اما آن چیزی که این سالها از رفتار وبرخورد دستگاهها ومدیران با پدافند غیرعامل می شود ،صرفا یک برخورد تزیینی وگزارش عملکرد محور است که در صورت بروز حوادث واتفاقات احتمالی هیچکدام از این برنامه های نوشته شده بر روی کاغذ نمی توانند حنبه عملیاتی پیدا کرده ودر مواقع بحران چهره واقعی وموثر خود رانشان دهند.
کد خبر: ۷۹۴۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۰ 06 November 2019

تابناک ایلام ::امروز خبری کوتاه از برگزاری یک شبه رزمایش ارزبابی شرایط بی برقی در مراکز حساس ایلام منتشر شد ،براساس خبر انتشار یافته میزان آمادگی  تعداد 21 مرکز حساس ومهم استان ایلام در شرایط بی برقی ناشی از اتفاقات ناگهانی مورد ارزیابی قرار گرفت .

همانگونه که از متن این خبر استنباط می شود ،این دستگاهها با استفاده از مولد های برق توانسته اند شرایط حساس ناشی از قطع برق سراسری را به گونه ای مدیریت کنند که در نبود برق خللی در زندگی مردم ایجاد نشده وروند امور به گونه ای باشد که مشکلی متوجه زندگی عادی مردم ودستگاههای خدمات رسان نشود.

اگر چه در خبر انتشار یافته تنها به صورت سربسته به یک همایش تحت عنوان بی برقی اشاره شد ودر فحوی از بیان اهداف رزمایش بعنوان فلسفه اصلی شکل گیری مدیریت پدافند غیر عامل پرداخته نشد ،اما همانگونه که از اهداف این عمل استنباط می شود ،هدف غیر از عمل به اهداف وفلسفه پدافند غیر عامل نبوده که در پاراگراف دوم به آن اشاره شد .

نگارنده همواره وبه مناسبتهای مختلف صرفنظر از اینکه چه کسی رل مدیریت این سازمان حساس را در دست دارد به انتقاد از شیوه عمل به فلسفه تشکیل پدافند غیر عامل در استان پرداخته است ،چراکه اعتقاد دارد نگاه به این تشکل حساس از دید مسئولین دستگاههای مختلف ومدیران ،نگاهی حاشیه ای و کم اهمیت وبدون پشتوانه علمی بوده است ،چراکه از شیوه کار دستگاهها ونحوه مدیرگزینی برای این جایگاه بسیار پراهمیت اینگونه استنباط می شود.

آنگونه که از تقویم اجرایی کشور مشخص است ،هفته ای تحت عنوان هفته " پدافند غیر عامل " جانمایی شده و این هفته تنها به بستری برای خبرسازی ها و پرستیزهای مدیریتی از سوی مدیران این تشکل مهم دفاعی کشور تبدیل شده است ،چراکه در خبرها روشن است که مدیران کل پدافند غیر عامل فقط به بیان کمی تعدادبرنامه های برگزار شده در این هفته پرداخته اند ،برنامه هایی که صرفا جنبه گزارش عملکردی آن هم در راستای ارزیابی عملکرد مدیران داشته ودر عمل نمی توانند اهداف تشکیل مدیریت پدافند غیر عامل در دفاع از مراکز حیاتی وامنیت مردم در شرایط حساس را تامین کنند.

بررسی تعاریف متعدد از پدافند غیر عامل وتجمیع آنها در یک معنی مشترک این است "اقدامات تدافعی در مقابل اتفاقات وحوادث انسان محور یا طبیعی که بدون استفاده از ابزار جنگی به گونه ای عمل شود که این حوادث در زندگی عادی مردم اخلال ایجاد  نکرده وآسیب های وارده به حداقل برسد"

براساس این معنی مسئولین دستگاههای متعدد باید رفتار وکارکردشان را در  حوزه های مختلف در شرایط مواجهه باحوادث وبلایای طبیعی نظیر زلزله وسیل و.. ویا تهدیدات انسان محور نظیر جنگ و بمباران وگاها نیز آتش سوزی های مهیب متناسب نمایند به گونه ای که در صورت بروزحوادث احتمالی کمترین خللی در زندگی عادی مردم ایجاد نشود.

اما آن چیزی که این سالها از رفتار وبرخورد دستگاهها ومدیران با پدافند غیرعامل می شود ،صرفا یک برخورد تزیینی وگزارش عملکرد محور است که در صورت بروز حوادث واتفاقات احتمالی ،هیچکدام از این برنامه های نوشته شده بر روی کاغذ نمی توانند جنبه عملیاتی پیدا کرده ودر مواقع بحران چهره واقعی وموثر خود رانشان دهند.

استان ایلام در سالیان اخیر با اتفاقات وحوادث متعددی نظیر سیل وزلزله روبروشد ، بارها تاثیرات این اتفاقات در زندگی مردم، پرده از چهره واقعی برنامه های پدافند غیر عامل انداخته است  ،چرا که در همان ساعات اولیه قطعی آب ،برق و ارتباطات تلفنی تا ساعتها زندگی مردم رادستخوش آشوب نموده ومصائب فراوانی به آنها تحمیل نموده است .

اگر واقعا برنامه های پدافند غیر عامل تنها مصرف گزارش عملکردی و تکمیل چک لیستهای نظارت وارزیابی نمی داشت ،قطعا می بایست راهکارهای اندیشده شده در شرایط بحران ،آنهم با مدیریت پدافند غیرعامل روی واقع گرایانه خود را نشان می داد وبا بکارگیری شیوه های جایگزین ،نسبت به تامین انرژی یا ابزار ارتباطی جایگزین مبادرت ورزیده می شد تا درروند امور اخلالی ایجاد نشود.

شاید یکی از دلایل اصلی واقع گرا ویا عملگرا نبودن مدیریت پدافند غیر عامل در استان، عدم استفاده از نیروی متحصص ،آموزش دیده ،متبحر و مجرب در حوزه مدیریت  پدافند غیر عامل باشد ،البته تنها یکی از عوامل ،چرا که نوع نگاه به این مدیریت در استانها ،عدم اهتمام دستگاههای عضو به درجه اهمیت این مدیریت و عدم تزریق اعتبار مورد نیاز درراستای حرکت این دستگاه به سمت عملگرایی، در عدم بسط و توسعه وعملیاتی شدن برنامه های آن سهیم هستند.

مسئولین استان و مدیران دستگاههای عضو این اداره کل باید بدانند که حتی در تعریف واژه "پدافند غیرعامل " کتابها معنا نهفته است،" پد" به معنی ضدیت ومقابله و " آفند" یعنی حمله ،براساس این معنا دستگاههای عضو  چه در ساختمان سازی ،چه در حوزه خدمات عمومی از تامین آب گرفته تا برق وتلفن اینترنت وچه در پوشش امکان حیاتی مثل نیروگاههای برق ومنابع آب باید به گونه ای برنامه ریزی کنند که تمامی برنامه ها براساس چشم انداز  مواجهه با اتفاقات بحران زا دیده شوند .

درست است که  امروز شرکت توزیع برق در رزمایشی مبادرت به چک وارزیابی مولدهای برق مبادرت ورزید تا در شرایط بی برقی خدمات دهی در حوزه فعالیت نانوایی ها ،مراکز درمانی ،پمپ بنزین ها و پمپاژهای آبرسانی دچار وقفه نشود ،اما واقعا تاکنون در برنامه هایشان به گونه ای برنامه ریزی کرده اند در صورت بروز حادثه برای منابع اصلی تامین آب وبرق آنوقت باید چکار کنند ؟ًً! آیا منابع  جایگزین برای تامین این دو قلم حیاتی برای تمامی مردم در نظر گرفته شده است؟

درجایی خواندم که کره شمالی که همیشه خود را در معرض تهاجم دشمن می بیند که کشور ما هم بی شباهت به شرایط آنان نیست، در مهندسی وطراحی  ساخت وساز مراکز حیاتی خود به گونه ای عمل نموده که تنها با پوشش و فریب، آنها را از دید هواپیماهای مهاجم مصون داشته اند ،درکشور ما برای حفاظت از مراکز حیاتی چه اقداماتی معمول شده است ؟شاید بگویید سیستم ها ضد هوایی تعبیه شده است ،این روش که همان پدافند عامل است که در حوزه وظایف نظامیان قرار دارد!

لذا انتظار می رود که مدیران ارشد کشور ودراینجا مدیریت استان با تجدید نظر در نگاه به پدافند غیر عامل تعریف جدیدی از شیوه نامه های حوزه این  مدیریت به عمل آورند ،ناگفته پیداست که پدافند غیرعامل تضمین کننده حیات .سلامت شهروندان و امکان حیاتی استان در مقابل حوادث و اتفاقات طبیعی ودر شرایط چنگی است ،بنابراین جایی که که مقررات اجازه می دهد مدیر این اداره از بین نیروهای مجرب وبا تجربه نظامی انتخاب وانتصاب شده و در ارزیابی عملکرد مدیران دستگاههای اجرایی عضو کارگروهها ردیف خاصی تحت  عنوان عمل به دستورالعمل های پدافند غیر عامل لحاظ شده ودر ارتقاء وانتصابات ملحوظ شود.

برچسب ها: پدافند غیرعامل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار