عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت : ترکیه در تمام اقدام سیاسی خود، جنبه اقتصادی را هم بررسی می‌کند و در نهایت کاری نمی‌کند که منافع اقتصادی آن‌ها در درازمدت آسیب ببیند.
کد خبر: ۷۹۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 02 November 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،کاشفی عضو هیات رئیسه اتاق ایران به رابطه ترکیه و روسیه اشاره کرد و گفت : وقتی رابطه این دو کشور در تابستان سال ۱۳۹۵ به دلیل سیاست ترکیه در سوریه خراب شده بود، بعد از مدتی رجب طیب اردوغان به روسیه سفر کرده و با پوتین دیدار کرد. دیداری که حتی به عذرخواهی اردوغان ار پوتین تعبیر شد.

او گفت : در شرایط حاضر خلایی در بازار کرد سوریه و عراق به وجود آمده است و ما می‌توانیم از این خلا به عنوان فرصت اساسی استفاده کنیم، اما این فرصت طولانی‌مدت نخواهد بود. ترکیه به سرعت این وضعیت را ترمیم خواهد کرد.

نایب‌رئیس اتاق ایران،گفت : ترکیه جایگاه خوبی در بازار اقلیم و در میان سیاست مداران آن‌ها دارد، مسیر دسترسی ترکیه به سایر استان‌های عراق از طریق اقلیم کردستان عراق است و برای همین ترکیه نمی‌خواهد و نمی‌تواند از این سود دو طرفه چشم‌پوشی کند. البته اقلیم کردستان هم از این مسیر ترانزیتی و ارتباطی در ارتباط ترکیه با عراق سود می‌برند.

کاشفی گفت : سال قبل برای اولین بار آمار‌های صادرات کالا غیرنفتی ایرانی به اقلیم کردستان از ترکیه بالاتر بود.

او دلیل این مسئله را تغییر وضعیت بازار ارز در ایران می‌داند که کالا‌های ایرانی رقابت‌پذیر شده بودند؛ ولی هنوز هم رقیب اصلی کالای ایرانی در بازار اقلیم، کالای ترکیه است.

کاشفی گفت: حوادث پیش آمده میان ترکیه با کرد‌های سوریه و تاثیر آن در میان کرد‌های عراق مقطعی است نه درازمدت و بعدا این روابط ترمیم خواهد شد. ولی آنچه مهم است ما باید سازوکار حضور خود را در بازار‌های منطقه از جمله عراق بازتعریف، اصلاح و ترمیم کنیم.

کاشفی گفت : ترکیه سالی ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارد که نشان از استراتژی منسجم ترکیه، ارتباط گسترده با دنیا، ارتباط بانکی خوب و شرکت‌های خصوصی قدرتمند است. به‌صورت مقطعی و در شرایط فعلی می‌توان از بازار اقلیم کردستان و مناطق کردنشین سوریه بهره برد، ولی در دراز مدت نمی‌تواند این فرصت ادامه‌دار باشد؛ ترکیه به سرعت به جایگاه خود در این بازار‌ها برخواهد گشت .

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار