سجاد علی بیگی در گفتگو تابناک:
عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه رازی از کشف دیوار باستانی به طول ۱۱۵ کیلومتر در غرب ایران توسط باستان شناسان خبر داد.
کد خبر: ۸۰۰۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰ 26 November 2019

 سجاد علی بیگی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه اظهار کرد: باستان‌شناسان دانشگاه رازی بقایای یک دیوار سنگی طولانی را در ایران یافته‌اند که از نظر طول مشابه دیوار معروف هادریان است که توسط رومی‌ها ساخته شده است.

وی خاطر نشان کرد: این دیوار که حدود ۱۱۵ کیلومتر (۷۰ مایل) طول دارد، در شهرستان سرپل‌ذهاب شناسایی شده است. تخمین زده شده که این دیوار طویل با حجمی در حدود یک میلیون مترمکعب، با میزان قابل توجهی از مصالح، نیروی کار و زمان نیاز داشته است.

علی بیگی تصریح کرد: این سازه با امتداد شمال به جنوب از کوه بمو در شمال شروع و تا نزدیکی روستای ژاو مرگ گیلانغرب در جنوب امتداد دارد. سفال‌های موجود در پیرامون دیوار حاکی از آن است که این بنا احتمالاً در دورۀ اشکانی- ساسانی ساخته شده است. بقایای سازه‌هایی که اکنون ویران شده‌اند در امتداد دیوار قابل مشاهده است.

وی افزود: ممکن است برج‌ها و پشتبان‌ها یا بقایای ساختمان‌های باستانی باشند که با تخته سنگ و ملات گچ ساخته شده‌اند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: باستان‌شناسان در خصوص زمان ساخت دیوار اطمینان کامل ندارند و از این راز ناآگاه هستند که این سازه را چه کسانی و برای چه هدفی ساخته‌اند؟ حتی پژوهشگران از عرض و ارتفاع دقیق آن مطمئن نیستند. بهترین تخمین چیزی حدود چهار متر عرض و سه متر ارتفاع برای دیوار است. مشخص نیست که این دیوار دفاعی یا نمادین بوده است. از نظر وی دیوار احتمالاً در زمان یکی از دو امپراطوری مهم دوره باستان یعنی اشکانیان (که بین سال‌های ۲۴۷ پیش از میلاد تا ۲۲۴ میلادی حکومت می‌کردند) یا ساسانیان (که بین سال‌های ۲۲۴-۶۵۱ میلادی حکومت کرده‌اند) ساخته شده است.

علی بیگی در پایان گفت: باستان‌شناسان قبلاً ساختارهای مشابهی را در مناطق شمالی و شمال شرقی ایران یافته‌اند. این دیوارها احتمالاً برای مقاصد دفاعی ساخته شده باشند. بخش‌هایی از این دیوار پیشتر توسط علی هژبری کارشناس کنونی موزه ملی ایران، در سال ۱۳۸۴ در محدوده شهرستان قصرشیرین شناسایی شده که امید است با انتشار نتایج آن بررسی دانسته‌ها در خصوص این اثر تاریخی کامل‌تر شود.و باستان‌شناسان بتوانند در آینده تحقیقات بیشتری در مورد دیوار گوری انجام دهند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار