رصد‌خانه «تابناک»؛ خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: آشنا: همه ما باید پاسخگوی کشته‌شدگان باشیم/فعالیت‌های گوگل زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا/پنج و نیم میلیون انگشت بی‌اثر در ایران! و… رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۰۲۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰ 01 December 2019
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
سالک: هنرمندان حامی دولت امروز باید پاسخگو باشند

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: هنرمندانی که تا پیش از این از کلیت دولت حمایت می‌کردند و امروز زبان به انتقاد از دولت گشوده‌اند باید خود در قبال حمایت‌هایی که داشته‌اند پاسخ دهند و این انتقادات آن‌ها به جای پاسخ‌گویی نوعی فرار به جلو است. حجت‌الاسلام احمد سالک کاشانی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به انتقادات تعدادی از بازیگران حامی دولت روحانی در عرصه سینما و تلویزیون از دولت گفت: نقش هنرمندان در مسیر هنرمندی‌شان اعم از بازیگری و... ارزشمند است و اگر بخواهند ورود به عرصه‌های دیگر همچون مسائل سیاسی داشته باشند، باید این ورود توأم با یک منطق باشد و اگر اینگونه باشد، فرد مورد نظر هیچ موقع از موضع‌اش عقب‌نشینی نمی‌کند. وی افزود: در شرایط کنونی که دولت به خاطر بحث بنزین و دیگر مسائل مورد انتقاد است، شاید انتقادات به حقی به عملکرد دولت وارد باشد و نباید از این انتقادات گذشت، اما تخریب آن هم در شرایط کنونی جایگاهی ندارد. نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: اگر هنرمندان در راستای ماهیت و هویت کاری خود فعال باشند، شاید توفیق داشته باشند، البته این به معنای عدم ورود آن‌ها به مسائل سیاسی نیست و اگر جایی لازم دانستند که باید وارد شوند، با هنرمندی باید وارد شوند که این با پذیرش عمومی نیز همراه باشد. سالک خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، هنرمندانی که تا پیش از این از کلیت دولت حمایت می‌کردند و امروز زبان به انتقاد از دولت گشوده‌اند باید خود بیایند و در قبال حمایت‌هایی که داشته‌اند پاسخ دهند و این انتقادات آن‌ها به جای پاسخگویی نوعی فرار به جلو است.
 
حسام‌الدین آشنا: همه ما باید پاسخگوی کشته‌شدگان باشیم

آشنا در پاسخ به این پرسش که بالاخره افراد در خیابان را چه باید تلقی کنیم؟ گفت: در این رابطه مقام معظم رهبری، رئیس جمهور و وزیر کشور صحبت کرده‌اند. هیچ کس اظهار نکرده است که تمام افراد اشرار بودند. هویت افرادی که در اعتراضات شرکت داشته‌اند، کاملا تفکیک شده است. هیچ گاه گفته نشده است که تمام افرادی که اعتراض کرده‌اند، اشرار هستند. وی در پاسخ به پرسشی درباره هویت افراد کشته‌شده در اعتراضات گفت: کشته‌شدگان نیز حتما باید فرد به فرد بررسی شوند. مشاور رئیس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که آیا دولت در ارتباط با افرادی که بی‌گناه کشته شده‌اند، پاسخی خواهد داد، اظهار کرد: فکر می‌کنم همه ما باید پاسخ‌گو باشیم.

فرمانده سپاه تهران: برخی معترضان توسط اغتشاشگران از پشت تیر خورده‌اند

«سرتیپ دوم پاسدار محمدرضا یزدی» فرمانده سپاه محمد رسول الله، در حاشیه حضور خود در جلسه امروز شورای شهر تهران، در ارتباط با اعتراضات اخیر در کشور و در واکنش به اظهارات حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور مبنی بر اینکه تمام کشته‌شدگان اغتشاشگر نبوده‌اند، گفت: برخی از افراد ما در جامعه توسط اغتشاشگران از پشت تیر خورده‌اند. بنده این را تایید می‌کنم و برخی هم آشوبگر بوده اند. افرادی که کشته شده‌اند، بررسی و به خانواده‌های آن‌ها سرکشی می‌کنیم. همانطور که صف آشوبگران از صف مردم جدا شد، صف کشته‌شدگانی که قصد تخریب داشتند از کشته شدگان دیگر جدا می‌شود. فرمانده سپاه محمد رسول الله در پاسخ به این پرسش که هیچ احتمالی در این زمینه وجود ندارد که برخی افراد به اشتباه توسط ماموران امنیتی کشته شده باشند، گفت: این مورد در حال بررسی است. در وضعیت کنونی امکان تایید یا تکذیب این موضوع نیست، ولی به دقت در حال بررسی است که افراد به چه دلیل کشته شده‌اند.

کیهان: میرحسین سال‌ها قبل از ۸۸، جذب محافل ماسونی شده بود

کیهان به بیانیه دیروز "میرحسین موسوی" در باره اعتراضات اخیر و برخورد‌های صورت گرفته با آن واکنش نشان داد و نوشت: یادآور می‌شود در خباثت و رذالت میرحسین موسوی همین بس که سال ۸۸ نیز پس از مشاهده حمله عوامل سازمان منافقین و بهائیت به حسینیه‌ها و هیئت‌ها و آتش زدن کتیبه‌ها و سوت و هلهله در روز عاشورا، آن‌ها را «مردمان خداجو» توصیف کرد و بدین ترتیب سرسپردگی خود را بر شبکه صهیونیستی- انگلیسی بهائیت به اثبات رسانده بود. برخی محافل کارشناسی معتقدند موسوی سال‌ها قبل از فتنه سبز، جذب محافل ماسونی شده بود. اردشیر امیرارجمند مشاور موسوی پس از فرار از کشور به پاریس رفت و ارتباطات با سازمان منافقین را گسترده‌تر کرد. خاتمی نیز در اظهارنظر مشابهی، جانب جنایتکاران آشوب‌طلب و وابسته به گروهک‌ها را در حوادث اخیر گرفته و نظام را تلویحاً متهم به خشونت و سرکوب کرد. همچنین مشابه موسوی، بیانیه‌ای هم به نام کروبی از سوی رسانه‌های ضدانقلاب منتشر شده که ادبیات آن، به ادبیات موسوی و خاتمی نزدیک و شبیه است.»

رئیس دادگستری لرستان: پای درد دل "اغتشاشگران" نشستیم

محمد رزم در جلسه ستاد جرایم خاص لرستان، اظهار کرد: مبنای تشکیل جلسات ستاد جرایم خاص بخشنامه ریاست قوه قضاییه و دستور العمل کنترل مجرمان خاص است. وی با اشاره به اینکه هدف این ستاد مبارزه با جرایم شرارت آمیز، باند‌های مزاحمت نوامیس، پیشگیری از جرایم مهم، جرایم امنیتی و ناامن کننده و سرقت‌های مسلحانه است، افزود: این جلسات در ایجاد امنیت در استان و نیز کاهش جرایم مهم بسیار حایز اهمیت است. نماینده عالی دستگاه قضایی لرستان یادآور شد: در بازدید از زندان پای صحبت و درد دل اغتشاشگران نشستیم که اکثر آن‌ها اظهار ندامت کرده و از اقشار ضعیف جامعه و بدون هیچ‌گونه گرایش و اهداف سیاسی بودند.

ابراز پشیمانی شدید زیباکلام از رای دادن به روحانی

صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره احوال سیاسی این روز‌های حسن روحانی به «نامه‌نیوز» گفت: «من به‌عنوان کسی که آراء بسیاری برای آقای روحانی جذب کردم و نزدیک به ۳ ماه به این استان و آن استان رفتم تا مردم را تشویق به رأی‌دادن به او کنم اکنون اذعان می‌کنم که به این رویه‌های او انتقاد دارم. او تعهدی به ۲۴ میلیون رأیی که در سال ۹۶ اخذ کرد نداشت. آقای روحانی به‌عنوان دومین فرد این مملکت کوچک‌ترین واکنشی بعد از افزایش قیمت بنزین و ناآرامی‌های اخیر نشان نداد، مگر لبخندزدن و گفتن اینکه من هم جمعه از قیمت بنزین مطلع شدم و این خیلی دردناک است. در این روز‌ها اگر کسی از سیاره دیگری می‌آمد و می‌پرسید که حسن روحانی در کشورتان چه مسئولیتی دارد، همه می‌گفتند هیچ مسئولیتی ندارد. باور کنید که رویم نمی‌شود در چشم کسانی که با تشویق من به روحانی رأی دادند، نگاه کنم؛ شرمنده آنهایم. آقای روحانی در این ۲ سال و نیم حتی یک کنش سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی از خودش نشان نداد و هیچ چیز را تغییر نداد. بعد از افزایش قیمت بنزین روحانی آنقدر بی‌تفاوت بود که انگار آب از آب تکان نخورده است و اصلا دغدغه هزینه‌هایی که بر کشور وارد شد را نداشت و این واقعا حیرت‌انگیز است».

غلامحسین کرباسچی: آبرویی برای احزاب باقی نگذاشته‌اند

غلامحسین کرباسچی: صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره احوال سیاسی این روز‌های حسن روحانی به «نامه‌نیوز» گفت: «من به‌عنوان کسی که آراء بسیاری برای آقای روحانی جذب کردم و نزدیک به ۳ ماه به این استان و آن استان رفتم تا مردم را تشویق به رأی‌دادن به او کنم اکنون اذعان می‌کنم که به این رویه‌های او انتقاد دارم. او تعهدی به ۲۴ میلیون رأیی که در سال ۹۶ اخذ کرد نداشت. آقای روحانی به‌عنوان دومین فرد این مملکت کوچک‌ترین واکنشی بعد از افزایش قیمت بنزین و ناآرامی‌های اخیر نشان نداد، مگر لبخندزدن و گفتن اینکه من هم جمعه از قیمت بنزین مطلع شدم و این خیلی دردناک است. در این روز‌ها اگر کسی از سیاره دیگری می‌آمد و می‌پرسید که حسن روحانی در کشورتان چه مسئولیتی دارد، همه می‌گفتند هیچ مسئولیتی ندارد. باور کنید که رویم نمی‌شود در چشم کسانی که با تشویق من به روحانی رأی دادند، نگاه کنم؛ شرمنده آنهایم. آقای روحانی در این ۲ سال و نیم حتی یک کنش سیاسی، اقتصادی، و فرهنگی از خودش نشان نداد و هیچ چیز را تغییر نداد. بعد از افزایش قیمت بنزین روحانی آنقدر بی‌تفاوت بود که انگار آب از آب تکان نخورده است و اصلا دغدغه هزینه‌هایی که بر کشور وارد شد را نداشت و این واقعا حیرت‌انگیز است».
 
پنج و نیم میلیون انگشت بی‌اثر در ایران!

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال:بین ۷ درصد تا ۱۰ درصد ‏مراجعه‌کنندگان برای کارت ملی هوشمند امکان اسکن اثر انگشت ندارند. این افراد به ثبت‌احوال ‏مراجعه می‌کنند و پین‌کدی به این افراد اختصاص داده می‌شود که هرجا نیاز به اثرانگشت بود از ‏آن استفاده کنند. خود فرد عددی را به‌عنوان پین کد پیشنهاد می‌دهد. اطلاعات ثبت احوال نشان ‏می‌دهد که تا نیمه آبان امسال ۵۴ میلیون و ۱۵۰ هزار نفر برای دریافت کارت ملی هوشمند ثبت‌نام ‏کردند که دست‌کم برای ۷ درصد آن‌ها یعنی ۳ میلیون و ۷۹۰ هزار و ۵۰۰ نفر اسکن انگشت با ‏مشکل روبه‌رو شده است. از جمعیت نزدیک به ۸۰ میلیونی ایران، ۲۶ میلیون نفر هنوز دریافت کارت ‏هوشمند را پیگیری نکرده‌اند. اگر همان عدد اعلام شده از سوی سخنگوی ثبت‌احوال یعنی مشکل ‏دست‌کم ۷ درصد مراجعه کنندگان در اسکن اثرانگشت را معیار قرار دهیم، محاسبه‌ای ساده ‏می‌گوید بیش از ۵ میلیون و ۵۹۴ هزار نفر برای اسکن اثر انگشت با مشکل روبه‌رو هستند و نیاز به ‏تعریف عددی مشخص برای احراز هویت خود دارند؛ جمعیتی که بازی روزگار یا نوع کار، یادگار ‏شکل‌گرفته در دوران جنینی را از سرانگشتان‌شان ربوده است/شهروند
 
دلیل توقف ساخت و ساز در پلاسکو

رئیس شورای اسلامی شهر تهران: پلاسکو مالک بنیاد مستضعفان است و سرقفلی آن واگذار شده، حادثه یا حریق سبب ضرر به بنیاد شد. اکنون باید مالک دوباره آن را بسازد و تحویل دهد که به دلیل بالا بودن هزینه‌ها به دنبال اختصاص تراکم هستند که به نوعی هزینه ساخت را تامین کنند و این مسئله سبب اختلاف با شهرداری شده است. /مهر
 
فعالیت‌های گوگل زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا با انتشار بیانیه‌ای از آغاز تحقیقات مقدماتی در مورد جمع‌آوری اطلاعات کاربران توسط گوگل خبر داد. اسناد فاش شده حاکی از آن است که این تحقیقات بر روی جستجو‌های محلی، تبلیغات (و تبلیغات هدفمند)، خدماتی که به وارد کردن نام کاربری و گذرواژه نیاز دارند، مرورگر‌های وب و «سایر موراد» تمرکز خواهد داشت. به عبارت دیگر، اتحادیه اروپا این بار در مورد هسته کسب و کار‌های گوگل تحقیق می‌کند. /ایرنا
 
نظر خباز در مورد طرح سرا

خباز نظر خوبی نسبت به طرح برخی اصلاح طلبان معروف به سرا ندارد. خباز عضو حزب اعتماد ملی تصریح کرد در طرح سرا با دست خودمان نیرو‌های اصلاح‌طلب را می‌سوزانیم در شورایعالی سیاستگذاری سهم‌خواهی وجود داردمحمدرضا خباز، درباره احتمال ارائه چند لیست از سوی اصلاح‌طلبان می‌گوید: این اتفاق بعید است، چون اولا اصلاح‌طلب‌ها شرایط امروز را خوب درک می‌کنند و ثانیا وجود خاتمی کمک می‌کند که اصلاح‌طلب‌ها اختلاف سلیقه‌شان به حداقل برسد.
 
مردم از تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی «اسکرین شات» بگیرند

یک مقام قضایی از بررسی تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی خبرداد. علی اصغر رفاهی، مدیر کل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که برخی از افراد و کاندیدا‌های احتمالی شروع به تبلیغات زود هنگام کردند، این موارد آیا مصداق جرائم انتخاباتی است و چگونه پیگیری می‌شود؟ تخلفات و جرائم فرقی نمی‌کند در فضای مجازی به وقوع پیوندد یا در فضای مجازی. وی افزود: در فضای مجازی مردم می‌توانند از گروه‌ها و کانال‌های متخلف اسکرین شات بگیرند و به دیده بان‌های مردمی منتقل کنند. اگر نیرو‌های مردمی گزارشی با مستند و اسکرین شات بفرستند برای مقامات مربوطه ارسال می‌شود. رفاهی با تاکید بر اینکه بستر کار ما بر نیرو‌های مردمی است، گفت: هموطنان می‌توانند تخلفات انتخاباتی را به سامانه سجام ارسال کنند. وی در پاسخ به این سوال که صحت این تصاویر و اسکرین شات‌ها چگونه ارزیابی می‌شود؟ گفت:موارد برای معاون وزیر ارتباطات و پلیس فتا ارسال می‌شود. این‌ها مقامات تخصصی هستند و راجع به صحت این مراجع نظر خواهند داد. به گفته وی تا کنون مواردی از تخلفات انتخاباتی در شهرستان‌های مختلف شناسایی و به مراجع مربوطه ارسال شده است.
 
احمدی‌نژاد به آملی لاریجانی نامه نوشت

محمود احمدی‌نژاد درباره سکه و بن کارت رفاه اهدایی به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به آملی لاریجانی نامه نوشت
 
ترکیب لیست اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس از زبان چمران

عضو شورای مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با اشاره به ضرورت وجود پزشک، مهندس حقوقدان و اقتصاددان در لیست نهایی اصول‌گرایان برای انتخابات مجلس، گفت: باید نمایندگان اقشار مختلف در مجلس یازدهم حضور داشته باشند. مهدی چمران عضو شورای مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی در گفتگو با فارس، درباره نقش مجلس مقتدر و ضد فساد در اصلاح وضعیت معیشتی مردم اظهار داشت: حضرت امام فرمودند: مجلس در راس امور است، اما متأسفانه در حال حاضر این خاصیت از دست رفته و خود نمایندگان باعث بروز این وضعیت شده‌اند. وی اظهارداشت: بخش عمده‌ای از اصلاح امور کشور طبق قانون اساسی بر عهده مجلس شورای اسلامی است. چمران با تأکید بر اینکه مجلس باید با نظارت دقیق خود جریان استیضاح وزرا و قرارداد‌های دولتی را به سرانجام برساند و از آن‌ها اطلاع داشته باشد، افزود: ما معتقدیم مجلس باید به صورت تخصصی و کاملاً بر اساس مسائل انقلاب کار خود را پیش ببرد.

این فعال سیاسی درباره گزینه‌های لیست شورای ائتلاف برای تشکیل مجلس تأثیرگذار، تصریح کرد: تلاش ما بر این است که تخصص‌های نمایندگان تقسیم شود و به اصطلاح همه آن‌ها اقتصاددان نباشند، بلکه باید حقوقدان و سایر تخصص‌ها نیز وجود داشته باشد. عضو شورای مرکزی ائتلاف نیرو‌های انقلاب اسلامی با اشاره به وجود پزشک، مهندس حقوقدان و اقتصاددان در لیست نهایی، گفت: باید نمایندگان اقشار مختلف در مجلس یازدهم حضور داشته باشند. وی ضمن انتقاد از باند و جناح‌گرایی و حمایت تام از دولت در مجلس فعلی، در خصوص راهکار‌های پرهیز از چنین رویکردی، اظهار داشت: نمایندگان باید منتخب خوب ملت بوده و بر اساس شاخص‌های دقیق انتخاب شده باشند، نه به خاطر دیدگاه‌های سیاسی یک حزب. چمران با تاکید بر اینکه نمایندگان ملت باید مانند شهید مدرس نماینده واقعی مردم باشند، خاطرنشان کرد: مجلس باید زبان گویای ملت ایران باشد. این فعال سیاسی تاکید کرد: نمایندگان مجلس باید مصالح مردم و نظام را در نظر بگیرند و مصالح حزبی و گروهی برای آن‌ها مطرح نباشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار