نیلوفر حیدری در گفتگو با تابناک:
مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت استان کرمانشاه گفت: شعار امسال روز جهانی غذا در هر ساله ۲۴ مهر ماه مصادف با ۱۶ اکتبر است نامگذاری شده است.
کد خبر: ۷۸۸۷۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰ 15 October 2019

نیلوفر حیدری در گفتگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: بمناسبت روز جهانی غذا هر ساله در دفتر فائو در ایران و با همکاری جهادکشاورزی و دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت یکسری فعالیت آموزشی در خصوص بهبود تغذیه صورت گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: به مناسبت این روز یکسری فعالیتهای آموزشی و اطلاع رسانی برای تغذیه صحیح انجام می شود وهمانطور که در متن نامگذاری این روز آمده تغذیه سالم برای دستیابی به جهانی بدون گرسنگی گفته می شود.

حیدری تصریح کرد:در دهه های اخیر به دلیل شهرنشینی ،افزایش درآمد ها ،رژیم و عادات غذایی افراد به طور چشمگیری تغییر پیدا کرده است یعنی در کثر کشورهای جهان از جمله خود کشور ما الگوی غذایی مردم از مصرف غذاهای فصلی و بخصوص غذاهای گیاهی و غذاهایی که غنی از فیبر هستند به سمت غذاهایی رفته که معمولا کربوهیدراتهای تصفیه شده هستند مانند، برنج ،غلات نان تصفیه شده وغذاهایی که دارای قند و چربی زیاد وغذاهای فرآوری شده هستند واین مسئله باعث میشه این رژیم یک رژیم غذایی ناسالم باشد که باعث افزایش نرخ چاقی در کل جهان میشود.

به گفته این مسئول، در واقع ترکیبی از رژیم غذایی ناسالم و سبک زندگی بی تحرک باعث افزایش نرخ چاقی در کل جهان شده البته نه تنها در کشورهای توسعه یافته دیده شده بلکه در کشور های کم درآمد هم نیز مشکل گرسنگی و چاقی است .

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت استان کرمانشاه افزود: رژیم غذایی ناسالم عامل اصلی چاقی و مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر از جمله قلبی و عروقی دیابت و سرطان است وعادتهای غذایی ناسالم علاوه براینکه یک پنجم مرگها را در سراسر دنیا رقم میزند باعث تحمل هزینه بسیار زیادی به بخش سلامت میشه در واقع چاقی و سایر اشکال سوتغذیه تقریبا از هشت نفر یک نفر رو مبتلا میکند .

حیدری تاکید کرد:پیش بینی ها نشان میدهد اگر این روند ادامه داشته باشه ممکنه در چندسال آینده این تعداد افرادی که مبتلا به چاقی و یا بیماریهای غیرواگیر میشوند از این هم بیشتر شود وبهترین راهکار آگاهی و آموزش‌های تغذیه صحیح داده شود .


وی ابراز داشت:در واقع باید سبک‌زندگی سالم و رژیم غذایی سالم در جامعه ترویج پیدا کند ویک رژیم غذایی سالم در صورتی که ایمن مغذی باشد شامل میوه سبزیجات به ویژه حبوبات می باشد زیرا حبوبات به عنوان یک منبع گیاهی در دسترس توصیه میشود ودر کنار آن مصرف غذاهای چرب که حاوی قند نمک است باید کمتر شود با توجه به شعار روز جهانی غذا که تاکیدش روی غذای سالم است.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت استان کرمانشاه اذعان داشت: به مناسبت روز جهانی غذا در سطح استان  و با مراکز بهداشت این شهرستان در جهت آگهی مردم برنامه های آموزشی و جشنواره های غذایی و با تاکید بر استفاده از حبوبات و غذاهای گیاهی توسط کارشناسان تغذیه برای مردم در زمینه نشریات و آموزشهای گوناگون حتی در سطح مدارس برگزار میشود.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار