مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه از پایان فصل یک‌ماهه کاوش‌های باستان‌شناسان در غار وزمه اسلام‌آباد غرب خبر داد و افزود: باستان‌شناسان در این بررسی‌ها به نتایج و یافته‌های جدیدی دست پیدا کرده‌اند.
کد خبر: ۸۰۱۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰ 28 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،امید قادری در این باره گفت: در پی انتشار نتایج پژوهش‌های جدید بر روی دندان انسان کشف شده در غار وزمه که به‌طور قطعی حضور انسان نئاندرتال در ایران را به اثبات رساند، کاوش‌ها و بررسی‌های جدیدی در این غار و اطراف آن توسط تیمی از باستان‌شناسان به سرپرستی فریدون بیگلری در آبان امسال به انجام رسید.

وی هدف باستان‌شناسان از این پژوهش‌ها را روشن ساختن ابهاماتی عنوان کرد که درباره استفاده انسان نئاندرتال از این غار وجود داشت.

قادری افزود: باستان‌شناسان در پژوهش‌های اخیر خود به بقایای جدیدی از گونه‌های جانوری منقرض شده که هزاران سال پیش در دشت اسلام آباد می‌زیستند، برخورد کردند.

قادری افزود: علاوه بر این آثاری از سکونت دامداران دوره‌های نوسنگی و مس سنگی شامل سفال، ابزار سنگی و استخوان با قدمت حدود 6 تا 9هزار سال یافت شد که نشان می‌دهد در آن دوره‌ها از غار به‌عنوان آغل و پناهگاه موقت استفاده می‌شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه تصریح کرد: بررسی‌های جدید در اطراف غار نیز منجر به شناسایی سکونتگاه‌ها و معادن سنگی شد که انسان‌های نئاندرتال و دوره‌های جدیدتر از آن‌ها برای ساخت ابزار سنگی استفاده می‌کردند.

قادری خاطرنشان کرد: در راستای معرفی بیشتر این غار و یافته‌های مهم آن که باعث مطرح شدن اهمیت کرمانشاه در سطح جهان شده، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه برنامه‌هایی دارد که متعاقبا درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد.

 

 
 
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار