نودمین نشست علنی شورای اسلامی شهر اهواز:
عضو شورای‌شهر طرح کننده سوال از شهردار اهواز پس از ارائه توضیحات توسط شهردار و معاونان وی با اشاره به عدم اقناع شدن از پاسخ‌ها گفت: شرایط شهر و شهرداری اهواز خوب نیست و باید فکری به حال آن کرد.
کد خبر: ۷۸۰۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰ 17 September 2019

نودمین جلسه شورای اسلامی شهر اهواز صبح امروز با دستور کار طرح سؤال از شهردار اهواز با حضور شهردار اهواز برگزار شد.

به گزارش"تابناک"؛ در این جلسه 12 عضو شورای شهر اهواز حاضر بودند و تنها غایب این جلسه، جاسم موسی‌پور بود.موسی شاعری، شهردار اهواز به همراه معاونینش در صحن شورا حاضر شدند و پاسخ و توضیحات خود را ارائه دادند.

در این جلسه، علاوه بر شهردار اهواز مهراب فلسفی‌زاده سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری، محمد مالی معاون برنامه‌ریزی سازمان پسماند شهرداری ، علیرضا عالی‌پور معاون خدمات شهری شهرداری و محمدرضا قنواتی رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری توضیحاتی ارائه دادند.

همچنین حسین حیدری به عنوان طرح‌کننده سوال، محمدجعفر فلسفی، رحیم کعب‌عمیر، ناصر موسوی‌نژاد، مهران باباپور، عبدالزهرا سنواتی و اسکندر لطفعلی‌زاده در خصوص توضیحات ارائه شده، صحبت کردند.

حسین حیدری در این نشست بیان کرد: هر طرح سوالی لزوما به استیضاح منجر نمی شود و باید مراحل قانونی آن طی شود.

وی ادامه داد: یکی از راه های نظارتی قانونی شورا طرح سوال، استیضاح و تحقیق از شهرداری است اما در شبکه های اجتماعی به دلیل طرح سوال از شهردار تهمت و افتراهای بسیاری زدند.

حیدری در پاسخ به لطفعلی زاده یک عضو شورای مبنی بر اینکه اهداف خاصی پشت پرده طرح سوال است گفت: همین فرآیند طرح سوال از شهردار سابق در ۲ نوبت اسفند سال گذشته و اردیبهشت امسال توسط این عضو طی شده است و چنین برداشت هایی از یک طرح سوال جای تاسف دارد.

وی ادامه داد: وضعیت ورودی های شهر به دلیل وجود وانت بارها، دستفروشان و فروشندگان دام زنده بسیار نامناسب است و در هیچ شهری مانند اهواز شاهد چنین صحنه هایی نیستیم، شهردار در این مدت باید یک سایت فروش دام زنده راه اندازی می کرد.

این عضو شورای شهر یادآور شد: در دوره پیش، شهرداری دستفروشان خیابان سلمان فارسی را جمع آوری کرد اما بار دیگر شاهد بازگشت آنها به سطح شهر هستیم بنظر می رسد این وضعیت به دلیل ضعف مدیریتی شهردار است.

وی ادامه داد: شهردار فضا را برای کارکنان شهرداری بسیار سخت کرده است به طوریکه هرکس انتقاد کند به او برچسب می زنند و درحال حاضر فضا برای چاپلوسان فراهم است.

شهردار اهواز نیز در این نشست در پاسخ به سوالات این عضو شورای شهر گفت: اگر برخی تغییرات مدیریتی در شهرداری رخ نمی داد امروز شاهد تذکر و طرح سوال از شهردار نبودیم، شورای شهر حق طرح سوال را دارد اما نباید واقعیت ها را واروونه نشان داد.       

موسی شاعری با بیان اینکه اگر لازم باشد پشت پرده های بسیاری را برملا می کنیم افزود: نباید برای انتصاب برخی افراد اصرار داشت، مردم معنای تذکر به شهردار پس از سه ماه مدیریت را می دانند. 

شهردار اهواز در پاسخ به تذکر عضو شورا مبنی بر عدم ثبات مدیریت در شهرداری گفت: حرکت رو به جلوی یک سازمان نیازمند خلاقیت، پویایی و نگاه تازه است ، برای موفقیت نیازمند بکارگیری افرادی هستیم که قدرت کار گروهی را دارند، باید دید منظور عضو شورا از ثبات مدیریت شهری چیست.

وی بیان کرد: شورای شهر حق طرح سوال، استیضاح و تحقیق از شهرداری را دارد اما عضوی از شورا مساله طرح سوال را درخصوص مشکلات شهر عنوان کرده که خود ۲ دوره به عنوان منتخب مردم در شورا بوده و باید دید چه اقدامی کرده است.

شهردار درخصوص طرح مدیریت پسماند شهرداری اهواز بیان کرد: طرح مدیریت پسماند از یکسال و نیم گذشته آغاز شده اما به دلیل مشکلات اجتماعی موجود نیازمند پایش مستمر و رفع مشکلات است.

شاعری افزود: مسائل اجتماعی مانند پروژه های عمرانی نیست که بتوان برای انجام آن تاریخ دقیقی تعیین کرد، عضو شورای شهر ۲۳ روز پیش در این خصوص تذکر  و ۱۰ روز پیش نیز طرح سوال کرده است قطعا در این مدت کم نمی توان این مشکلات را حل کرد.

وی ادامه داد: حدود ۲هزار نفر در این طرح باید ساماندهی شوند نمی توان تنها از روش های سلبی برای جمع آوری آنها استفاده کرد.

شهردار اهواز درخصوص ساماندهی دستفروشان خیابان سلمان فارسی گفت: پس از تذکر عضو شورای شهر دستفروشان خیابان سلمان فارسی جمع آوری شدند اما با مشکل معیشت این دستفروشان نیز مواجه هستیم زیرا در خود مرکز شهر جایی برای راه اندازی بازارچه نداریم.

وی افزود: اصلی ترین مشکل شهرداری به کاهش درآمدهای مالی باز می گردد تا زمانی که در حوزه مدیریت شهری به انضباط مالی دست پیدا نکنیم نمی توانیم شاهد توسعه شهر باشیم.

شهردار اهواز گفت: با وجود مشکلات مالی اما در پنج ماهه نخست امسال شاهد رشد ۷۲ درصدی درآمدهای مرکز و ۱۴ درصدی شهرداری مناطق بوده ایم.

وی با اشاره به آغاز طرح های ضربتی برای تغییر چهره شهر بیان کرد: پاکسازی پارک های ساحلی و طرح آسفالت محله به محله آغاز شده و تاکنون ۷۰۰ هزار مترمربع در شهر آسفالت شده است.

شاعری گفت: با همکاری قرارگاه خاتم الانبیاء سه پروژه تقاطع میدان جمهوری، دانشگاه و ورزشگاه ملی راه ساخته می شود همچنین تا پایان سال سه فاز باقی مانده تقاطع غیر همسطح شهید کجباف به بهره برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: در چند روز آینده توافقنامه ای با استانداری خوزستان برای اجرای ۲هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی در سطح شهر منعقد خواهد شد که اعتبارات نیمی از آن برعهده شهرداری و نیمی دیگر با دولت است.

شهردار اهواز اظهار داشت: مبلغ پنج هزار میلیارد ریال نیز بورس اوراق بهادار توسط بورس توزیع می شود، سال گذشته یکصد هزار میلیارد ریال از بدهی شهرداری های کشور از طریق تهاتر با بانک مرکزی بخشیده شد که شهرهایی مانند تهران و مشهد از این فرصت استفاده کردند اما اهواز به دلیل عدم استفاده از اوراق بهادار از آن منفعتی نبرد.

محمدجعفر فلسفی نیز در این جلسه اظهار کرد: برگزاری این جلسه جهت اطلاع‌رسانی و روشنگری است.

وی عنوان کرد: در دوره شهردار پیشین نیز من در خصوص طرح تفکیک از مبدأ زباله‌ها تذکر داده بودم اما تفاوت تذکرات این دوره با دوره پیش این بود که شهردار باید در یک فاصله زمانی برای رفع ایراد اختصاص می‌داد تا کار به مرحله طرح سوال کشیده نشود.

عضو شورای شهر اهواز عنوان کرد: در آن دوره، آقای کتانباف من و یکی دو عضو دیگر شورای شهر را دعوت کرد و جلسه‌ای دو سه ساعته در خصوص تذکرات مطرح شده برگزار شد. بنابراین یکی از ایرادات وارده در این مورد این است که ای کاش تذکرات عضو شورا به طرح سوال ختم نمی‌شد و آقای شاعری قبل از اینکه بخواهد در صحن علنی شورا پاسخ دهد، در جلساتی به صورت تخصصی بحث می‌کردیم تا ایرادات رفع شوند.

وی تصریح کرد: شهردار وظیفه دارد به محض دریافت تذکر از اعضای شورا، جهت رفع مشکلات اقدام کند و زمان برای رسیدگی به این مشکلات کم نبوده است.

فلسفی افزود: بحث اصلاح امور است و ایرادی که اکنون وجود دارد این است که کار کند پیش می‌رود. بار اولی که بحث طرح تفکیک از مبدا مطرح شد، مقرر بود تا پایان نیمه اول مهرماه سال گذشته کارهای مقدماتی این طرح انجام شود و پس از دوره یک تا دو ماهه، طرح اجرا شود اما یک سال از این زمان گذشته است.

عضو شورای شهر اهواز تصریح کرد: مگر آقای شاعری عنوان نمی‌کند که آمده تا کار مدیریت انجام دهد. این موضوع نیز یکی از مسائل است و باید بدانیم چرا این کار تاکنون کامل اجرا نشده است. آیا نقص در مدیریت آن مجموعه یا مشکلات دیگری وجود دارد تا در صورت لزوم شهردار یا اعضای شورا اقدام کنند.

فلسفی گفت: پیگیری اجرای طرح تفکیک از مبدأ وظیفه اعضای شورا است. اجرای این طرح از سال 90 در کل کشور آغاز شد اما ما اکنون در سال 98 قرار داریم و هنوز کار انجام نشده است. اعضای شورا مُصر به اجرای طرح تفکیک از مبدأ هستند اما روند اجرای این طرح کند است. باید از این بلاتکلیفی خارج شویم و این مساله حل شود.

وی تصریح کرد: در مورد مسائل مالی نیز پیگیری می‌کنیم که آیا در سطح کشور ارزش افزوده کاهش داشته یا افزایش. با توجه به اینکه منابع مالی دولت به دلیل مشکلاتی که در خصوص نفت وجود دارد دچار مشکل شده، دولت به سمت مسائل مالیاتی روی آورده است و بر اساس اطلاعاتی که دارم در کل کشور درآمدهای مالیاتی کشور باید افزایش یابد.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: نسبت به تذکر یک عضو شورا به شهردار اهواز چقدر هجمه وارد شده است، همه مردم می‌دانند که یک تذکر به شهردار چقدر پیامد داشته است.

فلسفی با اشاره به نامه‌ای از سوی رئیس دفتر شهردار اهواز در خصوص آموزش حقوقی کارمندان شهرداری در بحث نکاح که در فضای مجازی منتشر شده بود، تصریح کرد: باید از مسئول دفتر شهردار پرسده شود که چرا آموزش عقد نکاح می‌دهد؟

شاعری در پاسخ به صحبت‌های فلسفی درخصوص اتهام به مسئول دفتر شهردار اهواز، گفت: مسئول دفتر شهردار اهواز در سازمان آب و برق آموزش مسائل حقوقی را می‌دهد و ادعای مطرح شده از سوی عضو شورای شهر آموزش نکاح خلاف واقع است.

وی در پاسخ به صحبت‌های حیدری، گفت: برخی نکات مطرح شده از سوی این عضو شورای شهر افترا و خلاف واقع است، من سه ماه است که شهردار اهواز هستم درحالی‌که آقای حیدری دو دوره عضو شورای شهر به‌عنوان نماینده مردم باید پاسخگو باشد.

وی افزود: در مدیریت یک سازمان نباید یک فرد خاص فقط مدیریت را بر عهده داشته باشد، اگر لازم بود در جلسه‌ای اصرار برخی افراد بر روی انتصابات را بیان می‌کنم و مردم شاهد و ناظر هستند و معنی تذکر بعد از یک ماه و نیم را می‌دانند.

موسی شاعری شهرداری اهواز در پاسخ به سؤال جمع‌آوری کارگاه ساختمانی در پیاده‌روها و سواره‌روها، اظهار کرد: در خصوص آن دسته از ساخت‌وسازهایی که در کاربری مختلط اقدام به ساخت‌وساز می‌نمایند با توجه به نوع ساخت صد در صد به‌صورت پر انجام می‌شود و همچنین و ستون گذاری و اجرای سازه ملک و تعبیه واحدهای تجاری در ملک امکان تخلیه مسئله مکان‌یابی کانکس نگهبانی تا قبل از اجرای سقف اول وجود ندارد.

وی افزود: مطابق سایر کلان‌شهرها بعد از احداث سقف اول نسبت به مصالح و یا نخاله‌ها به داخل ملک اقدام گردد، کانکس نگهبانی نیز به داخل محدوده ملک منتقل شود در غیر این صورت باید از املاک هم‌جوار تحت عنوان اجاره به‌منظور دپو مصالح استفاده شود.

همچنین مهران باباپور با اشاره به صحبت‌های شهردار اهواز مبنی بر اینکه اگر برخی تغییرات مدیریتی در شهرداری اهواز انجام نمی‌شد، امروز صحبت‌ها به گونه دیگری بود، اظهار کرد: آقای شاعری انگشت اتهام به سمت همه گرفت و در قالب نگفتن، همه چیز را گفت.

وی با اشاره به اظهارات شهردار در خصوص انتصابات شهرداری افزود: باید شهردار اهواز بگوید که کدام عضو شورای شهر اهواز در خصوص انتصابات دخالت کرده است و کدام یک از مدیران، منتصبان شورا هستند؟

نایب رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: تیمی که شهردار اهواز پای کار آورده، مهندسی شده و برای جریان خاصی است. هم رسانه‌ها و هم مردم، همه این را می‌دانند.

باباپور بیان کرد: چرا باید این همه تهمت و افترا به عضو شورایی که تنها یک تذکر داده، زده شود؟ آقای شاعری با 11 رأی اعضای شورا پای کار آمد؛ اما امروز دارد انتقام می‌گیرد. باید همه شاهد باشند که پس از این صحبت امروز من، کارمندان بدبختی که در شهرداری با من سر و کار دارند، حذف خواهند شد.

وی تصریح کرد: شاعری اکنون انگشت اتهام را به سمت هشت نفر از اعضای شورای شهر اهواز نشانه رفته است، در حالی که زمانی که پای کار آمد، عنوان کرد که چهاردهمین عضو شورای شهر است.

نایب رئیس شورای شهر اهواز بیان کرد: شاعری با شورای دوره سوم رابطه برقرار کرده است و انتصابات وی متعلق به شورای دوره سوم است.

 وی ادامه داد: آقای شاعری فضا را تا اندازه‌ای محدود و آلوده کرده است که عضو شورای شهر نمی‌تواند حتی به وی یک تذکر بدهد، در حالی که شهردار می‌توانست پس از تذکر آقای حیدری (عضو شورا)، با یک تماس مشکل را حل کند.

باباپور با اشاره به عدم ساماندهی وضعیت سگ‌های بلاصاحب تصریح کرد: مدیران ارشد شهرداری اهواز نتوانسته‌اند رئیس سازمان پسماند را همراهی کنند تا طرح تفکیک از مبدأ به نتیجه برسد.

نایب رئیس شورای شهر اهواز با اشاره به انتصابات شهردار اهواز گفت: شهردار اهواز در بدو ورود خود، یک مدیر را به بهانه اینکه کم‌کار است، خلع ید کرد در حالی که برای این کار باید دوره سه ماهه طی می‌شد اما این فرایند انجام نشد. بعد از آن شهردار بعد از یک ماه به این نتیجه رسید که این مدیر از مدیران موفق و توانمند است و وی در سمت بالاتری مشغول به کار شد.

باباپور با اشاره به آمارهای ارائه شده در خصوص برخی اقدامات انجام شده، گفت: باید زمانی که این صحبت‌ها می‌شود دقیقا گفته شود که از کجا به کجا رسیده‌ایم.

وی افزود: درست است که بحث دست‌فروشان معضل اجتماعی و اقتصادی است اما برخی مغازه‌داران که ماهیانه اجازه می‌دهند، در روز 50 هزار تومان نیز فروش ندارند و درآمد خوبی ندارند. از طرف دیگر، دستفروشان مشکلات دیگری برای عابران پیاده ایجاد کرده است.

نایب رئیس شورای شهر اهواز گفت: سالانه 28 تا 34 میلیارد تومان بابت اجرائیات پرداخت می‌کنیم اما مگر چه تعداد دستفروش در سطح شهر اهواز وجود دارد؟ ما اگر مبلغ یک میلیون و 500 هزار تومان نیز بابت حقوق به دستفروشان پرداخت می‌کردیم، آیا مبلغ پرداختی ما به میزان پرداختی شهرداری برای اجرائیات می‌شد؟ هزینه‌هایی که می‌شود باید بر اساس حساب و کتاب باشد.

اسکندر لطفعلی‌زاده عضو شورای شهر اهواز نیز اظهار کرد: همه می‌دانند هدف از این جلسه تذکر نیست، بلکه هدف چیز دیگری است.

وی افزود: ما نماینده مردم هستیم اما آیا واقعا برگزاری این جلسه در پی نرسیدن به اهداف و به عنوان تذکر به شهردار برگزار شده است؟

عضو شورای شهر اهواز گفت: اینکه چیزی را بزرگ یا کوچک کنیم درست نیست. مگر از روزی که شهردار پای کار آمده، چه مدت می‌گذرد؟

در ادامه عبدالزهرا سنواتی رئیس شورای شهر اهواز نیز در این جلسه اظهار کرد: یکی از وظایف شورا، تذکر به شهردار و طرح سوال از وی است و وظایف شهردار و همکارانش پاسخ به تذکرات و سوالات طرح شده است.

وی افزود: باید دل همه ما برای شهر‌مان بتپد و به سوی منفعت شهر حرکت کنیم.

رئیس شورای شهر اهواز گفت: از همه شهروندان می‌خواهیم با آرامش و بدون حساسیت جلسه را پیگیری کنند و کاری نکنند که بعد مورد عتاب قرار بگیریم.

سنواتی بیان کرد: در بحث ساماندهی سگ‌های ولگرد و طرح تفکیک از مبدأ باید شهردار به ما افقی بدهد تا طبق جدول زمان‌بندی کار انجام و شماره معکوس در این زمینه آغاز شود.

موسی شاعری شهردار اهواز در این جلسه ضمن اشاره به این‌که وظیفه شورای شهر نظارت بر عملکرد مدیریت شهری است، اظهار کرد: شهرداری نیازمند انضباط مالی و توجه ویژه به حوزه درآمد است اما این روزها اصلی‌ترین مشکل به شهرداری اهواز و دیگر شهرها با آن دست‌به‌گریبان هستند مشکلات مالی است و در شرایطی که منابع مالی مناسب وجود نداشته باشد اقدامات مؤثری نمی‌توان انجام داد.

وی افزود: تمرکز اصلی شهرداری بر بهبود منابع مالی است که شهرداری اهواز در ۴ ماه گذشته نسبت ۵ ماه اول سال ۹۷ شاهد رشد ۳۶ درصدی در منابع مالی است که مناطق هشتگانه رشد ۱۴ درصدی و شهرداری مرکزی رشد ۷۲ درصدی را داشته است.

شاعری با اشاره به برخی طرح‌های ضربتی در شهرداری اهواز، عنوان کرد: پاکسازی سواحل کارون از بقایای سیل و طرح آسفالت شهر اهواز که هم‌اکنون در محدوده کیانشهر است ازجمله طرح‌های ضربتی آغاز شده در شهر اهواز است.

وی گفت: طی مذاکراتی با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ۳ پروژه  تقاطع میدان جمهوری میدان دانشگاه و مجموعه ورزشی ملی راه تعریف شده است که اکنون در مرحله طراحی هستند و مجموعه ورزشی ملی را به‌زودی کلنگ‌زنی می‌شود.

شهردار اهواز با اشاره به آغاز به کار همزمان ۳ فاز تقاطع شهید کجباف، اظهار کرد: قطعات این پل در کارگاه ساخته می‌شود که تاکنون ۷۰ قطعه آن ساخته شده است، مقداری از برنامه عقب هستیم اما تلاش می‌کنیم که سر موقع انجام شود.

وی افزود:  تقاطع غیرهمسطح کیانشهر در روزهای گذشته کلنگ زنی شد و عملیات اجرای آن شروع شد است این قول را می‌دهم که در زمان کمتر از قرارداد به بهره‌برداری برسد.

شاعری عنوان کرد: در توافقی در روزهای آینده با استانداری خوزستان ۲۸۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی تعریف خواهد شد که ۱۴۰ میلیارد آن توسط دولت به ۱۴۰ میلیارد تومان توسط شهرداری تقبل می‌شود که می‌تواند تأثیر خوبی در توسعه شهر اهواز داشته باشد.

وی افزود: بورس توافق شد که ۵۰۰ میلیون تومان اوراق اجاره منتشر شود و حسابرسی سال‌های ۹۶ و ۹۷ شهرداری نیز آغاز شده است.

شهردار اهواز درخصوص ثبات در مدیریت شهری، عنوان کرد: هر سیستمی برای حرکت به سمت جلو نیازمند هوای تازه و نگاه نو است و برای موفقیت باید تیمی سرکار باشد که کار گروهی خوب و هماهنگ داشته باشد و طبیعی است در چنین شرایطی برخی افراد ممکن است جابه‌جا و یا تغییر کنند.

وی گفت: شهرداری مشابه دو امدادی است و افراد مختلف بر اساس سلایق خودکار انجام می‌دهند و تحویل نفر بعدی می‌دهند و هیچ‌چیزی برای این دوره و دوره‌های قبل باقی نمی‌ماند و تنها هدف خدمت به مردم است.

محمد مالی معاون برنامه ریزی سازمان پسماند اهواز نیز در بخشی از توضیحات خود پیرامون ساماندهی سگ های بدون صاحب در اهواز گفت: در ۲ ماه گذشته ۲۱۰ سگ بدون صاحب عقیم سازی شده اند و پیش بینی اینست که تا پایان دوره پنجم شورای شهر ۲هزار سگ عقیم سازی شوند که این افتخاری برای شورای شهر خواهد بود.

مازیار جهانبخشی یک عضو دیگر شورای شهر این اظهارات را به معنای توهین به شورا دانست و گفت: افتخار این شورا در پاکدستی و نظارت بر عملکرد شهرداری است و نباید با این لحن به این نهاد توهین و آن را به تمسخر بگیرید.

وی همچنین پس از ارایه توضیحات از سوی مدیرعامل سازمان پسماند درخصوص جمع آوری زباله گردها افزود: حدود ۲ سال است که این توضیحات مرتب تکرار می شود اما هیچ اقدامی انجام نمی شود گویا مدیرعامل، این شورا را به استهزاء گرفته است.

علیرضا عالیپور معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در پاسخ به سؤال جمع‌آوری دست‌فروشان و ماشین‌های دوره‌گرد و میوه‌فروش در معابر در این جلسه، اظهار کرد: موضوع سد معبر چه از طریق بساط گستران و چه از طریق وانت‌بارها ارتباط مستقیم با اقتصاد عمومی کشور دارد در چنین شرایطی اداره پیشگیری و مقابله با تخلفات شهری در راستای جمع‌آوری آن‌ها در معابر پس از اخذ دستورات قضایی و در معیت نیروی انتظامی و یگان امداد در سطح مناطق هشتگانه شهرداری به‌صورت مستمر طرح‌ها و عملیات جمع‌آوری را اجرا می‌کند اما نیروهای پیشگیری از تخلفات شهری در حین انجام‌وظیفه مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرند.

وی افزود: توقیف بیش از ۴۰ دستگاه وانت‌بار و موتور سه‌چرخ عرضه‌کننده میوه و تره‌بار و انتقال آن‌ها به پارکینگ، پاک‌سازی کامل دست‌فروشان خیابان سلمان فارسی، جمع‌آوری بیش از ۲۵۰ مورد تابلوهای سیار اتوبان آیت‌الله بهبهانی، جمع‌آوری کامل میوه‌فروشان خیابان شریعتی جنب مسجد انصار، جمع‌آوری چادر فروشان خیابان شریعتی تا پل سیاه، جمع‌آوری کامل ماهی‌فروشان خیابان آخراسفالت و پاکسازی و جمع‌آوری حدود ۵۰ درصد دست‌فروشان و وانت‌بارهای واقع در خیابان کارگر شرقی گلستان از جمله اقدامات انجام شده است.

محمدرضا قنواتی رئیس سازمان پسماند شهرداری اهواز در این جلسه در پاسخ به سؤال جمع‌آوری زباله‌گردها در سطح شهر، اظهار کرد: بر اساس آنالیز فیزیکی صورت گرفته از پسماند خانگی شهر اهواز مشخص شد که ۷۰ درصد حجم زباله مواد آلی و ۳۰ درصد مواد خشک است که راهبرد شهرداری اهواز جهت ساماندهی محل دفن صفیره کاهش دفن است و برای اجرایی شدن این راهبرد باید اقدامات لازم برای تبدیل ۷۰ درصد مواد آلی به کود کمپوست صورت گیرد.

وی افزود: اجرای طرح تفکیک مستلزم رعایت فرآیندهای قانونی و حقوقی است، بنابراین مزایده قانون در این خصوص برگزار و نهایتاً دو پیمانکار برای اجرای طرح تعیین شدند که از همان تاریخ فعالیت‌های ویژه‌ای در حال اقدام است.

رئیس سازمان پسماند شهرداری اهواز عنوان کرد: گام نخست اجرایی شدن طرح، شناسایی ۱۳۵ انبار ضایعاتی، پلمپ و دستور قضایی و اخذ تعهد لازم از این انبارها بود که شناسایی و ساماندهی زباله گردها نیز در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: پس از ساماندهی زباله گردها طرح وارد عملیات اجرایی و آزمایشی به مدت ۹۰ روز خواهد شد و پس‌ازآن زباله‌گیری تقاضامحور از درب منازل مسکونی، مراکز اداری و صنفی صورت می‌گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار