بر اساس آمار سال ۹۶ که در خصوص میزان پس انداز خانوار‌های ایران به تفکیک استان‌ها منتشر شده، کرمانشاه بدترین وضع را دارد و پس انداز آن منفی اعلام شده است.
کد خبر: ۷۹۱۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 23 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، بر مبنای اصول اقتصادی، مقداری پولی که پس از کسر هزینه‌ها از درآمد‌های قابل‌مصرف هر فردی باقی می‌ماند پس انداز نامیده می‌شود. اما این میزان نسبت به هر فرد، خانواده، استان و کشور متفاوت است و نشان دهنده وضعیت عمومی اقتصاد خرد و یا کلان است.

این آمار به تفکیک استان‌ها نیز وجود دارد و می‌توان با مراجعه به اطلاعات بانک مرکزی و مرکز آمار ایران به بخشی از این داده‌ها دسترسی پیدا کرد که بخشی از مسائل مالی و اقتصادی هر استان را نمایان می‌سازد.

بر اساس اطلاعاتی که مرکز آمار ایران در سال ۹۶ منتشر کرده است تنها در دو استان «اردبیل» و «کرمانشاه» امکان پس‌انداز برای خانوار وجود نداشته و دخل و خرج آن‌ها با هم همخوانی نداشته و خانوار با کسری درآمد مواجه بودند.

بر اساس این جدول، معمولاً خانوار‌های این دو استان در طول سال پس انداز خاصی ندارند و این در حالی است که در دو سال گذشته شاهد تورم شدیدی هم بودند. البته در این میان باز هم وضع کرمانشاه به مراتب بدتر بود و بنابر اعلام معاون عمرانی استاندار کرمانشاه ۲۴ ماه گران‌ترین استان کشور بود.

البته این وضعیت در خصوص سپرده‌های بانکی کرمانشاه هم وجود دارد و علاوه بر اینکه شاخص پس انداز این استان مناسب نیست، وضعیت سپرد‌های بانکی نیز چندان خوشایند به نظر نمی‌رسد.

بر اساس آمار سپرده‌های بانکی که از طریق بانک مرکزی منتشر شده، کرمانشاه در رده نوزدهم کشور در این خصوص ایستاده است. بر اساس آمار ارائه شده در استان کرمانشاه به ازای هر نفر ۱۰ میلیون ۳۰۰ هزار تومان سپرده بانکی وجود دارد، البته این بدان معنا نیست که همه مردم این سطح از سپرده‌های بانکی را دارند، بلکه کل سرمایه موجود در بانک‌های استان نشان دهنده این حجم از سرمایه است.

در این آمار تهران رکورددار است و به ازای هر نفر ۷۶ میلیون تومان سپرده بانکی در این استان وجود دارد و کمترین میزان سپرده بانکی هم مربوط به استان سیستان و بلوچستان است تا اختلاف بین تهران و این استان از لحاظ سپرده‌های بانکی ۱۵ برابر باشد. میزان سپرده‌های بانکی استان کرمانشاه هم ۷ برابر کمتر از تهرانی هاست.

البته وضعیت اقتصادی کرمانشاه در این چندسال کمی بهبود پیدا کرده؛ اما روند کلی آن چندان روشن نیست. در ﭘﺎﯾﺶ ﻋﻤﻠﮑﺮد و رﺗﺒﻪ‌ﺑﻨﺪی اﺳﺘﺎن‌ﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس شاخصﻫﺎی ﺣﻮزه وزارت اﻣﻮر اﻗﺘﺼﺎدی و داراﯾﯽ (سال ۹۱) که در قالب یک مقاله علمی منتشر شد، وضع کرمانشاه اصلا تعریفی ندارد. در این پایش که بر اساس هفت مولفه زیر تدوین شده کرمانشاه در انتهای جدول قرار دارد. هفت مولفه مد نظر در یک پژوهش علمی صورت گرفته شامل:

- ﺑﺎﻧﮑﯽ: ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻬﻢ ﻣﺎﻧﺪه ﺳﭙﺮده ﮐﻞ ﺑﺎﻧﮑﯽ‌ﻫﺎی و ﺳﻬﻢ ﻣﺎﻧﺪه ﮐﻞ ﺗﺴﻬﯿﻼت ﺑﺎﻧﮑﯽ ﮐﺸﻮر از ارزش اﻓﺰوده
- ﺑﯿﻤﻪ‌ای:ﺗﻮﻟﯿﺪی ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻬﻢ ﺣﻖ ﺑﯿﻤﻪ ﺑﯿﻤﻪ و ﺳﻬﻢ ﺧﺴﺎرت ﭘﺮداﺧﺘﯽ اﻓﺰوده از ارزش
- ﺑﻮرس:ﺳﻬﺎم ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻬﻢ ﺣﺠﻢ ﻣﻌﺎﻣﻼت و ﺳﻬﻢ ارزش ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺳﻬﺎم اﻓﺰوده از ارزش
- ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ: ﺷﺎﻣﻞ درآﻣﺪﻫﺎی ﻣﺎﻟﯿﺎﺗﯽ اﻋﻢ ﻣﺎﻟﯿﺎت از ﺳﻬﻢ ﻣﺎﻟﯿﺎت ﻫﺎی ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ و ﺳﻬﻢ ﻫﺎی ﻏﯿﺮ اﻓﺰوده ﻣﺴﺘﻘﯿﻢ از ارزش
- ﮔﻤﺮک:اﻓﺰوده ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻬﻢ ﺻﺎدرات و ﺳﻬﻢ واردات از ارزش
- ﺑﻮدﺟﻪ:اﻓﺰوده ﺷﺎﻣﻞ ﺳﻬﻢ درآﻣﺪﻫﺎی ﻋﻤﻮﻣﯽ و ﺳﻬﻢ ﭘﺮداﺧﺘﯽ از ارزش
- ﮔﺬاری ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ:اﻓﺰوده ﺳﻬﻢ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری ﺧﺎرﺟﯽ از ارزش است که کرمانشاه در رده ۲۶ قرار گرفته است.
البته تلاش‌های صورت گرفته و سعی شده که وضعیت کسب و کار در کرمانشاه بهبود پیدا کند، اما این مهم نیازمند تلاش دوچندان تمام مسئولان و خود مردم است. در همین خصوص کیوان کاشفی اظهار داشت: براساس آخرین پایش ملی محیط کسب و کار مربوط به زمستان سال ۹۷ که توسط مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران منتشر شد، شاخص فضای کسب و کار استان کرمانشاه ۹ پله ارتقا پیدا کرد.

وی افزود: براساس این گزارش، کرمانشاه با شاخص ۶.۳۵ در رتبه بیست و دوم استان‌های دیگر کشور از نظر شاخص فضای کسب و کار قرار گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه اضافه کرد: در فصل قبل از آن، کرمانشاه رتبه ۳۱ فضای کسب و کار کشور را داشت و اکنون شاهد ارتقا ۹ پله‌ای جایگاه استان هستیم.

حال باید دید که سیاست‌گذاری‌های اقتصادی مسئولان استانی و ملی به کجا خواهد انجامید.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار