"مایاها" هیچ وقت فکرش را هم نمی‌کردند که نوشیدنی تلخشان روزی به یکی از خوراکی‌های محبوب جهان تبدیل شود.
کد خبر: ۸۰۱۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 01 December 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،چیزی در حدود 1100 سال پیش این "مایاها" بودند که برای اولین بار شکلات را بصورت مایع و به عنوان نوشیدنی مصرف می‌کردند و طی قرن‌های متمادی فرآیندهای بسیاری بر روی این نوشیدنی صورت گرفت.

در نهایت این هلندی‌ها بودند که با اختراع روشی چربی دانه‌های کاکائو را ‌گرفتند و از آن کره کاکائو تهیه کرده و از باقی مانده دانه کاکائو هم پودر کاکائو تهیه نمودند و با روش دیگر شکلات را قلیایی کرده و به این ترتیب مزه تلخ آن را از بین می‌بردند و از آن زمان بود که شکلات‌ها به شکل امروزی تهیه شد.

حالا بعد از هزاران سال "شکلات" خوراکی نام آشنایی برای همه مردم جهان محسوب می‌شود و تقریبا هیچ کشوری در دنیا نیست که شکلات در لیست خوراکی‌های محبوب مردم آن نباشد و تولید سالانه صدها میلیون تُن شکلات در جهان به تنهایی خود گویای میزان محبوبیت این خوراکی در بین مردم جهان است.

این خوراکی محبوب حالا انواع مختلفی دارد و در این بین "شکلات تلخ" به خاطر خواص درمانی از شهرت و محبوبیت بالایی در جهان برخوردار است.

از بین بردن افسردگی، انرژی زایی، کنترل فشارخون، جوان‌سازی پوست، بهبود عملکرد مغز، رقیق سازی خون و پیشگیری از سکته قلبی تنها بخشی از خواص درمانی شکلات تلخ است که یک کارشناس تغذیه به آنها اشاره می‌کند.

علی اشرف رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به خواص فراوان شکلات تلخ گفت: این ماده خوراکی منبع غنی از مواد معدنی از جمله منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی و نیز ویتامین های گروه B است.

وی افزود: وجود منیزیم در این ماده خوراکی موجب آرام‌بخشی آن شده و از طرفی به بهبود کارکرد عضلات بدن کمک می‌کند.

رشیدی تصریح کرد: وجود مواد معدنی در این ماده خوراکی موجب شده که مصرف شکلات تلخ به بهبود عملکرد مغز منجر شود، همچنین مصرف این ماده خوراکی باعث رقیق شدن خون و در نتیجه پیشگیری از سکته قلبی می‌شود.

وی به وجود آنتی اکسیدان "کاتچین" در شکلات تلخ اشاره کرد وافزود: از این نوع آنتی اکسیدان تعبیر به "اکسیر جوانی" کرده‌اند و با وجود این آنتی اکسیدان، مصرف شکلات تلخ می‌تواند به جوان‌سازی پوست کمک کند.

رشیدی افزود: این ماده خوراکی همچنین حاوی آنتی اکسیدان های دیگری است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند.

وی با اشاره به وجود ماده ای به نام "تیرامین" در شکلات تلخ گفت: وجود این ماده موجب شده که مصرف شکلات تلخ در درمان افسردگی موثر بوده و به عنوان خوراکی ضد افسردگی معروف شود.

رشیدی همچنین با اشاره به وجود "فلاونوییدها" در شکلات تلخ گفت: وجود این مواد موجب می‌شود که مصرف شکلات تلخ منجر به کنترل بهتر فشار خون شود.

این کارشناس تغذیه با اشاره به فواید دیگر مصرف شکلات تلخ خاطرنشان کرد: هر خوراکی تا زمانی مفید است و اثرات مثبتی بر سلامتی دارد که در مصرف آن زیاده روی نشود.

وی با اشاره به مصرف این ماده خوراکی برای لاغری گفت: شکلات باعث سرکوب اشتها می‌شود و بسیاری افراد از این خوراکی برای لاغری و کاهش وزن استفاده می‌کنند، این در حالی است که در شکلات تلخ مقدار زیادی چربی وجود دارد و برای همین مصرف بیش از حد آن نه تنها موجب لاغری نمی شود، بلکه می‌تواند چاق کننده هم باشد.

وی افزود: همچنین شکلات ها می‌توانند موجب بروز علائم آلرژی شوند، بنابراین افرادی که سابقه آلرژی دارند باید در مصرف این ماده خوراکی احتیاط کنند.

رشیدی به کافئین بالای شکلات تلخ اشاره کرد وافزود: این ماده می‌تواند موجب افزایش اسید معده شود، بنابراین مصرف شکلات تلخ برای افراد مبتلا به زخم معده و یا افرادی که دچار ریفلاکس معده هستند می تواند مضر باشد.

وی افزود: همچنین به دلیل کافئین بالا مصرف زیاد شکلات تلخ می‌تواند موجب بی‌خوابی افراد شود.

رشیدی همچنین با اشاره به اگزالات بالا در شکلات تلخ گفت: وجود این ماده می‌تواند موجب سنگ ساز شدن کلیه‌ها شود.

این کارشناس تغذیه در پایان یادآور شد: هر ماده خوراکی در کنار فواید بسیار، مضراتی هم دارد و نکته مهم این است که به میزان مناسب از آنها استفاده شود و هیچ وقت این ماده خوراکی نباید جایگزین دارو شود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار