بهرام درویشی در گفتگو با خبرنگار تابناک:
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه گفت: با توجه به پوشش ۵۲ هزار هکتاری تحت پوشش سامانه گرمسیری در استان مجموعا، حدود ۷۶ هزار هکتار اراضی استان را اراضی آبی ناشی از طرح‌های توسعه منابع آب در بر گرفته است.
کد خبر: ۷۸۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸ 26 September 2019

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در نشست مشترک خبرگزاری تابناک کرمانشاه با شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، بهرام درویشی در گفتگو با خبرنگار تابناک کرمانشاه گفت: شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه را به عنوان یکی از بزرگترین بنگاه‌های اقتصادی دولت در غرب کشور برشمرد که وظیفه تامین آب در بخش‌های مختلف کشاورزی، صنعت و شرب را برعهده دارد.

وی با اشاره به بیش از ۳ هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه شده در پروژه‌های عمرانی مختلف در بخش آب استان، آن را مرهون توجه ویژه دولت به بخش آب در این منطقه دانست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به پتانسیل ۵.۷ میلیارد متر مکعبی آب‌های سطحی استان اظهار داشت با اجرای پروژه‌های متعدد و در قالب سد‌های مخزنی ۱.۳ میلیارد متر مکعب آب در حوضه کرخه و حوزه مرزی مهار شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این آب‌ها حقابه زیست محیطی است، بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی ذکر کرد و اظهار داشت در حوزه مرزی نیز آب‌های مشترک و مرزی از اهمیت خاصی برخوردار است که مهار؛ و بهره‌برداری از این آب‌ها تابع برنامه‌های کلان وزارت نیرو و البته دستورالعمل‌های بین المللی آب در استان است.

درویشی با ذکر این مهم که تقریباً بیشتر طرح‌های عمرانی و پروژه‌های اجرایی استان در بخش آب، بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند اعتبارات هزینه شده از منابع مختلف مالی را فعالیت‌های ماندگاری در سطح استان ذکر کرد که باید با برنامه ریزی مبتنی بر شرایط آب موجود، موجبات توسعه و تحول در بخش کشاورزی، آبزی پروری و گردشگری آب را فراهم آورند.

وی با اشاره به استفاده از اعتبارات صندوق ذخیره ارزی و نیز این عنایات رهبری، بهره‌مندی از اعتبارات را کارنامه موفق وزارت نیرو در این بخش از کشور خواند و اذعان داشت علاوه بر فعالیت‌هایی که در بخش طرح‌های توسعه‌ای شرکت انجام شده است طرح ایی نیز توسط پیمانکاران داخلی و شرکت توسعه آب و نیروی ایران برای انتقال آب حوزه‌ای و در قالب طرح گرمسیری هزینه شده است.

درویشی اتمام پروژه‌های آبی مهم در آب منطقه غرب سابق و فعالیت‌های اخیر در قالب شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه را عاملی برای توسعه کشاورزی در استان خواند و با بیان اینکه از ۹۴۰ هزار هکتار اراضی استان ۲۴ هزار هکتار آن تحت شبکه‌های آبیاری پایاب سد‌ها است، تکمیل شبک‌های اصلی و فرعی را گامی بسیار مهم در آبی کردن این اراضی دانست.

 

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استمرار این فعالیت‌ها را منوط به تامین اعتبارات و منابع مالی آن دانست و با اذعان به اینکه به خاطر مشکلات مالی مراحل آخر پروژه‌های عمرانی با مشکل مواجه شده است توقف در پروژه‌ها و عدم اتمام آن را عاملی برای تحمیل بار مالی بسیار زیاد بر دولت ذکر کرد و تاکید نمود اگر ۳۴۰ میلیارد تومان در سال جاری اعتبار برای طرح‌های در دست اجرا تخصیص یابد، صددرصد طرح‌های توسعه‌ای در این استان به پایان خواهد رسید و عملاً همه پروژه‌ها و طرح‌های عمرانی وارد فاز بهره‌برداری و توسعه مدیریت منابع آب می‌گردند.

وی رسیدن به این مرحله را نیازمند توجه جدی برنامه ریزان مالی برای استمرار پیشرفت فیزیکی طرح‌ها با تأمین اعتبار متناسب و به موقع ذکر کرد و خاطر نشان ساخت هرچند که بر این اعتقاد است تا این پایه نیز همکاری‌های بسیار خوبی با سازمان‌های متولی اعتبارات و به ویژه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان به انجام رسیده است وی تطویل در پروژه‌ها یا توقف آن‌ها از نظر اقتصادی مقرون به صرفه ندانست.
 
درویشی با ذکر این مهم که بخشی از اراضی تحت پوشش سامانه انتقال آب گرمسیری در دو نوبت قابل کشت هستند، بهره‌برداری و توسعه متوازن کشاورزی در دشت‌های گرمسیری استان را تحولی عظیم در ایجاد اشتغال و امنیت نواحی مرزی عنوان کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با اشاره به اینکه حدود ۳۲ میلیون مترمکعب آب در مخازن سد‌های استان وجود دارد که به صنعت تخصیص یافته اند عنوان داشت متاسفانه علیرغم همه هزینه‌های انجام شده، ما هنوز برای این حجم از آب به صنعت مشتری نداریم و رغبتی به استفاده از تخصیص آب در بخش صنعت در پایاب سد‌ها دیده نمی‌شود.

وی عدم وجود صنایع مولد و الگوی کشت کم آب بر را ناشی از عدم هماهنگی بین توسعه بخش آب با برنامه‌ریزی در صنایع دانست و خواستار توجه جدی به این بخش و به ویژه استفاده درست و پایدار از منابع آب تخصیصی به صنایع شد.

درویشی با تاکید بر اینکه ما در استان مشکل آب نداریم اظهار داشت بسیاری از تخصیص‌های داده شده در سنوات قبل هنوز عملیاتی نشده اند و متقاضی، این آب را در بخش صنعت به کار نبرده است.

وی با اشاره به اینکه آب موتور محرکه توسعه است ضمن گله مندی از عدم اقدام برای تخصیص آب در برخی از بخش‌ها، بر بازنگری جدی در نظام تخصیص آب در استان تاکید نمود.

درویشی با اذعان به اینکه اگر واحد‌های صنعتی که تخصیص آب گرفته اند در استان فعال می‌شدند ما امروز شاهد تحولی عظیم در استان می‌بودیم، خاطرنشان ساخت ما بیش از توان و وظایف ابلاغی در راستای بخش توسعه آب در استان سهیم شده ایم و باید با تمام ظرفیت از منابع آب موجود استفاده بهینه گردد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار