رنگ‌هایی که در مواد غذایی استفاده می‌شوند به دو دسته رنگ‌های «طبیعی» و «مصنوعی»، تقسیم می‌شود.
کد خبر: ۷۹۵۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷ 09 November 2019

به گزارش تابناک سمنان: زهرا غلامی کارشناس ارشد آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: رنگ‌های طبیعی دارای سه منشاء گیاهی، حیوانی یا معدنی است.

او افزود: رنگ‌های مصنوعی ترکیبات شیمیایی هستند که در طبیعت وجود ندارند و با استفاده از روش‌های شیمیایی ساخته و سنتز می‌شوند و با هدف ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﻇﺎﻫﺮی ﻣﻄﻠـﻮب در ﻣﺎده ﻏﺬاﯾﯽ برای ﺟﺬاب ﺗﺮ ﺷﺪن و اﺷﺘﻬﺎآور ﺷـﺪن آن ﺑﺮای ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه، ﺑﻪ ﻣـﻮادﻏـﺬاﯾﯽ اضافه ﻣـﯽ شود؛ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮای ﺟﺒﺮان از دﺳﺖ دادن رﻧﮓ ﻃﺒﯿﻌـﯽ ﻏـﺬا ﮐـﻪ در ﻃﻮل ﻓﺮاﯾﻨﺪ و ذﺧﯿﺮه ﺳﺎزی از ﺑﯿﻦ ﻣﯽ رود، از رنگ‌های مصنوعی اﺳـﺘﻔﺎده ﻣـﯽ ﺷـﻮد.

غلامی ادامه داد: از جمله عوارض ناشی از مصرف رنگ‌های مصنوعی، می‌توانیم به سردرد‌های فراوان، اثرات سمی، سرطان زایی، تضعیف سیستم ایمنی، ایجاد کهیر و آلرژی، اختلالات رفتاری و بیش فعالی در کودکان، آسیب‌های جدی و اختلال در متابولیسم چربی ها، کاهش ضریب هوشی، کاهش گلبول‌های سفید و قرمز، اشاره کنیم.

این کارشناس مواد غذایی گفت: با توجه به اینکه بیشتر مواد غذایی دارای رنگ مصنوعی مانند پاستیل، ژله، بیسکوئیت، شکلات‌هایی با روکش رنگی، دراژه‌ها و بستنی‌ها ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند، حذف این خوراکی‌های رنگ شده هیچ کمبودی در انسان ایجاد نمی‌کند.

غلامی تصریح کرد: با توجه به مصرف زیاد رنگ‌های مصنوعی در محصولات غذایی به ویژه محصولاتی که بیشترین مصرف کننده آن‌ها کودکان هستند و عوارض ناشی از مصرف آنها، لازم است در هنگام خرید، اطلاعات موجود روی بسته رنگ را با دقت بخوانیم و برای اطمینان از سلامت غذا‌ها و شیرینی ها، از رنگ‌های طبیعی استفاده کنیم و از خرید مواد غذایی رنگی مانند لواشک و شکلات که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، پرهیز کنیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار