معاون عمرانی استاندار کرمانشاه گفت: بنابر دستو‌ر استاندار کرمانشاه مقرر شده راه و شهرسازی زمین‌های برای مستأجران واحد‌های تخریبی در مناطق زلزله‌زده در نظر گرفته شود.
کد خبر: ۷۹۱۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ 26 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از تسنیم، در آستانه دومین سالگرد وقوع زلزله ۷.۳ ریشتری در استان کرمانشاه هنوز تعدادی از مستأجران به امید دریافت زمین و خانه‌دار شدن در کانکس به سر می‌برند و خبرگزاری تسنیم بار‌ها گزارش‌هایی در این زمینه منتشر کرده است.

مهرداد سالاری معاون عمرانی استاندار کرمانشاه درباره آخرین تصمیم‌گیری برای مستأجران اظهار داشت: در هیچ جای ایران بعد از زلزله تعهدی در مقابل مستأجران وجود نداشته است، اما در زلزله سال ۹۶ سرپل‌ذهاب مستأجران به دو دسته مستأجران واحد‌های تعمیری و تخریبی تقسیم شدند.

وی گفت: یک دسته مستأجران واحد‌های تعمیری بودند که از همان روز‌های نخست هیچکس به آن‌ها وعده‌ای نداد، زیرا منزل آن‌ها در کمتر از یک ماه تعمیر شد، اما عده‌ای هنوز در کانکس مستقرند و درخواست امتیاز و کمک دارند.

سالاری با بیان اینکه کندی کار در زمینه وضعیت مستأجران به دلیل برقراری عدالت اجتماعی بود افزود: عده‌ای از مالکان دچار خسارت شدند و با دریافت تسهیلات واحد‌های خود را تعمیر یا بازسازی کردند، اما از طرف دیگر مستأجرانی توقع زمین و تسهیلات برای خانه‌دار شدن دارند و در این صورت امتیاز مستأجران بالاتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه استاندار پیگیر کمک به مستأجران به هر روش ممکن بوده است از روز نخست بار‌ها اعلام شده که اعطای زمین به مستأجران واحد‌های تعمیری توجیهی ندارد و نمی‌توان به مالک ۱۰ میلیون تومان برای تعمیر و از طرف دیگر به مستأجر زمین، وام و بلاعوض پرداخت شود و این با عدالت اجتماعی سازگار نیست.

معاون عمرانی استاندار کرمانشاه افزود: از طرف دیگر میانگین طبقات در شهر سرپل‌ذهاب قبل از زلزله ۱.۱ طبقه بود و اکنون به ۳.۹ طبقه رسیده است و چنانچه چند هزار واحد برای مستأجران افزوده شود مالکان متضرر می‌شوند، زیرا تعداد زیادی از واحد‌ها خالی می‌ماند و بررسی این موضوع زمان‌بر بود.

سالاری بیان کرد: اعلام شد برای برقراری عدالت اجتماعی زمین‌هایی با ارزش کمتر برای مستأجران تخریبی در نظر گرفته شود، اما حدود ۱۵۰۰ تا ۲۰۰ شکایت گزارش شد که مکان و محل تعیین شده مناسب نیست و حتی اعلام شد مستأجرانی که زمین دارند با استفاده از تسهیلات بنیاد مسکن می‌توانند واحد خود را بسازند.

وی با اشاره به اینکه ما از حق و حقوق اجتماعی کوتاه نمی‌آییم گفت: براساس دستور استاندار مقرر شده راه و شهرسازی زمینی را برای مستأجران در نظر بگیرد، اما به هر فرد یک زمین داده نمی‌شود بلکه هر قطعه به چند خانواده داده می‌شود که به صورت چهار یا پنج طبقه توسط خود مستأجران ساخته شود، زیرا این واحد‌ها مربوط به بازسازی زلزله نیستند بلکه مربوط به فرصت‌های زلزله هستند پس ممکن است ساخت آن چند سال طول بکشد.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار