رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قم گفت: پس از آمارگیری و نظرسنجی از پنج منطقه قم گام نخست طرح بازآفرینی شهری و احیای بافت فرسوده در این شهر از محله خاکفرج برداشته‌شده است.
کد خبر: ۷۹۷۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۴۹ 14 November 2019

به گزارش تابناک قم، داریوش بلدی در جلسه ستاد بازآفرینی پایدار شهری قم اظهار داشت: در این خصوص وضعیت ۱۲ واحد مسکونی در مناطق یادشده موردبررسی قرار گرفت.

وی بیان داشت: اداره کل راه و شهرسازی و همچنین شهرداری قم یک مشاور را به خدمت گرفتند و طرح‌هایی که ارائه‌شده نیز به لحاظ اقتصادی قابلیت اجرایی دارد.

۷۰ درصد واحدهای مسکونی محله خاکفرج قم قدمتی بین ۳۰ تا ۵۰ سال داشته و نوع سازه آن‌ها نیز به‌طور عمده خشتی و فرسوده است.

وی افزود: در این رابطه جلسه‌هایی مستمری برگزار و پس از رفع مسائل و مشکل‌ها در هیات اجرایی استان، تفاهم‌نامه میان بنیاد مسکن، راه و شهرسازی، نظام‌مهندسی و بانک مسکن منعقدشده است.

بلدی موضوع مرمت و بازسازی بافت‌های فرسوده را برای پیش‌گیری از خسارت‌های ناشی از حوادث و بلایای طبیعی حائز اهمیت دانست و گفت: تولید مسکن یکی از راهکارهای رفع معضل بافت‌های فرسوده شهر است، ولی اولین بحثی که در این زمینه مطرح می‌شود، توسعه افقی شهر در بافت‌های جدید مانند شهرک پردیسان است که به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های لازم این امر مستلزم هزینه می‌باشد.

وی اذعان داشت: در ساخت مجدد مسکن در بافت‌های فرسوده این مشکل وجود ندارد، چراکه زیرساخت‌ها موجود است و به دلیل فرسوده بودن نیاز به اصلاح دارد.

وی بیان کرد: کار بازسازی بافت‌های فرسوده بسیار سخت است و بدون هماهنگی و تعامل دستگاه‌های اجرایی مختلف امکان‌پذیر نیست.

مساحت شهر قم ۱۲ هزار و ۹۰۰ هکتار است که از این میزان بیش از چهار هزار هکتار، بافت ناکارآمد شهری است.

مدیرکل راه و شهرسازی قم نیز در این جلسه با اشاره به معرفی ۱۶۱ پرونده متقاضیان دریافت تسهیلات ساخت مسکن در بافت‌های مسکونی استان به بانک عامل گفت: تاکنون در سال جاری فقط ۴۴ مورد از این درخواست‌ها توسط بانک مسکن پرداخت‌شده است.

حسن صبوری گفت: با توجه به کشوری بودن تسهیلات در نظر گرفته‌شده برای احیای بافت‌های فرسوده، ما به دنبال این بودیم که سهمیه بیشتری را برای قم دریافت کنیم ولی توسط شهرداری قم که موظف به تبلیغات در این زمینه بود، تبلیغاتی صورت نگرفته و تعداد متقاضیان پایین است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار