کارشناس پیوند اعضا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: از ابتدای امسال تاکنون 9 مورد اهدای عضو در استان داشته‌ایم.
کد خبر: ۸۰۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۰ 27 November 2019
به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس،یونس زارعی، اظهار داشت: سالانه حدود 3 هزار مرگ مغزی در کشور داریم که می‌توانند حداقل 6 هزار ارگان را برای بیماران نیازمند فراهم می‌کند.

وی تصریح کرد: هر بیماری که دچار مرگ مغزی می‌شود، اگر خانواده در عرصه وقت رضایتمندی داشته باشند، می‌تواند دست‌کم جان هشت بیمار نیازمند را نجات دهد.

کارشناس پیوند اعضا معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ادامه داد: اهدای عضو هر بیمار مرگ مغزی حادثه‌ای غمناک برای خانواده وی است، اما با این کار حیاتی دوباره به چندین بیمار نیازمند که همچنان در صف طولانی پیوند اعضا به سر می‌برند و گاهی هم «زود» برایشان «دیر» معنا می‌شود، هدیه می‌دهند.

وی در توضیح «کما» و «مرگ مغزی»، اضافه کرد: کما به کاهش سطح هوشیاری شدید اطلاق می‌شود در این مورد انتظار بهبودی بیمار و احتمال بازگشت وجود دارد، اما در مرگ مغزی تمامی فعالیت‌ها ازبین می‌رود و بافت مغز به صورت غیرقابل برگشت اعلام می‌شود.

زارعی، تعداد اهدای عضو امسال را 9 مورد اعلام کرد و افزود: این تعداد عضو تاکنون در مقایسه با سال گذشته که کلا هفت مورد بوده، روندی روبه افزایش را نشان می‌دهد، می‌توان گفت، از ابتدای سال‌جاری تاکنون هر ماه یک مورد اهدای عضو داشته‌ایم.

*رتبه 39 استان کرمانشاه به لحاظ اهدا عضو در کشور

وی به رتبه 39 کشوری استان کرمانشاه در زمینه اهدای عضو اشاره و بیان کرد: این رتبه چندان خوب نیست، ولی نسبت به سنوات گذشته گسترش این فرهنگ در استان روبه‌ بهبود است.

این کارشناس با اشاره به اینکه آخرین اهدای عضو امسال مربوط دوم آذرماه بوده است، افزود: نهمین اهدای عضو امسال به‌نام بهزاد ملکی (از شهرستان سنقروکلیایی) ثبت شد.

زارعی تصریح کرد: بیمار دچار مرگ مغزی شده را بعد از تشکیل شورای پزشکی و اطمینان به مرگ مغزی با رضایت خانواده برای اهدای عضو به بیمارستان امام خمینی (ره) تهران منتقل می‌کنیم.

وی با اشاره به آمادگی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در راستای پیوند قلب و کلیه، افزود: گروه‌های تخصصی پیوند قلب و کلیه بعد از یک ماه آموزش از بیمارستان‌ها لبافی‌نژاد و شهیدرجایی تهران به استان بازگشته‌اند و این آمادگی برای پیوند قلب و کلیه در استان وجود دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار