فرماندار قصرشیرین گفت: مرز خسروی برای انجام مبادلات تجاری و مسافری باز است و ناآرامی‌های اخیر عراق هیچ تاثیری بر فعالیت‌های این مرز رسمی نداشته است.
کد خبر: ۸۰۱۳۱۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ 29 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک  کرمانشاه به نقل از ایرنا،مرادعلی تاتار افزود: هم اکنون مبادلات تجاری و مسافری در مرزهای شهرستان قصرشیرین همانند روال گذشته انجام می شود و تجار محموله های صادراتی خود را از مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) کشور عراق صادر می کنند و روزانه حدود ۵۰۰ کامیون کالای صادراتی از این مرز به عراق صادر می شود.

وی اظهار داشت: مرز رسمی خسروی همه روزه از ساعت هفت تا ۱۶ برای تردد زائران باز است ولی بازگشت زائران از این مرز به صورت شبانه روزی انجام می شود.

نماینده عالی دولت در قصرشیرین گفت: همچنین مرز رسمی خسروی روزانه شاهد تردد مسافران عراقی است و روند مبادلات تجاری و تردد مسافران از مرز رسمی پرویزخان در این شهرستان نیز بدون هیچ مشکلی به اقلیم کردستان عراق انجام می شود.

او اظهار داشت: ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی به عراق از مرز رسمی پرویزخان به عراق انجام می شود که روزانه به طور میانگین شاهد صادرات ۸۵۰ تا یک هزار و ۲۰۰ کامیون کالا از این مرز به حوزه کردی عراق هستیم.

تاتار ادامه داد: مرز خسروی به عنوان نزدیکترین مسیر عبور زوار عتبات‌ عالیات به عراق پس از سال‌ها انتظار ۱۵ شهریور امسال با حضور وزرای کشور ایران و عراق بازگشایی شد که در ایام اربعین حسینی و تردد زائران از این مرز در مجموع حدود ۳۰۰ هزار تن تردد (ورود و خروج زائر) از مرز رسمی خسروی به عراق انجام شد.

خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد پایتخت عراق ۱۹۰، نجف ۳۸۰، کربلا ۲۲۴، کاظمین ۲۰۳ و سامرا ۳۲۶ کیلومتر فاصله دارد، عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال ۷۷ در نقطه صفر مرزی آغاز شد و در سال ۸۱ با ۷۵ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

شهرستان قصرشیرین دارای ۱۴ واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با ۳۲۲ اتاق و یک هزار و ۲۰۰ تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه ۸۰ ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه با ۲۷ هزار تن جمعیت، بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.


هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.


نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.


پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.


مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار