در نشست تخصصی بررسی مشکلات قطار شهری اهواز مطرح شد:
استاندار خوزستان با بیان اینکه هیچ توافق جدیدی با شرکت کیسون امضا نمی‌کنیم، گفت: اگر توافق جدیدی امضا کنیم یعنی پروژه مترو اهواز را دوباره از صفر آغاز می‌کنیم.
کد خبر: ۷۸۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸ 01 October 2019

بابک دین پرست شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی بررسی مشکلات قطار شهری اهواز در استانداری خوزستان اظهار داشت: اگر پاسخ شرکت کیسون برای ادامه همکاری با پروژه قطار شهری اهواز مثبت است نباید هیچ پیش شرطی را مطرح کند.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: پیش از این توافقی میان شرکت کیسون و شهرداری اهواز در پنج بند منعقد شده است که همان توافق باید مبنای کار آنها قرار گیرد.

دین پرست بیان کرد: ظرف مدت ۱۰ روز پس از اعلام ادامه همکاری، شرکت کیسون باید کارگاه ها را راه اندازی کند تا شهروندان شاهد به حرکت درآمدن این پروژه باشند.

وی ادامه داد: یکی از نگرانی های شرکت کیسون برای ادامه همکاری با پروژه قطار شهری اهواز پرداخت نشدن صورت وضعیت ها است که شهردار اهواز قول پرداخت هفتگی آنها را داده است، در صورت راه اندازی مجدد کارگاه های این پروژه شهرداری اهواز باید به دنبال تامین نقدینگی باشد ما در وزارت کشور نیز برای تامین اعتبار این پروژه تلاش می کنیم.

معاون وزیر کشور یادآور شد: شرکت کیسون کار خود را آرام اما جدی آغاز کند درحال حاضر توقع نداریم تمام فازها باهم راه اندازی شود بلکه فقط بر روی تکمیل فاز یک تمرکز شود.

وی با اشاره به اینکه بلاتکلیف مانده این پروژه به صلاح هیچکس نیست افزود: اگر استاندار خوزستان واقعا به این نتیجه رسیده که فسخ قرارداد شرکت کیسون به نفع مردم و شهر است حتما در این مسیر گام بردارد اما برای آخرین فرصت پیشنهاد می شود که یک فرصت مجدد به شرکت کیسون داده شود تا این پروژه را تکمیل کند.

دین پرست گفت: شرکت کیسون برای بازگشت اعتبار خود هم که شده باید پروژه قطار شهری اهواز را تکمیل کند، بند دوم و سوم توافقنامه امضا شده مبنی بر شروع به کار سریع کیسون و همچنین تامین منابع مالی از طرق مختلف همچون تهاتر املاک باید در دستور کار قرار گیرد.

غلامرضا شریعتی نیز در این جلسه اظهار کرد: به دلیل اینکه اختلاف شدیدی بین شرکت کیسون و کارفرما ایجاد شده بود، یک هیات سه‌نفره‌ متخصصان امر قرارداد را تعیین کردم که این هیات پس از بررسی کامل قرارداد عنوان کرد شرکت کیسون در بسیاری از ادعاهای خود حقی ندارد.

وی افزود: پس از این آقای انصاری (رئیس هیات مدیره کیسون) عنوان کرد که این هیات با وی صحبت کنند. پس از صحبت با وی باز هم این هیات عنوان کردند که شرکت کیسون حقی ندارد اما به من توصیه کردند با توجه به تورم و شرایط کشور، اگرچه کیسون حقی ندارد اگر ما روی حرفمان بمانیم پروژه به جایی نمی‌رسد.

استاندار خوزستان گفت: بنا بود اگر این موضوع به شورای عالی فنی کشور ارجاع داده شود  شرکت کیسون سریعا کار را آغاز کند اما پس از ارجاع این موضوع به شورای عالی فنی، شرکت کیسون زیر قولش زد. در نهایت تصمیم گرفتیم کیسون خلع ید شود. همچنین تصمیم گرفته شد در شورای عالی فنی از پروژه دفاع کنیم.

شریعتی تصریح کرد: مقرر شده بود شهرداری اهواز به جای بدهی خود، به کیسون زمین بدهد و کیسون در ازای آن کار کند اما پس از مدتی شهردار وقت اهواز عنوان کرد که هر زمینی به کیسون معرفی می‌کند آنها بهانه‌ای می‌آورند و زیر بار نمی‌روند. رئیس هیات مدیره کیسون هم عنوان کرد که شهردار وقت زمین در اختیارشان قرار نداده است. اگر این صحبت صحت داشت باید این موضوع به من اطلاع داده می‌شد.

شریعتی بیان کرد: در سال 95‌، شرکت کیسون مدعی 230 میلیارد تومان اختلاف بود اما آنها همان طور که کار نکرده‌اند، کنتور می‌اندازد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: هیچ توافق جدیدی با کیسون امضا نمی‌کنیم. اگر توافق جدیدی امضا کنیم یعنی پروژه مترو اهواز را دوباره از صفر آغاز می‌کنیم. در صورتی که مشاهده ‌کنیم کیسون کار را آغاز کرده است، به صورت هفتگی صورتجلسات پرداخت خواهد شد و اوراق مشارکت هم پیگیری می‌شود اما قبل از آغاز کار، املاک را به کیسون نمی‌دهیم.

 

همچنین شهردار اهواز گفت: شهردار سابق برای تهاتر بدهی شهرداری به شرکت کیسون ملک معرفی کرده بود اما آنها به بهانه زمانبر بودن فروش این املاک نپذیرفته بودند صورتجلسه شهرداری برای نشان دادن املاک نیز موجود است.

موسی شاعری افزود: اولویت شهرداری اهواز ادامه همکاری با شرکت کیسون و یا هیچ پیمانکار دیگری نیست ما به دنبال اتمام این پروژه هستیم اما شرکت کیسون حسن نیتی برای انجام کار نشان نداده است.

وی گفت: باوجود آنکه صورت وضعیت شرکت کیسون منفی است اما بنابر مصوبه شورای تامین استان تاکنون ۶۰۰ میلیارد ریال برای بدهی کارگران این شرکت پرداخت شده است.

شاعری ادامه داد: بنظر می رسد شرکت کیسون اراده و یا توان انجام این کار را ندارد بنابراین یا باید بدون کشمکش قرارداد فسخ شود و یا آنکه سریع کارگاه را فعال کند و صورت وضعیت های خود را ارسال کند، درحال حاضر شرکت کیسون مدعی پرداخت چهار هزار میلیارد ریال برای آغاز به کار پروژه است که این مبلغ در توان ما نیست.

در ادامه شهرام شاهین‌زاده اظهار کرد: عملیات اجرایی پروژه متروی اهواز در سال 85 در دو قرارداد به مبلغ 790 میلیون دلار توسط شرکت کیسون کلید خورد و پروژه در روال اجرا به چهار فاز تقسیم‌بندی شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر برای تکمیل پروژه مترو اهواز یک میلیارد دلار اعتبار نیاز است، افزود: یکی از مشکلات موجود برای ارزیابی دقیق اعتبار مورد نیاز این پروژه، شناور بودن نرخ ارز است اما اگر نرخ 11 هزار تومان را در نظر بگیریم برای تکمیل فاز نخست این پروژه با احتساب ناوگان، به یک هزار و 190 میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم. اولویت ما فعلا فاز نخست و بخشی از فاز دوم است زیرا پرسفرترین بخش پروژه متروی اهواز، فاز نخست و بخش قابل توجهی از فاز 2 آن است.

شاهین‌زاده تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی فاز نخست در بخش سیویل (عملیات عمرانی پروژه) حدود 70 درصد است. البته در مجموع، پیشرفت فیزیکی کل پروژه با هزینه 690 میلیارد تومان، حدود 28 درصد است. کل این مبلغ به جز 10 میلیارد تومان وجه نقد از سوی شهرداری، توسط دولت تامین شده است.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: در مقاطع مختلف، پروژه قطار شهری اهواز سرعت داشته و یا متوقف شده است. آخرین وقفه این پروژه کمتر از دو سال و مربوط به سال 94 بود و منجر به این شد که استاندار وقت به سوی فسخ پیمان برود و در نهایت بر حسب گزارش وزیر کشور در سال 94، نامه‌ای با امضای رحمانی فضلی خطاب به آقای جهانگیری ارسال و عنوان شد که فقدان اراده کافی در پیمانکار برای تحرک بخشیدن به طرح کاملا مشهود است و به نظر می‌رسد تغییر پیمانکار با رعایت مقررات ذیربط تنها راه‌حل باقی مانده است.

وی ادامه داد: در نهایت این موضوع باقی ماند تا زمانی که آقای شریعتی به عنوان استاندار خوزستان منصوب شد. استاندار خوزستان بنا بر ملاحظاتی نظر داشت که شاید بشود کار کرد و فسخ آخرین راه‌حل است. بنابراین در آبان‌ماه آن سال جلسه شورای سازمان قطار شهری تشکیل شد و از سوی استاندار خوزستان هیات سه نفره‌ای منصوب شدند تا اختلافات پیمانکار و شهرداری اهواز را بررسی کنند.

شاهین‌زاده با بیان اینکه عمده موارد اختلافی بین شهرداری اهواز و شرکت کیسون در خصوص عملیات مازاد بوده است، تصریح کرد: در نهایت هیات سه نفره موضوع را بررسی کردند و در نهایت نتیجه گزارش این هیات سه نفره مبنی بر آن شد که بیش از 95 درصد مدعیات شرکت کیسون وجاهت قانونی ندارد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز بیان کرد: در نهایت نظر این هیات سه نفره این بود که با این وضعیت قرارداد، پیمانکار نمی‌تواند ادامه کار را انجام دهد بنابراین این مذاکره‌ها ادامه پیدا کرد و منجر به صورتجلسه جدید در مردادماه سال گذشته شد.

وی تصریح کرد: این مصوبه پنج بند دارد. بند یک آن مربوط به ارجاع اختلاف به شورای عالی فنی کشور طبق قوانین و ضوابط مربوط، از سوی طرفین دنبال و اجرا شد. بر اساس بند 2 این مصوبه، شرکت کیسون باید بلافاصله به موازات انجام و ارجاع کار به شورای عالی فنی، عملیات اجرایی پروژه را در کارگاه‌ها آغاز کند. طبق بند 3 این مصوبه نیز باید شهرداری اهواز در اسرع وقت نسبت به تامین منابع مالی مناسب جهت ادامه کار شامل تهاتر زمین، املاک، مستندات و نقدینگی حاصل از فروش اوراق مشارکت اقدام کند. بند 2 هرگز انجام نشد و از اسفندماه سال 96 این پروژه دیگر کار نکرد.

شاهین‌زاده در خصوص اظهارات شرکت کیسون مبنی بر معرفی زمین‌های معارض‌دار به این شرکت، عنوان کرد: زمین‌هایی که به کیسون معرفی کردیم معارض‌دار نبودند و مشکل نداشتند بلکه زمین‌های ایستگاه‌های باهنر بودند اما شرکت کیسون عنوان می‌کرد که نقد کردن زمین سه ماه زمان می‌برد.

مدیرعامل شرکت کیسون نیز در این نشست گفت: شرکت کیسون در این پروژه به اندازه دولت و شهرداری اهواز هزینه کرده است، تاکنون بیش از یکصد پروژه موفق در کشور اجرایی کرده ایم اما در این پروژه دچار مشکلات جدی شده ایم.

گیتی سیف اللهی با اشاره به اینکه شرکت کیسون حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال از پروژه قطار شهری اهواز طلب دارد افزود: قیمت تجهیزات موجود در کارگاه قطار شهری اهواز بیش از چهار هزار میلیارد ریال است.

وی ادامه داد: املاکی که شهرداری اهواز به ما معرفی کرده معارض دارند که این مساله فروش آنها را دچار مشکل می کند ما به دنبال زمین داری نیستیم و باید املاک برای تهیه نقدینگی به فروش برسند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار