هرچند تعدیل قیمت مهمترین وظیفه ستاد تنظیم بازار است اما افزایش ۱۲ برابری قیمت گوجه‌فرنگی در استان کرمانشاه طی دو هفته نشان‌دهنده بی‌توجهی این ستاد در استان است.
کد خبر: ۸۰۲۵۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ 03 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم ، در گذشته نه‌چندان دور صف‌های طویل کامیون‌های حامل گوجه‌فرنگی در مقابل کارخانه تولید رب گوجه به موضوع و نقل هر مجلسی تبدیل شده بود.

برخی از کشاورزان استان کرمانشاه به ناچار محصولات گوجه خود را با قیمت‌هایی بسیار ناچیز و کمتر از هر کیلو 1000 تومان عرضه کردند، اما برخی نیز ترجیح دادند برای جلوگیری از ضرر بیشتر محصولات خود را برداشت نکنند.

بعد از گذشت مدت کوتاهی از ضررها برای کشاورزان کرمانشاهی و کاهش شدید قیمت گوجه اکنون با افزایش قیمت بسیار عجیب این محصول مواجه هستیم که در برخی مناطق تا هر کیلو 12 هزار تومان نیز پیش رفته است.

هرچند مسئولان این افزایش قیمت را موقتی و دلیل آن را عدم برداشت در این فصل عنوان می‌کنند اما به نظر می‌رسد یکی از کمترین وظایف هر دولت تنظیم بازار و پیش‌بینی وضعیت بازار محصولات مختلف در فصول متفاوت و برنامه‌ریزی برای جلوگیری از نوسانات شدید قیمت است.

اما به نظر می‌رسد تنظیم بازار استان کرمانشاه برای جلوگیری از این معضل تکراری برنامه‌ای ندارد و حتی به گفته برخی خود ستاد تنظیم بازار با ذخیره گوجه برای ایام عید دلیلی بر افزایش قیمت این محصول است.

 

محسن دارابی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، اظهار داشت: افزایش قیمت گوجه‌فرنگی ناشی از تورم فصلی است.

وی عنوان کرد: در حال رایزنی یا تعاون روستایی هستیم که از استان‌های گرمسیری گوجه‌فرنگی خریداری و بازار تقویت شود.

90 درصد مطالبات گوجه‌کاران کرمانشاهی پرداخت شده است

صفایی رئیس تعاون روستایی استان کرمانشاه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، از پرداخت 90 درصد مطالبات کشاورزان گوجه‌کار در استان خبرداد و اظهار داشت: خرید محصول گوجه‌فرنگی از سوم مهر ماه با قیمت مصوب هر کیلو 1000 تومان آغاز شده است و تا پایان مهر ماه ادامه داشت.

وی عنوان کرد: به منظور رفاه و حمایت بیشتر از کشاورزان این مدت تا پنجم آبان ماه تمدید شد.

صفایی با اشاره به اینکه در این مدت روزانه بیش از 4000 تن گوجه‌فرنگی از کشاورزان خریده شد افزود: کشاورزان گوجه‌کار استان بیش از 80 هزار تن از محصول خود را برای فراوری به مرکز خرید تحویل دادند.

ناتوانی مسئولان در ارائه الگوی کشت همیشه سبب متضرر شدن کشاورزان همچون گوجه‌کاران و بی‌تدبیری آن‌ها در تنظیم بازار و جلوگیری از افزایش قیمت سبب ایجاد دغدغه و مشکل برای مردم شده است و گویی این داستان تکراری پایانی ندارد.

 

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار