امید قادری در گفتگو با تابناک:
مدیر کل میراث فرهنگی کرمانشاه از روند ترمیم کتیبه ثلاث باباجانی و اولویت ثبت جهانی اورامانات خبر داد.
کد خبر: ۷۸۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ 23 September 2019

 

 

 

 

 

 

 

امید قادری در دیدار با عوامل مجموعه خبرگزاری تابناک ، به خبرنگار تابناک کرمانشاه گفت: در رابطه با کتیبه ثلاث در رسانه‌ها بحث‌های زیادی مطرح و انتقاداتی به ما شد. این آثار که جزء منابع ملی، میراث و محیط زیست است با امکانات دولتی به تنهایی قادر به حفظ آن نیستیم مطالعات به واقع دستگاه‌های دولتی با اعتبارات و امکانات محدودی که در این زمینه دارند نمی‌توانند این‌ها را به تنهایی اداره کنند؛ میراث فرهنگی ما با ۴۲۰۰ نیرو و ۲۵ نیروی حفاظتی قادر به اختصاص یک نگهبان مجزا برای هر اثر نیست.

قادری در خصوص اقدامات میراث برای مرمت این اثر اظهار داشت: در شورای تامین حساسیت حفاظت از این بنا‌ها را مطرح کردیم، یگان حفاظت، سازمان‌های مردم نهاد همگی برای حفظ این اثر تلاش می‌کنند، همچنین تیمی از دانشگاه رُم ایتالیا به کرمانشاه آمدند که قرار است ترمیم این کتیبه‌ها را انجام دهند. البته بخشی از آسیب‌ها به زلزله و فرسایش بر اثر مرور زمان مرتبط است.

وی با بیان این مطلب که اگر سرمایه‌گذاری حاضر به استفاده از قابلیت گردشگری آنجا باشد و مجموعه را ساماندهی کند پذیرای همکاری او خواهیم بود افزود: می‌توان در آنجا رونق اقتصادی ایجاد کرد اگر خود مردم محلی هم در زمینه مجتمع گردشگری و بوم گردی به ما کمک کنند میراث فرهنگی آمادگی کامل دارد.

مدیر کل میراث فرهنگی با اشاره به اهمیت نقش رسانه‌ها در فرهنگ سازی استفاده بنا‌های تاریخی تصریح کرد: ما برای حفظ و نگهبانی از آثار و همچنین اسرار و اطلاعات، رده بندی‌هایی قرار دادیم، گاهی تاخیر در اعلام کشفیات بخشی از سازماندهی حفاظتی محسوب می‌شود. امیدوارم که با تلاش‌های همکاران ما، رسانه‌ها و مردم دیگر شاهد چنین آسیب‌هایی نباشیم.

قادری در پایان در مورد ارجحیت اورامانات یا ساسانی در ثبت جهانی عنوان کرد: در آغاز کار ما اورامانات در اولویت‌های سازمانی اهمیت بیشتری داشت، در واقع اگر تلاش‌های مجموعه مسئولین نبود، تنها اورامانات کردستان در نظر گرفته می‌شد. اگر بتوانیم اورامانات و ساسانی را ثبت جهانی کنیم کار بزرگی انجام داده ایم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار