کد خبر: ۷۹۸۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۰ 18 November 2019

به گزارش تابناک رضوی؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ریزش ۴۵۴۲ واحدی شاخص کل بورس تهران، بازگشت «تسه ۹۶۱۰» به کانال ۴۰ هزار تومان، عرضه برنج‌های وارداتی در انبارها، فایده افزایش نرخ بنزین به جیب مردم برمی‌گردد، افزایش نرخ تورم آمریکا، قیمت دلار و یورو یکشنبه ۲۶ آبان، روس‌ها به دلارزدایی ادامه می‌دهند و بررسی وضعیت تولید خودرو‌های چینی در ایران را در بر دارد.

 

رئیس جمهور: قیمت واقعی بنزین ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است

حسن روحانی، رئیس جمهور عصر یکشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به حوادث سه روز گذشته تأکید کرد: اساس و هدف دولت در طرح حمایت معیشتی، کمک به خانوار‌های متوسط و کم درآمد است که در شرایط تحریم اقتصادی، به لحاظ معیشتی تحت فشار هستند. مصرف بنزین در سال گذشته و امسال رو به تزاید بود، یعنی در سال ۹۸ به طور متوسط ۹.۷ دهم درصد، مصرف بنزین رشد پیدا کرده است؛ چیزی حدود ۱۰ درصد و اگر این روند بخواهد ادامه پیدا کند و سال آینده همین روند باشد، با توجه به اینکه امسال مصرف بنزین ما روزانه ۹۷ میلیون لیتر در روز بوده است، با اضافه شدن این رقم امسال و سال آینده، باید در سال ۱۴۰۰ دوباره وارد کننده بنزین باشیم. ضمن اینکه مصرف در کشور ما از حد متوسط کشور‌های دیگر، بالاتر و بیشتر است و این هم معضلی که برای محیط زیست و زندگی مردم به وجود می‌آورد.

 

نکته بعدی بی‌عدالتی در پرداخت یارانه است. مردم عزیز ما باید به این نکته توجه کنند، اگر بنزین لیتری هزار تومان فروخته می‌شد، یا الان لیتری یکهزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود، با قیمت واقعی‌اش متفاوت است. کاری ندارم در کشور‌های دیگر چه مقدار است، در ترکیه نزدیک ۲۰ هزار تومان، در اروپا حدود ۲۵ هزار تومان، در افغانستان حدود ۸ هزار تومان و پاکستان حدود ۶ هزار تومان بنزین است. کاری نداریم به این موضوع که کشور‌های منطقه وضع‌شان چطور است. اگر بخواهیم بنزین تولیدی را الان در بازار بفروشیم، هر لیتر بنزین بین ۵ هزار و ۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است، پس قیمت بنزین بین ۵۵۰۰ تا ۶ هزار تومان است. همین الان در بازار بخشی از آن را می‌فروشیم.

 

بنزینی که برای همه مردم و اموالی که برای کل ملت ایران است، به جای اینکه به قیمت واقعی‌اش که ۵۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان است ۱۵۰۰ تومان می‌فروشیم؛ یعنی از جیب مردم پرداخت می‌کنیم به آن‌هایی که دارند بنزین مصرف می‌کنند. مصرف بنزین هم یکسان نیست که بگوییم همه مردم یکسان بنزین مصرف می‌کنند. یک کسی ممکن است خودرو نداشته باشد و خانواری ممکن است یک تا سه خودرو داشته باشد پس یکسان نیست. استفاده مردم از فروش بنزین یکسان نیست.

 

ریزش ۴۵۴۲ واحدی شاخص کل بورس تهران

روز یکشنبه، شاخص کل بورس تهران در واکنش به اتفاقات سیاسی متعاقب افزایش قیمت بنزین با ریزش ۴۵۴۲ واحدی مواجه شد و بیشتر نماد‌ها با افت قیمتی و صفوف فروش مواجه شدند. به نقل از نبض بورس، شاخص کل با ریزش ۴۵۴۲ واحدی معادل ۱.۴۸ درصد یه ارتفاع ۳۰۲ هزار و ۳۴۳ واحدی بازگشت، شاخص قیمت وزنی ارزشی با کاهش ۱۲۱۶ واحدی رقم ۸۱ هزار واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص کل هم وزن با کاهش ۲۷۸۰ واحدی معادل ۳.۱۵ درصد به کانال ۸۵ هزار وئ ۴۳۷ واحدی عقب نشینی کرد. شاخص قیمت هم وزن نیز با افت ۱۸۵۹ واحدی معادل ۳.۱۵ درصد رقم ۵۷ هزار و ۱۲۷ واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص آزاد شناور با ریزش ۶۷۷۱ واحدی معادل ۱.۹۰ درصدی رقم ۳۵۰ هزار و ۲۵۴ واحدی را تجربه کرد. شاخص بازار اول با عقب نشینی ۲۷۸۵ واحدی معادل ۱.۲۵ درصدی به سطح ۲۱۹ هزار و ۵۹۷ واحدی بازگشت، شاخص بازار دوم نیز با ریزش ۱۱۵۷۸ واحدی معادل ۱.۸۵ درصدی به کانال ۶۱۵ هزار و ۴۸۵ واحدی عقب شینی کرد.

 

بازگشت «تسه۹۶۱۰» به کانال ۴۰ هزار تومان

یکشنبه بهای هر ورقه تسهیلات مسکن دی ۹۶ با رشد ۴/ ۴ درصدی به ۴۰ هزار و ۶۳۳ تومان رسید. به این ترتیب «تسه ۹۶۱۰» پس از نزدیک به دو ماه به کانال ۴۰ هزار تومان بازگشت. روز گذشته ۲۱ نماد از ۲۳ امتیاز وام مسکن معامله شده با رشد قیمت پایانی مواجه شدند و میانگین بازدهی روزانه اوراق تسهیلات مسکن دیروز به ۱/ ۲ درصد رسید. همچنین متوسط قیمت اوراق وام دیروز به حدود ۴۲ هزار تومان رسید که افزایش محسوسی را نسبت به هفته‌های گذشته نشان می‌دهد. سقف و کف قیمت این اوراق دیروز به ترتیب ۴۳ و ۳۹ هزار تومان بود. حجم معاملات مسکن در ماه‌های اخیر به ارقام کم‌سابقه‌ای تقلیل یافته بود، با این حال به‌نظر می‌رسد بسیاری از متقاضیان مصرفی که طی ماه‌های گذشته از خرید مسکن خودداری کرده بودند، پروسه جست‌وجوی مسکن را از سر گرفته‌اند.

 

عرضه برنج‌های وارداتی در انبارها

معاون بازرگانی داخلی وزیر صمت از عرضه برنج های وارداتی به بازار کشور خبرداد و گفت: برای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها، گشت‌های بازرسی با همراهی اتحادیه‌ها در سطح کشور انجام می‌شود.

 

فایده افزایش نرخ بنزین به جیب مردم بر می‌گردد

علی سرزعیم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: اختلاف قیمت بنزین در داخل و خارج کشور، انگیزه قاچاق بنزین را فراهم کرده است که در نهایت به ایجاد رانت و فساد اقتصادی می‌انجامد. او ادامه داد: بنزین به عنوان یکی از حامل‌های انرژی متعلق به همه مردم است، ولی عده‌ای به ناحق از آن بهره می‌برند افزایش نرخ بنزین سبب کاهش قاچاق سوخت می‌شود و فایده ان به جیب مردم برمی‌گردد. سرزعیم در پاسخ به این که آیا قیمت دیگر کالا‌ها متأثر از اصلاح نرخ بنزین افزایش می‌یابد، گفت: این نوع تفکر درست نیست، زیرا در همه کشور‌های در حال توسعه، افزایش نرخ بنزین سبب تورم می‌شود، اما در کشور ما این طور نیست این خود یک شاهد نقض بر این نوع تفکر است.

 

همتی: مردم سرمایه‌های خود را به باد ندهند

تسنیم: عبدالناصر همتی دیروز با حضور در صرافی‌های بانکی در خیابان فردوسی از نزدیک در جریان روند بازار ارز و قیمت‌ها قرار گرفت؛ همتی در خیابان فردوسی با مردم گفت‌وگو کرد و به آنها اطمینان داد که بانک مرکزی اجازه سفته‌بازی مجدد در بازار ارز را نمی‌دهد. رئیس‌کل بانک مرکزی به مردم توصیه کرد که سرمایه‌های خود را به باد ندهند و گفت: بانک مرکزی با قدرت در بازار ارز حضور دارد ضمن اینکه جوّ فعلی بازار دوام نخواهد داشت. رئیس‌کل بانک مرکزی در این بازدید سرزده تأکید کرد که مردم باید مراقب باشند تا سرمایه‌های خود را از دست ندهند؛ هم‌اکنون در بازار فقط دلال‌ها لفظی قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. همتی با تأکید بر اینکه جو بازار فقط توسط دلال‌ها ملتهب نشان داده می‌شود و اصلاً واقعیت بازار این‌طور نیست ادامه داد: از صبح امروز قیمت ارز با افزایش قیمت در صرافی‌های بانکی روند کاهشی را در پیش گرفته است.

افزایش نرخ تورم آمریکا

متوسط نرخ تورم آمریکا در دوازده ماه منتهی به اکتبر با ۰.۱ درصد افزایش نسبت به تورم مدت مشابه منتهی به ماه قبل به ۱.۸ درصد رسیده است. همچنین هسته تورمی که تغییرات قیمتی گروه مواد غذایی و انرژی را به دلیل نوسانات بالای آن ها در نظر نمی‌گیرد تا پایان ماه اکتبر به ۲.۳ درصد افزایش پیدا کرده که در یک سال اخیر بی سابقه بوده است. در بین بخش‌های مختلف، نرخ تورم مراقبت‌های درمانی از ۴.۴ درصد ماه سپتامبر به ۵.۱ درصد در ماه اکتبر افزایش پیدا کرده است. تورم مواد غذایی نیز از ۱.۸ درصد به ۲.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر اما نرخ تورم در بخش خودرو از ۲.۶ درصد قبلی به ۱.۴ درصد و برق از ۰.۷ درصد به ۰.۴ درصد کاهش یافته است. اقتصاددانان انتظار دارند در ماه‌های پیش روی با توجه به تشدید جنگ تجاری با چین و احتمال بالای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو، نرخ تورم در بزرگ‌ترین اقتصاد جهان سیر صعودی پیدا کند. جنگ تجاری باعث اخلال در زنجیره تامین برخی از اقلام مهم تولیدی آمریکا شده است و این مسأله احتمالا مشکلات زیادی را برای مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان آمریکایی ایجاد خواهد کرد.

 

قیمت دلار و یورو یکشنبه ۲۶ آبان

در معاملات دیروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی (ملی) و مجاز سطح کشور به نرخ ۱۲۲۰۰ تومان از مردم خریداری می‌شود و به نرخ ۱۲۳۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که این رقم نسبت به روز شنبه، ۴۰۰ تومان و نسبت به روز پنج شنبه، ۸۰۰ تومان افزایش داشته است. همچنین در این صرافی ها، هر اسکناس یورو به عنوان دیگ ارز پرطرفدار بازار، به نرخ ۱۳۴۰۰ تومان از مردم خریداری شده و به قیمت ۱۳۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز شنبه، ۴۰۰ تومان و نسبت به پایان هفته گذشته، ۸۰۰ تومان گران‌تر شده است.

 

روس‌ها به دلارزدایی ادامه می‌دهند

روزنامه فرانسوی لزی کو در گزارشی نوشت: روسیه به سیاست کنار گذاشتن دلار و انتقال دارایی‌هایش به دیگر ارزها، ادامه می‌دهد. مسکو روند «دلارزدایی» از اقتصاد و سیستم مالی‌اش را به دنبال تنش‌ها با آمریکا در سال ۲۰۱۴ با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا آغاز کرد، به ویژه بانک مرکزی روسیه توافق‌های سوآپ ارزی را با ایران، چین و ترکیه که آن‌ها نیز روابط متشنجی با آمریکا دارند، محکم کرد. در حال حاضر، روسیه همچنان از دلار دوری می‌کند، دارایی‌های خود را به ارز‌هایی نظیر یورو و یوآن انتقال می‌دهد. به نوشته لزی کو، فروش دلار در میان چیز‌های دیگر، به روسیه اجازه می‌دهد تا ارزش روبل را بالا ببرد و ثبات بخشد.

 

ارزش روبل از سال ۲۰۱۸ تاکنون ۱۷ درصد افت کرده است. از ابتدای سال ۲۰۱۹، رشد ارزش پول روسیه از سر گرفته شده و نرخ مبادله آن در برابر دلا ۷.۶ درصد رشد کرده است. بلومبرگ در ماه اکتبر گزارش داد، «نخستین سال تجربه کنار گذاشتن دلار توسط ولادیمیر پوتین، برای روسیه هزینه حدود ۷.۷ میلیارد دلاری داشته است.» بانک‌های مرکزی روسیه، چین، لهستان، رکورد خرید طلا را شکستند و ۱۵.۷ میلیارد دلار طلا خریدند. بانک مرکزی روسیه از ماه ژانویه، ۹۶.۴ تن طلا خریده و مجموع ذخایر این کشور تا اول جولای به ۱۰۰.۳ میلیارد دلار رسیده است.

 

وضعیت تولید خودروهای چینی در ایران بررسی شد

دنیای اقتصاد: بررسی آمارهای مونتاژ خودروهای چینی در خودروسازی‌های کشور، گویای آن است که تولید این خودروها در هفت ماه سال ۹۸ به‌ رغم تداوم، با افت ۸۰ درصدی همراه بوده است. خودروسازان چینی طی مدت یادشده در مجموع توانسته‌اند ۲۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه خودرو در ایران مونتاژ کنند. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته این شرکت‌ها توانسته بودند ۱۲۲ هزار و ۱۸۸ دستگاه خودرو به بازار کشورمان عرضه کنند. مونتاژ این تعداد خودرو تا پایان مهرماه سال گذشته، در مجموع ۵/ ۱۹درصد از کل آمار تولید خودروهای سواری را در مدت زمان ذکرشده، شامل می‌شد. به این ترتیب از کل تولید خودروهای سواری در کشور طی هفت ماه امسال که ۳۹۵ هزار و ۷۸۳ دستگاه بوده، ۲۴ هزار و ۳۸۶ دستگاه متعلق به محصولات چینی است. این مسأله نشان‌دهنده این است که سهم این برندها از کل خودروهای سواری به ۶ درصد رسیده است. در حال حاضر شانزده شرکت خودروساز چینی در ایران فعالیت می‌کنند. بسیاری از این شرکت‌ها پس از امضای برجام در ایران حضور یافتند و بیشتر با خودروسازان بخش خصوصی کشور به مونتاژ محصولات خود پرداختند. در این بین دو خودروساز بزرگ کشور نیز با تولید خودروهای چینی پازل حضور خودروسازان این کشور را در ایران تکمیل کردند و سهم تولید‌کنندگان چینی را در بازار ایران افزایش دادند.

 

قاچاق حداقل ۲۰ تن زعفران ایران به افغانستان

معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با شبکه انگلیسی پرس تی وی اعلام کرد: دیگر کشت زعفران محدود به استان خراسان که در منطقه شرق کشور واقع شده، نخواهد بود. به گفته طهماسبی کشت زعفران به ۱۱۵ هزار هکتار رسیده که نزدیک به ۲۰ برابر بزرگ‌تر از کشت زعفران در کل دنیاست.

 

این گزارش می‌نویسد: تصاویری که در روز‌های اخیر در رسانه‌های کشور منتشره نشان می‌دهد کشاورزان در حال برداشت زعفران در بخش‌های مختلف کشور از جمله چهارمحال است. این منطقه سرد و کوهستانی در مرکز ایران است. همچنین برداشت زعفران در منطقه خوزستان که یک استان جنوبی و به داشتن آب و هوای گرم و مرطوب معروف است، نیز صورت می‌گیرد.

 

برخی گزارش‌ها می‌نویسند ایران به طور از منافع تجارت بین‌المللی این کالای لوکس به دلیل صادرات فله‌ای و همچنین افزایش قاچاق آن به کشور‌های همسایه استفاده نمی‌کند. برخی مقامات می‌گویند: دو سوم تولید سالانه زعفران ایران در حدود ۳۰۰ تن به صورت فله‌ای به فروش می‌رود و برخی می‌گویند حدود ۲۰ تن از این محصول ایرانی به خارج از کشور و عمدتا به کشور همسایه، افغانستان قاچاق می‌شود. برخی منابع صنعتی هم می‌گویند؛ قاچاق به کشور افغانستان بیشتر به دلیل مشتریان سنتی زعفران ایران نظیر شرکت‌های اسپانیایی که سعی می‌کنند تا واردات مستقیم از ایران را به دلیل تحریم‌های آمریکا نداشته باشند، صورت می‌گیرد؛ یعنی آن‌ها زعفران ایران را از یک کشور ثالث خریداری می‌کنند.

 

نرخ بنزین تأثیری بر قیمت فولاد ندارد

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: هزینه‌های تولید فولاد متأثر از برق و گاز طبیعی است و تأثیرپذیری از نرخ بنزین ندارد. بهادر احرامیان در گفت‌وگو با ایسنا، ادامه داد: حمل‌ونقل فولاد نیز با گازوئیل است. فولاد و بنزین تعامل چندانی با یکدیگر ندارند و اثرپذیری کمی روی هم دارند؛ بنابراین، واقعا افزایش قیمت بنزین روی قیمت تولید فولاد تأثیرگذار نخواهد بود. نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران ادامه داد: قاعدتا براساس استدلال‌ها و تحلیل‌هایی که صورت می‌گیرد، کاملا مشهود است جایی که بنزین و فولاد بخواهند تأثیرپذیر از هم باشند، بسیار کم و نامحسوس خواهد بود. وی تاکید کرد: بازار فولا ایران بیشتر صادراتی است؛ لذا باید تمام تلاش را برای روی پا نگه داشتن این صنعت روی باز ماندن کانال‌های صادراتی متمرکز کنیم و استمرار جریان صادرات را داشته باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار