پروژه روگذر اسلام آباد غرب مخالفان بسیاری دارد. اخیراً وزارت میراث فرهنگی هم طی نامه‌ای از استانداری کرمانشاه خواسته است که مانع احداث این روگذر شود.
کد خبر: ۷۹۰۸۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 23 October 2019

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از فارس، پروژه روگذر میدان امام خمینی (ره) در شهرستان اسلام آباد

غرب این روز‌ها نقل تمام محافل فرهنگی و رسانه‌ای استان کرمانشاه شده است.

احداث یک روگذر ساده روی میدان قدیمی این شهرستان که در نزدیکی تپه باستانی چُغاگاوانه قرار دارد از حالت فنی خارج شده و کاملاً جنجالی شده است، مخالف هم کم ندارد. بسیاری از کارشناسان فرهنگی، تاریخی، سیاسی و عمرانی با احداث این روگذر مخالفت هستند و هر کدام یک بخش از آن را به نقد کشیده‌اند.

ماجرا از کجا شروع شد؟

احداث روگذر روی میدان امام خمینی (ره) شهرستان اسلام آباد غرب به دو سال پیش بر می‌گردد و از مهر ماه سال ۹۷ احداث آن جدی شد. برخی از مسئولان محلی بر این باور هستند که برای حل ترافیک منتهی به میدان مرکزی این شهرستان باید یک روگذر احداث شود تا از این طریق رفت و آمد تسهیل یابد. هرچند طرح در ابتدا یک «زیرگذر» بود که بعداً به دلایل فنی بدل به روگذر کوتاهی شد که مسئولان شهری این شهرستان آن را طرح ملی می‌خوانند.

شهردار و اعضای این شهر شاید تنها موافقان جدی این طرح در سطح شهرستان باشند، آن‌ها مدعی هستند که تمامی مجوز‌های لازم برای احداث این طرح را سابقاً اخذ کرده‌اند و طی نامه نگاری با میراث فرهنگی و چند نهاد دیگر منع قانونی برای پروژه وجود ندارد. البته در این خصوص آن‌ها خلاف واقع نمی‌گویند و در دوره مدیرکل سابق میراث فرهنگی استان کرمانشاه ضمن تذکر نکاتی احداث این پل در محدوده تپه تاریخی چغاگاوانه بلامانع عنوان شده و شورای ترافیک شهرستان و استان نیز اجرای این طرح را تصویب کرده‌اند.

از سوی دیگر آن‌ها مدعی هستند که در صورت توقف پروژه باید ۸ میلیارد تومان خسارت به پیمانکار پرداخت کنند. این ادعا در حالی طرح می‌شود که بنابر اعلام شهردار این شهرستان بودجه یک سال شهرستان اسلام آباد غرب فقط ۵ میلیارد تومان است؛ در واقع مدیران شهری این شهرستان بیش از یک و نیم برابر بودجه خود را صرف تعهد اجرای کار کرده‌اند که کمی سوال برانگیز شده است.

مخالفین چه کسانی هستند؟
از سوی دیگر مردم و سمن‌های این شهرستان با اجرای طرح مخالفت کرده‌اند و از با صدور نامه‌ها و بیانیه‌های متعددی خطاب به استاندار کرمانشاه از وی خواسته‌اند که با اجرای این طرح مخالفت کند.

بیشتر بخوانید:

افزایش مخالفت‌ها با پروژه روگذر اسلام‌آباد غرب/ پای استانداری به ماجرا کشید شد

همچنین مدیرکل میراث فرهنگی استان و وزارت میراث فرهنگی کشور با اجرای طرح بشدت مخالف هستند و اجرای آن را خلاف قانون می‌دانند. امیدقادری، مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، در جلسه‌ای در همین خصوص برگزار شد، عنوان کرد: حتی اگر مجوزی برای این طرح صادر شده اشتباه بود و ما اینجاییم که جلوی اشتباهات را بگیریم، احداث این طرح باعث می‌شود که ما نتوانیم محور ساسانی کرمانشاه را ثبت جهانی کنیم.

در جلسه‌ای که سالن جلسات فرمانداری شهرستان اسلام آباد غرب برگزار شد، مقرر گردید که ادامه احداث این طرح منوط به نظر پژوهشگاه باستان شناسی وزارت میراث فرهنگی شود. پس از چند روز و حضور کارشناسان آن پژوهشگاه، وزارت میراث فرهنگی به صراحت مخالفت خود را با این طرح اعلام و از استاندار کرمانشاه خواست که مانع اجرای این طرح عمرانی شود.

بیشتر بخوانید:

احتمال کشف آثار باستانی در میدان امام خمینی (ره) اسلام‌آباد غرب/ میراث فرهنگی: طرح روگذر را متوقف کنید

وزارت میراث فرهنگی هم با روگذر اسلام‌آباد غرب مخالفت کرد/ کار «پروژه جنجالی» بالا گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در خصوص نامه ارسالی وزارتخانه مطبوع خود به فارس گفت:مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی وزارت میراث فرهنگی با اجرای این طرح مخالفت کرده است.

وی افزود: بر اساس اعلام نظر این مرکز، طرح یاد شده در محدوده این تپه باستانی قرار می‌گیرد.

قادری گفت: مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی، عالی‌ترین مرجع کارشناسی در خصوص آثار باستانی در کشور است.

اخیراً هم نامه مخالفت این وزارت خانه خطاب به استانداری به دست خبرگزاری فارس رسیده است. در این نامه آمده است که «با توجه به گزارش رئیس پژوهشکده باستان شناسی که بر اساس سه فصل عملیات باستان شناسی به سرپرستی آقای دکتر کامیار عبدی طی سال‌های ۷۷-۷۹ که نتایج آن در قالب چندین مقاله در سطح ملی و بین المللی انتشار یافته تپه «چغاگاوانه» عنوان بزرگترین محوطه پیش از تاریخ حوزه زاگرس و غرب کشور است و توالی فرهنگ از دوره نوسنگی تا اشکانی با قدمت هشت هزار سال ارائه نموده است و از منظر علمی یکی از محوطه‌های کلیدی غرب کشور در حوزه مطالعات باستان شناسی پیش از تاریخ شرق باستان به شمار می‌رود.

با عنایت به قوانین مذکور جهت حفاظت و صیانت از اثر فرهنگی تاریخی یاد شده این معاونت طی نامه‌ای به اداره کل استان کرمانشاه خواستار توقف هرگونه عملیات عمرانی تا تطبیق عرصه و حریم تپه چغا گاوانه شد؛ همچنین مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه طی مکاتباتی با شهرداری و فرمانداری محترم شهرستان انجام هرگونه عملیات عمرانی را منوط به گزارش نهایی و تصمیم پژوهشکده باستان‌شناسی و اخذ مجوز از این معاونت دانست که درخواست مذکور از سوی شهرداری و فرمانداری شهرستان اسلام آباد غرب تا کنون بی پاسخ مانده است. بر اساس آخرین گزارش بازدید میدانی رئیس محترم پژوهشگاه و پژوهشکده باستان شناسی از محوطه مذکور بر انجام عملیات عمرانی در عرصه تپه چغا گاوانه و با عنایت به موارد مطروحه مقتضی است در اسرع وقت دستور توقف عملیات عمرانی را صادر فرمایید.»

این نامه نشان دهنده آن است که بالاترین مقام تصمیم گیر در خصوص آثار باستانی با احداث روگذر مخالفت کرده است. اما همچنان شهردار و اعضای شهر این شهرستان مصرند که این پروژه به هر قیمتی در آستانه انتخابات احداث شود.

مقرر شده که نشستی توسط کارشناسان و باستان شناسان برجسته کشور در دانشگاه پیام نور شهرستان اسلام آباد غرب هم برگزار شود تا اهمیت ملی و تاریخی این تپه بیش از پیش به مردم شناسانده شود. علی ایحال محدوده میدان امام خمینی (ره) توسط پرسنل شهرداری حصار کشی شده و بیل مکانیکی هم برای گودبرداری آماده است.

در تازه‌ترین مصاحبه استاندار کرمانشاه، بازوند مدعی شده که می‌توان با رعایت قوانین این پروژه را آغاز کرد، این صحبت در حالی مطرح می‌شود که وزارت میراث فرهنگی بر اساس مستندات قانونی، هرگونه حفاری در محوطه تپه باستانی چغاگاوانه را غیرقانونی می‌داند.

حال باید دید که استاندار کرمانشاه نسبت به مقام بالادست در حوزه میراث فرهنگی کشور چه واکنشی نشان می‌دهد، طبق نامه صادر شده فرمانداری و شهرداری اسلام آباد غرب پاسخی به نامه‌های میراث فرهنگی نداده‌اند.

 

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار