوط به حوزه انتخابیه داراب و زیرین دشت با ۲۲ نفر است.

تاخیر در تشکیل هیات اجرایی شیراز و زرقان

وی در زمینه علت تاخیر در روند تشکیل هیات اجرایی در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان هم گفت: بر اساس قانون هر زمان که انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری همزمان شود، مبنای کار انتخابات، هیات اجرایی خبرگان رهبری است که کار را با انتخابات مجلس متفاوت می‌کند؛لذا فرمانداری شیراز لیست ۳۰ نفره معتمدین را تهیه و با حضور دادستان، مدیر کل ثبت احوال استان و فرماندار شیراز به هیات نظارت ارسال کرد که این هیات لیست را به دلیل اینکه فاقد امضای دادستان است بازگرداند.

احمدی زاده ادامه داد:‌ فرمانداری شیراز با استناد به مواد قانونی و اینکه در موعد قانونی باید در خصوص این لیست اظهار نظر شود مجددا لیست را ارسال کرد.

او گفت: در فرمانداری شیراز با حضور فرماندار و مدیر کل ثبت احوال در یک فضای دوستانه و در چارچوب قانون صحبت کردیم که لیست تایید و امضا شود که باز هم در مقابل اصرار بود که اسامی دیگری باید به این ۳۰ نفره اعلامی فرمانداری اضافه شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: به دنبال آن با حضور ۲ نفر از اعضای هیات نظارت، دادستان، فرماندار ،دبیر ستاد انتخابات استان و رئیس کمیته حقوقی ستاد انتخابات استان جلسه‌ای برگزار شد و با توجه به شرایط حساس کشور تاکید شد که در فضای تعاملی این مشکل حل شود که باز هم نتیجه‌ای حاصل نشد و همچنان بر افزودن لیست ۱۰ نفره به لیست فرمانداری تاکید وجود داشت.

احمدی‌زاده گفت: با توجه به لزوم حفظ اتحاد و فراهم کردن شرایط برای برگزاری انتخاباتی آرام، در نهایت آن لیست ۱۰ نفره به لیست قبلی افزوده شد و در موعد مقرر به هیات نظارت ارسال که از مجموع لیست ۳۰ نفر فقط اسامی ۱۴ نفر تایید شد.

وی افزود: از آنجا که تشکیل هیات اجرایی با ۱۴ نفر ممکن نیست (حداقل ۲۰ نفر) مجددا افرادی از میان جانبازان، خانواده شهدا و استاد دانشگاه و چهره‌های موجه در قالب یک لیست ۱۶ نفره به هیات نظارت ارسال شد که هیات نظارت این ۱۶ نفر را هم تایید نکردند.

او اضافه کرد: برابر قانون در مرحله دوم اگر به حد نصاب نرسد وزارت کشور با هماهنگی هیات نظارت مرکزی باید تعیین تکلیف کند که به رغم میل باطنی لیست به وزارت کشور ارجاع شد و منتظر هستیم که امروز لیست مورد تایید به استان ارسال شود تا فرمانداری شیراز نسبت به تشکیل هیات اجرایی اقدام کند.

احمدی‌زاده گفت: هیات اجرایی اقلیت‌های دینی نیز تشکیل شده که پنج نفر نیز از میان اقلیت‌های دینی قرار است به مجلس راه پیدا کنند.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و نخستین مرحله پنجمین میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری دوم اسفند ۹۸ برگزار خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار