کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه به کشاورزان توصیه کرد: در شب‌های سرد که دمای هوا زیر صفر می‌رود، برای جلوگیری از خسارات تمهدیدات لازم برای مقابله با سرما را بیاندیشند.
کد خبر: ۷۹۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰ 19 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،خسرو زره‌گر، با اشاره به موج سرمای مستقر در جو استان، اظهار کرد: این موج سرما تا چهارشنبه همین هفته(29 آبان) هوای استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد، لذا به کشاورزان توصیه می‌شود در زراعت ها به ویژه در زارع کلزا در صورت امکان  نسبت به استفاده از ترکیبات پتاسه برای مقابله با سرمازدگی اقدام کنند.

 زره‌گر افزود: ترکیبات پتاسه مقاومت گیاه در برابر سرما را بالا برده و از این حیث استفاده از آن برای اراضی کلزا ضروری است.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به کشاورزان توصیه کرد، در مواقعی که دمای هوا زیر صفر می رود به هیچ عنوان از سیستم های آبیاری بارانی برای آبیاری مزارع استفاده نکنند، چرا که در صورت استفاده، آب در لوله ها باقی مانده و احتمال یخ زدن نازل‌ها دور از انتظار نیست.

وی در ادامه از باغداران به ویژه آن دسته از باغدارانی که در باغاتشان تازه نهال غرس شده خواست: در شب‌های سرد سال حتما نهال‌ها را نایلون پیچ کنند.

زره‌گر افزود: باغدارانی هم که باغات چندین ساله دارند باید نسبت به سوزاندن کاه و کلش در مناطق پایین دست باغات خود برای جلوگیری از سرمازدگی اقدام کنند.

وی اضافه کرد: برخی از باغداران در شب های سرد سال اقدام به سوزاندن لاستیک در باغات خود می‌کنند که از نظر علمی سوزاندن لاستیک در باغات به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، چرا که دانسیته دود ناشی از سوختن لاستیک پایین بوده و به همین دلیل دود ناشی از آن به سرعت بالا رفته و در فضای باغ نمی‌ماند.

کارشناس هواشناسی کاربردی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه به دامداران و گلخانه داران هم توصیه کرد، پس از اطمینان از بسته بودن دریچه‌های تهویه هوا نسبت به راه اندازی سیستم های گرمایشی اقدام کنند.

زره‌گر گفت: زنبورداران هم باید در شب های سرد سال درب کندوها را با پوشش های مناسب بسته و از این طریق مانع خروج ملکه و زنبورهای کارگر از کندو و از بین رفتن آنها در اثر سرما شوند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار