طرح "کارآموزی در محیط واقعی کار" از طرح‌های خوب در حال اجرا از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که در عین حال که به افراد بیکار و فاقد مهارت فرصت کار کردن در محیط‌های واقعی را می‌دهد، برای کارفرماها هم محاسنی دارد و می توانند افراد جویای کار را در کارگاه‌های خود مشغول به کار کنند.
کد خبر: ۸۰۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۰ 02 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،این طرح به واقع مشابه همان طرح‌ استاد- شاگردی قدیم است که در سطح جامعه باب بود و خانواده‌ها فرزندانشان را برای یاد گرفتن حرفه و کار به کارگاه‌های دوست و آشناهایشان می‌فرستادند.

یاور محمدی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طرح"کارآموزی در محیط واقعی کار" ارتقای سطح مهارت‌ افراد جویای کار را دنبال می کند، گفت: در این طرح کارفرماها بدون اینکه دغدغه قوانین تامین اجتماعی و قانون کار را داشته باشند، افراد بیکار را در کارگاه‌های خود بکار می گیرند.

مجمدی اضافه کرد: تا سال 1396 مشکلات مربوط به قانون تامین اجتماعی و قانون کار باعث بی رغبتی کارفرماها به جذب کارآموز می‌شد که در قالب طرح "کارآموزی در محیط واقعی کار" نیازی نیست کارفرما فرد را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهد، ضمن اینکه از ضوابط قانون کار هم معاف است.

محمدی گفت: افرادی که در قالب این طرح در کارگاه ها مشغول می شوند تحت پوشش بیمه مسئولت مدنی بوده و در صورتی که حین کار با مشکلی مواجه شوند و یا احیانا فوت کنند، دولت موظف به پرداخت خسارت و حتی دیه است.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه ادامه داد: در این طرح هر فرد می‌تواند در یک دوره شش ماهه تا یک ساله مراحل آموزش را به صورت تجربی در کارگاه ها سپری کرده و پس از پایان دوره با شرکت در آزمون گواهینامه بین المللی مهارت دریافت کند.

محمدی گفت: تمام افرادی که امکان کار کردن در کارگاه های بخش خصوصی را داشته باشند، می توانند در طرح "کارآموزی در محیط واقعی کار" مشغول به یادگیری حرفه و مهارت مورد علاقه خود شوند. همچنین کارگاه‌هایی که کد بیمه‌ای داشته و مجوز رسمی از اتحادیه گرفته باشند، می توانند در قالب طرح "کارآموزی در محیط واقعی کار" کارآموز جذب کنند.

مدیر کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان کرمانشاه با دعوت کارفرماها و افراد جویای مهارت برای شرکت در این طرح، اضافه کرد: در این طرح بخش خصوصی در فرآیند آموزش و مهارت آموزی به کمک بخش دولتی آمده و روش اجرای آن مشابه طرح های استاد-شاگردی قدیم است که در سطح جامعه دیده می‌شد.

وی گفت: امسال سهمیه اجرای این طرح برای استان کرمانشاه جذب 1324 نفر است که تا مهر ماه بیش از هزار نفر جذب این طرح شدند.

محمدی اضافه کرد: سال گذشته هم سهمیه استان کرمانشاه برای اجرای این طرح 1286 نفر بود که در نهایت 2059 نفر در این طرح شرکت کنند که نشان از استقبال کارفرماها و افراد جویای کار از این طرح دارد.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار