رئیس شورای شهر یزد:
رئیس شورای شهر یزد گفت: یزد در برگزاری مراسم عزاداری صاحب سبک است اما به نظر می‌رسد مهاجرت‌ها به تدریج بر سبک و شیوه عزاداری‌های یزد اثر گذاشته است.
کد خبر: ۷۷۹۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷ 12 September 2019

غلامعلی سفید در جلسه علنی شورای شهر یزد ضمن تقدیر از هیئت‌های مذهبی و برگزارکنندگان مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) و رسانه‌ها که صدای این عزاداری را در جهان ثبت کردند، امسال نیز عزاداران حسینی کمر همت بستند و عزاداری‌های در خور شأن اهل‌بیت (ع) در یزد برگزار کردند.

وی با بیان اینکه دریای متلاطم و مواج هواداران حسینی شامل آحاد جامعه می‌شود، افزود: این عشق و ارادت به مذهب و دین، مرزهای جغرافیایی و افکار و اندیشه‌ها و گرایش‌های سیاسی محدود نمی‌شود و همه اینها را در خود جای داده است.

سفید عنوان کرد: به نظر می‌آید اگر بخواهیم در دستگاه امام حسین (ع) برای حضور همه علاقمندان به اهل‌بیت (ع)، تنگ نظری داشته باشیم، حرکت زیبایی نخواهد بود.

رئیس شورای شهر یزد بیان کرد: امام حسین (ع) برای شرکت در مراسم عزاداری خود همه را بدون توجه به مذهب، دین و نگرش سیاسی دعوت کرده و چه بسا پیروان سایر ادیان و مذاهب، بهتر از شیعیان در وصف آن امام اشعاری گفته‌اند یا عزاداری‌های خالصانه‌تری به واسطه ارادت خود برگزار کرده‌اند بنابراین باید سعه صدر داشته باشیم و فضا را برای حضور همگان آماده کنیم.

سفید ادامه داد: در مراسم عزاداری هر فرد باید تلاش کند تا خرده فرهنگ‌های مرتبط با بحث عزاداری را در یزد حفظ کند و این نکته مهمی است زیرا ما در یزد در زمینه عزاداری امام حسین (ع) صاحب سبک هستیم، سبکی که قابل توجه مردم دنیا و جهان است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد مهاجرت‌ها در عزاداری‌های یزد اثراتی داشته زیرا می‌بینیم که شیوه و محل عزاداری‌ها، نحوه اطعام و پذیرایی از عزاداران و ... تغییراتی کرده که شایسته یزد نیست.

سفید با بیان اینکه مردم یزد از دیرباز در خانه‌های خود یا در حسینیه‌ها و تکایا عزاداری می‌کردند، افزود: اینکه امروز عزاداری‌ها و دسته‌های عزاداری به خیابان‌ها می‌آیند و راه را بر مردم سد می‌کنند یا اینکه مردم را در خیابان اطعام و پذیرایی می‌کنند، گرچه ممکن است، بد به نظر نیاید اما سبک و فرهنگ یزد نیست.

رئیس شورای شهر یزد تاکید کرد: نباید اجازه دهیم سایر فرهنگ‌ها بر فرهنگ عزاداری مردم یزد غالب شود و شیوه‌های عزاداری را تحت تاثیر قرار دهد.

وی همچنین با انتقاد از اینکه برخی مراسم عزاداری به تدریج در حال دولتی و نهادی شدن است، اظهار داشت: عزاداری‌های اینگونه با سخنرانان خاص و با پشتوانه‌های دولتی و نهادی، آیین‌های سنتی یزد را کمرنگ می‌کند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار