کد خبر: ۷۸۵۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 06 October 2019

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه نیویورک تایمز روز شنبه در گزارشی ضمن اشاره به گام های مثبت ایران و عربستان سعودی در مسیر گفت‌وگوهای غیرمستقیم برای تنش زدایی در خاورمیانه، اعلام کرد که مقامات ریاض از همتایان خود در پاکستان و عراق خواسته اند تا با رهبری ایران در مورد تنش زدایی گفت‌وگو کنند.

نیویورک تایمز در این گزارش خود نوشت، «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از رهبران عراق و پاکستان خواسته است تا در بحران برآمده از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان در روز چهاردهم سپتامبر پادرمیانی کنند.

این در حالی است که هم مقامات عربستان و هم آمریکا، ایران را مسئول این حمله ویرانگر خوانده اند؛ اتهامی که ایران آن را به شدت رد می کند.

اما نیویورک تایمز گزارش داد که خودداری رئیس جمهوری آمریکا از انجام هرگونه مقابله به مثل نظامی با ایران، «بحث تعهد آمریکا به تأمین امنیت عربستان سعودی را به زیر سؤال برد». در واقع، عدم اقدام آمریکا «عربستان سعودی را بر آن داشت که خود در پی حل این مناقشه برآید».

اما در عین حال دولت عربستان سعودی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز اعلام کرد که میانجی‌گری نه به درخواست محمد بن سلمان، بلکه به پیشنهاد بغداد و اسلام آباد بوده است.

از سوی دیگر، «علی لاریجانی» رئیس مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در مصاحبه با این شبکه قطری، با بیان اینکه درهای ایران به روی عربستان باز است، افزود: «از حل اختلافات با ریاض از طریق گفت‌وگو حمایت می کنیم، چون این گفت وگو بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد».

شایان ذکر است، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات پاکستانی ـ که خواستند نامشان فاش نشود ـ اعلام کرد، محمد بن سلمان ماه گذشته در دیدار خود با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در جده، از او خواست تا میانجی‌گری کند.

یک مقام بلندپایه پاکستانی به روزنامه نیویورک تایمز گفت، ولیعهد سعودی به عمران خان گفته بود: «من می خواهم از جنگ دوری کنم». پس از آن، عمران خان در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «حسن روحانی» رئیس جمهور کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

یک مقام بلندپایه عراقی نیز در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز خاطرنشان کرد، در هنگام سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به جده در روز ۲۵اُم سپتامبر، محمد بن سلمان درخواست مشابهی از وی داشته است.

این مقام عراقی در ادامه افزود: عراق «بغداد» پایتخت خود را به عنوان محل نشست احتمالی مقامات ایران و عربستان پیشنهاد داده است.

گفتنی است، ایران و عربستان سعودی در شماری از مناقشات منطقه ای از جمله در یمن و سوریه مقابل هم قرار گرفته اند. ریاض همواره از پویش «فشار حداکثری» دولت آمریکا بر ایران ـ که به وضع تحریم های بی رحمانه علیه تهران انجامیده ـ حمایت کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز همچنین به نقل از تحلیلگران می نویسد، هرگونه آشتی و مصالحه میان ایران و عربستان ـ این دو قدرت منطقه ای ـ پیامدهای گسترده ای خواهد داشت، به ویژه بر تلاش های ترامپ برای منزوی سازی ایران.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار