معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی:
آخرین وضعیت سامان‌دهی مجموعه تاریخی مقبره‌الشعرای تبریز در نشستی با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و میراث فرهنگی استان و مدیران شهرداری تبریز بررسی شد.
کد خبر: ۷۸۰۸۸۹
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۳ 17 September 2019

معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این نشست با ابراز تاسف از وضعیت فعلی مقبره‌الشعرا، گفت: موضوع توسعه این مجموعه تاریخی بدون توجه به مسائل فرهنگی، تاریخی و معماری و هماهنگی آثار موجود در آن انجام شده؛ در حالی که مهم‌ترین شرط مداخله در مجموعه‌های تاریخی، داشتن اطلاعات تاریخی کافی است.

جواد رحمتی خاطرنشان کرد: هماهنگی بین آثار تاریخی موجود مانند امامزاده سیدحمزه و ایجاد پیوند بین این عناصر و همچنین محورها، چشم‌اندازها و حریم بصری مجموعه مورد بی‌توجهی قرار گرفته و بخشی از ساخت‌وسازها نیز به بنای اصلی مجموعه آسیب وارد کرده است.

وی افزود: اعتبارات اختصاص یافته به این پروژه نیز متناسب با حجم عملیات آن نبوده و همین امر موجب طولانی شدن اجرای آن شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی اظهار داشت: با توجه به وضعیت فعلی مجموعه که حضور مردم و گردشگران را با مشکل مواجه کرده است، لازم است عملیات سامان‌دهی با اولویت ایمن‌سازی بنای موجود و محوطه‌سازی ادامه یابد و ساخت‌وسازهای جدید در مراحل بعدی انجام شود.

رحمتی افزود: برای اتمام عملیات سامان‌دهی مقبره‌الشعرا، بیش از 40 میلیارد تومان اعتبار نیاز است که امسال حدود 9.5 میلیارد تومان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 9 میلیارد تومان هم از سوی شهرداری به این پروژه اختصاص یافته است.

وی تأکید کرد: با توجه به محدودیت اعتبارات، لازم است عملیات سامان‌دهی با اولویت محوطه‌سازی و آماده کردن مجموعه برای حضور گردشگران و مردم ادامه یابد و هیچ هزینه‌ای برای ساخت‌وسازهای جدید صورت نگیرد.

در این نشست پس از تشریح طرح منظر محوطه مقبره‌الشعرا از سوی مشاور طرح، اعضای حاضر در جلسه به بحث و تبادل نظر در خصوص روند سامان‌دهی این مجموعه تاریخی پرداختند.

 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار