این روزها دستفروشی از لباس، جوراب، وسایل آشپزخانه و ... گذشته و به کتاب هم رسیده است.
کد خبر: ۸۰۳۸۸۷
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰ 08 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،در مراکز  تجمع دستفروشان حتما چندین بساط کتابفروشی هم به چشم می‌خورد که انواع کتاب‌های قدیمی و جدید را با قیمتی کمی پایین‌تر از قیمت پشت جلد کتاب عرضه می‌کنند.
بسیاری از این کتاب‌ها دست دوم هستند و البته مشتریان خاص خود را هم دارند.

افرادی که کتاب بساط می‌کنند معمولا خریدار کتاب هم هستند و کتاب‌های خریداری شده را با کمی سود دوباره به مردم می‌فروشند.

اینکه فرهنگ کتاب‌فروشی از کتاب‌فروشی‌های بزرگ و مدرن جای خود را به سنگ فرش خیابان داده و دیگر کتابفروشی‌ها در مراکز تجاری جایی بین سایر واحدهای صنفی ندارند بسیار دردناک است و همه این مشکلات به کاهش فروش و مسائل مالی کتابفروشی‌ها برمی‌گردد که یکی بعد از دیگری تعطیل می‌شوند و یا حتی نمی‌توانند اجاره مغازه خود را دربیاورند.

داستان دستفروشی کتاب در بازارهای شبانه دستفروشان کرمانشاه در خیابان مدرس، خیابان نوبهار و... هم به وضوح دیده می‌شود و اکثر فروشندگان هم جوانانی هستند که روی سنگ فرش، فرهنگ فروشی می‌کنند و البته سواد خیلی خوبی هم در زمینه انواع کتاب‌ها دارند.

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه با بیان اینکه پدیده دستفروشی کتاب نسبت به گذشته در کرمانشاه بیشتر شده، گفت: مسائل اقتصادی مهمترین دلیل این معضل است.

محمد تقی زرشکیان در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه برخی از دستفروشان کتاب مربوط به خود کتابفروشی‌ها هستند که فروش چندانی ندارند، افزود: چون برخی مغازه‌های کتابفروشی پاخور ندارد، برخی از آنها یا خود کتاب‌هایشان را بیرون مغازه عرضه می‌کنند و یا این کار را به کسی می‌سپارند.

وی افزایش هزینه‌ها و خصوصا گران شدن کتاب را نیز عامل دیگری دانست که باعث می‌شود کتابفروشی‌ها از پس هزینه‌ها برنیایند و مجبور به دستفروشی شوند.

نایب رئیس اتحادیه کتابفروشان کرمانشاه معتقد است، وقتی که یک کتاب کودک افزایش قیمت پنج برابری دارد، مردم دیگر توان خرید کتاب را نخواهند داشت و از همین رو درآمد کتابفروشی‌ها هم بسیار پایین می‌آید، بگونه‌ای که نمی‌توانند هزینه اجاره بها و ... را بپردازند.

زرشکیان عنوان کرد: از سوی دیگر برخی از دستفروشان کتاب‌های دست دوم و کمیاب را عرضه می‌کنند که متقاضی خود را دارد و چون برخی از کتاب‌های آنها ارزانتر است، مشتری بیشتری هم دارند.

وی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر تعداد زیادی از کتابفروشی‌ها دیگر از فعالیت دست کشیده‌اند، گفت: هم اکنون فقط 10 یا یازده کتابفروشی فعال در کرمانشاه داریم.

زرشکیان معتقد است، با وجود همه این مشکلات باز هم تعداد دستفروشان کتاب چندان چشمگیر نیست و تعدادی در محدوده خیابان مدرس و نوبهار فعالیت می‌کنند.

 

 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار