معاون و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش از نقش دانش آموزان در ارتقاء سطح کیفی مدارس، و اهداف این سازمان خبر داد.
کد خبر: ۷۸۲۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 23 September 2019

 

 

 

به گزارش خبرنگار تابناک کرمانشاه حجت الاسلام علی ذوعلم معاون و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در مراسم بازگشایی مدارس گفت: کرمانشاه استانی است که در دفاع مقدس نقش بسیار مهمی داشت و شهدای زیادی تقدیم انقلاب کرد. در آموزش و پرورش تلاش بسیار عظیم و دغدغه مندانه‌ای برای امر تعلیم و تربیت در جریان است. حدود ۹۰۰ هزار مربی، معلم و کارشناس فرهنگی برای تربیت بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز ما که هر کدام ۱۲ سال را در این محیط می‌گذرانند و هویت، خودباوری و توانمندی خود را در همین فضا به دست می‌آورند خدمت میکنند.

 وی با اشاره به گذشت چهل ماه مهر از شروع انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در ۴۰ مهر ماهی که پشت سر گذاشتیم، به هیچ بهانه و مناسبتی در فرایند تعلیم و تربیت ما وقفه‌ای ایجاد نشد، امام خمینی خود معلم بود و مهمترین عنصر را در آینده جامعه تربیت و گفتمان اصالت تربیت، فرهنگ و معنویت می‌دانست.

 حجت الاسلام ذوعلم با بیان این نکته که مهرماهِ جاری، اولین مهر ماه چهله دوم انقلاب اسلامی است افزود: گام دوم را ما باید برداریم، کسانی که مهمترین نقش را در این راستا بازی می‌کنند جوانان و نوجوانان هستند. حضور امروز مسئولین استان به این معناست که همه ما در خدمت تعلیم و تربیت، غایت و هدفی هستیم که اقتصاد، سیاست و امنیت ما بر آن استوار است. نکته مهم اینکه عنصر اساسی که این فرایند را بارور می‌کند خود دانش آموزان اند.

 وی در ادامه با اشاره به نقش خانواده‌ها به عنوان رکن جامعه سالم تشریح کرد: ارزش‌ها برای ما محور هست، آنچه در دین مبین اسلام هم مطرح است پذیرش دین با نگاه درونی است. امروز هم نقشی که مدرسه در محکم سازی بنیان‌های خانواده دارد، نقش پر اهمیتی ست. اکنون دانش آموزان از آنچنان بلوغ و توانمندی برخوردارند که در مدرسه یادگیرنده نیستند بلکه یاد دهنده هم هستند. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش در ادامه ابراز داشت: کتاب‌های درسی شما فقط یک زمینه ست، این کتاب ممکن است گاهی قابل نقد باشد، سازمان ما نقد دانش آموزان در مورد کتاب‌های درسی را کاملا می‌شنود ما خواستار این هستیم که به دانش آموزان مجال نقد و اظهار نظر در خصوص کتاب‌های درسی داده شود.

 وی با تاکید بر اهمیت همکاری همه نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی در راستای ارتقاء سطح کیفی مدارس خاطرنشان کرد: همگی باید به فکر مدارس، تجهیزات و عدالت آموزشی آن‌ها باشیم. هر فردی در یک جامعه اسلامی بایستی خود را به اندازه کافی در تربیت جامعه مسئول بداند، آینده جامعه مرهون آموزش پرورش ماست، ما باید در گام دوم برای یک تحول واقعی و ملموس، همه عناصر، مولفه‌ها و ارکان خود را آماده کنیم.

 علی ذوعلم در خصوص اهداف آموزش و پرورش در پایان عنوان کرد: هدف ما ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت، دستیابی به هویت متعالی، عدالت آموزشی و ایجاد روحیه عدالت خواهی و عدالت طلبی در خود دانش آموزان است که هر کدام در جایگاه خود عدالت خواه، عدالت پذیر و عدالت گستر باشند. ما بایستی در مدرسه زندگی را جاری کنیم و با خلاقیت فعال برای پویایی این عرصه تلاش کنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار